• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Arbejdsplads for alle
  • Medarbejdere med psykiske lidelser
  • 6 gode råd: Når din medarbejder har en psykisk sygdom

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik
Familie_laver_mad_2_content-header_768x384

Medarbejdere med psykisk sygdomdet skal du gøre

Har din medarbejder ADHD, eller er en ansat sygemeldt med depression? Få seks gode råd til, hvordan du som leder håndterer psykisk sygdom på arbejdspladsen.

Hvis du har en medarbejder med en psykisk lidelse, kan du være med til at forebygge sygemeldinger og opsigelser ved at skabe gode rammer og forståelse for medarbejderen. 

Du kan fx tilbyde tilpasninger i arbejdet, hvis der er behov for det, og her er det vigtigt at vide, at gode løsninger tit kun består af få, konkrete justeringer, der kan gøre, at du fastholder en dygtig og god medarbejder – i stedet for at bruge tid og ressourcer på at rekruttere og oplære en ny.

Det stiller nogle krav til dig som leder, men du er meget langt, hvis du er opmærksom på, hvordan du generelt forholder dig til mennesker med udfordringer. Dine medarbejdere lægger mærke til, hvad dine holdninger er – og hvis du også er åben overfor justeringer af arbejdet generelt fx ved sygdom, barsel og andre krævende livssituationer, kan dine medarbejdere se, at det nytter noget at spørger om justeringer i deres arbejde.

På den måde er du konkret med til at sikre åbenhed og rummelighed på arbejdspladsen – det er ikke kun til gavn for berørte medarbejdere, men styrker også den generelle psykiske sundhed i virksomheden.

Kvinde_med_laptop_termokop_expand-box_576x162

Hvad er en psykisk sygdom?

1. Tag snakken

Selvom psykisk sygdom er almindeligt, så er det stadig forbundet med tabu, fordomme, skyld og skam, og mange tror, at det vil gå ud over ens karrieremuligheder, hvis man fortæller, man har en psykisk sygdom. 

Derfor er rummelighed og en åben, støttende dialog meget vigtig, når du har en medarbejder med en psykisk sygdom. Vær empatisk i samtalen og forklar, at du gerne vil vide, hvordan du skaber de bedste arbejdsforhold, så medarbejderen trives.

Det er vigtigt, at medarbejderen ikke føler sig presset til at dele personlige detaljer om psykiske problemer, men i stedet oplever, at samtalen handler om at finde løsninger på konkrete udfordringer i arbejdet.

Når du er anerkendende og pragmatisk i din tilgang, kan I sammen finde frem til, hvordan arbejdet bedst kan tilrettelægges, uden at medarbejderen føler sig til besvær eller ubehageligt til mode.

2. Skab tryghed og find løsninger

Det er dig som leder, der er bannerfører for kulturen blandt dine medarbejdere, og det er dig, der kan skabe en kultur, hvor det er naturligt at tale om psykisk sygdom.

Du kan gøre det trygt for medarbejderne at dele deres udfordringer både gennem holdninger og handlinger. Hvis de ved, at der er muligheder for fleksibilitet og tilpasninger, vil de være mere tilbøjelige til at bede om den nødvendige støtte. Gå forrest som leder ved at tage initiativ til samtaler og samarbejde om at finde løsninger.

Når du demonstrerer åbenhed og rummelighed overfor de medarbejdere, der oplever udfordringer i livet generelt, uanset om det er psykiske problemer eller ej, hjælper du ikke kun dem. Du er også med til at styrke den psykiske sundhed i virksomheden, der er til gavn for alle medarbejdere.

Det skaber en tryg, inkluderende arbejdsplads – og det viser, at virksomheden tager sit sociale ansvar alvorligt.

3. Arbejdsrelaterede tilpasninger ved behov

Når man har psykiske lidelser eller psykiske problemer, kan nogle have brug for arbejdsrelaterede tilpasninger for at være i stand til at udføre jobbet. Det er ikke givet, at tilpasningerne er en nødvendighed for netop din medarbejder, men det er en god idé at tage en snak om det.

Aftal et møde, hvor du får afdækket:

  • Hvilke udfordringer medarbejderen har, og hvordan udfordringerne konkret viser sig.
  • Om medarbejderen selv mener, der er behov for tilpasninger og støttemuligheder og i så fald hvilke. Du kan også selv foreslå konkrete muligheder, som medarbejdere kan forholde sig til.

Tilpasninger kan for eksempel omfatte:

  • Hjælp til at strukturere opgaver
  • En fast kontaktperson
  • Nedsat arbejdstid
  • Tilpassede mødetider
  • Ændret opgavefordeling
  • Særlig indretning af arbejdspladsen (fx afskærmning eller brug af høreværn)

Se flere eksempler og få gode råd til arbejdsrelaterede tilpasninger

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32 83 36 17
Ring til os

4. Husk resten af dit team

Ligesom du tager hensyn til en medarbejder med psykisk sygdom, skal du også tage hensyn til resten af dit team. De må ikke blive overbelastet med de opgaver, som den berørte medarbejder ikke kan varetage længere.

Hvis tilpasningerne påvirker kollegerne, skal de informeres i det omfang, det er nødvendigt for at skabe forståelse og støtte. Det er vigtigt at afklare hvad der skal deles, og med hvem.

For at sikre godt arbejdsmiljø og at psykiske problemer som stress og udbrændthed ikke skal sprede sig, skal du prioritere, at dit team er velfungerende, imens tilpasningerne står på. Tag fx en snak om opgaver med de forskellige medarbejdere lidt oftere end sædvanligt, så du har en fornemmelse af hver enkelt.

Tjekliste: Har du styr på loven om forskelsbehandling?

5. Søg viden og hjælp

Hvis du oplever, at opgaven er kompleks, så søg hjælp fra HR, egen leder, lederkolleger eller andre relevante instanser, fx kommunen.

Det er vigtigt at kende medarbejderens behov, men husk, at selvom medarbejderen fortæller om sin diagnose, og det kan give dig indsigt, så vil behovene altid være individuelle. Det vigtigste er at finde løsninger, der understøtter den enkelte medarbejders trivsel og arbejdsopgaver.

6. Vær leder – og ikke andet

Hvis din medarbejder bliver ramt af psykisk sygdom, har du måske svært ved at vurdere, hvor meget eller hvor lidt du skal involvere dig i det. Det er dog vigtigt, at du er bevidst om din egen banehalvdel – både for din og din medarbejders skyld.

Husk, at din rolle er at være leder, og at det er din opgave at sikre gode rammer, så din medarbejder trives og kan varetage jobbet. Det er naturligvis vigtigt at være empatisk og vise forståelse, men du er ikke behandler, og det er ikke dig, der skal komme med løsninger, som ikke handler om arbejdet. Din medarbejder kan få råd og støtte hos fx sin læge, psykolog eller relevante foreninger.

Kom godt videre

Kvinde_skriver_p_papir_article-card_576x324

Sådan overholder du helbredsoplysningsloven

Bliv klogere på, hvordan du juridisk skal forholde dig til din medarbejders sygdom.

To personer med hjelme og veste planlægger bygning

Arbejdsplads for alle

De bedste resultater kommer, når dine medarbejdere trives. Få redskaber og gode råd til at skabe en tryg arbejdsplads.

En kvinde sidder i en sofa

Sådan tilpasser du hverdagen til en medarbejder med psykisk sygdom

Har din medarbejder behov for justeringer for at kunne udføre sit arbejde? Få syv gode råd til arbejdsrelaterede tilpasninger.

Ofte stillede spørgsmål om psykisk sygdom på arbejdspladsen

Åbenhed og rummelighed er nøgleord, når du skal støtte en medarbejder med psykisk sygdom, så det første, du kan gøre, er at tage initiativ til en snak.  Ingen forløb er ens, når det gælder psykisk sygdom, så I kan sammen finde ud af, hvordan du bedst kan støtte medarbejderen. Hvis medarbejderen har behov for tilpasninger i sit arbejde, fx mere hjemmearbejde, kan I beslutte hvilke tilpasninger, I skal sætte i gang. 

Det kan være svært at tale om psykiske lidelser, men du kan forsøge at indlede en samtale ved at sige, hvad du har observeret, fx: "Det virker ikke som om, du har det godt, og det bekymrer mig” eller "Jeg kan se, du kæmper, og jeg vil gerne hjælpe dig". Respekter, hvis din medarbejder ikke har lyst til at tale om det nu og her, men fortæl personen, at du står til rådighed, og meget gerne vil tage en snak. Det kan åbne døren for, at medarbejderen efter lidt tid starter dialogen med dig.

Du skaber en åben kultur ved selv at tage initiativ til dialog, vise fleksibilitet og åbenhed overfor medarbejdernes individuelle behov og ved at sikre, at dine handlinger matcher dine ord om rummelighed.