Har du mistet gejsten i dit job? Så er det på tide at gøre noget aktivt for at forme dit job, så det passer bedre til dig – og du får energien tilbage.
Hvis du vil have det bedste ud af det job, du allerede har, skal du begynde at tænke på dig selv som en, der skaber dit eget inspirerende og engagerende job.
Her får du vores bedste råd til, hvordan du selv skaber et drømmejob og et arbejdsliv, du er glad for.
Tænk over, hvad du har lært, fordi du var nødt til det, og fordi jobbet krævede det. Og tænk over, hvad du har lært, fordi du simpelthen havde et talent, en trang og en naturlig nysgerrighed og energi til det.
Find ud af, om du som hovedregel trækker på dine tillærte kompetencer i dit nuværende job, eller om du bruger dine naturlige styrker.
Skriv gerne en liste med alle dine opgaver ned. Hvordan ser fordelingen ud? Hvilke opgaver giver dig energi? Og hvilke dræner dig?
Tænk over, hvordan du kan indrette dig, så du bruger flest kræfter på de opgaver, der vækker dit engagement og giver dig energi. Det er her, du kan skabe mest værdi for dig selv, for andre og for virksomheden.
Find ud af, hvilke opgaver du på egen hånd kan få til at fylde mere eller mindre. Overvejelserne skal i sagens natur støtte op om virksomhedens mål og strategi.
Hold dine opgaver op imod det, du brænder for – din passion eller store interesse.
Hvornår føles jobbet som en spændende leg? Hvad pirrer din nysgerrighed?
Undersøg det og opsøg det, der er energi i for dig.
Reflektér også over dine samarbejdsrelationer på jobbet. Hvornår blomstrer du i mødet med en kollega eller samarbejdspartner? Og hvornår forsvinder energien og inspirationen?
Dyrk dine bedste og mest positive relationer systematisk. Tag initiativ til projekter med folk, du har kan lide og har respekt for.
Din chef kan hjælpe med at skabe dit drømmejob til gavn for jer begge og for virksomheden.
Fortæl hvilke opgaver, du er særlig god til at løse. Kom med konkrete eksempler og forslag. Vær også konkret, når du fortæller, hvad du gerne vil fritages for.
Det er vigtigt, at denne samtale handler om dine ambitioner og dit drive – ikke om din demotivation.
Du skal først tale med med din chef om de opgaver, du gerne vil lægge fra dig, når du har fortalt om de opgaver, du ønsker at tage på dig, og når du har fortalt om det, du brænder for, og hvilken værdi du på den baggrund kan skabe for virksomheden.

Styrk dit psykologiske immunforsvar og evnen til fokus og kontrol med vores kursus i mindfulness. Du får et mentalt træningsværktøj, der styrker din evne til at lede dig selv og andre mennesker.