• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_a-kasse_pos
  • Søg
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Medlemskab
    • Vælg det rigtige medlemskab
    • Kontingentfritagelse
    • Dagpenge
    • Opsigelse
      • Du er lige blevet ledig
      • PDF-guide om dagpenge
      • Dagpengeperiode
      • Dagpengesatser
      • Betingelser for at modtage dagpenge
      • Meld dig ledig og søg dagpenge
      • Du modtager dagpenge
      • Aktivering
      • Feriedagpenge
      • Frivilligt arbejde
      • Krav til jobsøgning
      • Samtaler med a-kassen og jobcenteret
      • Supplerende dagpenge
      • Sygdom
      • Udbetaling af dagpenge
      • Uddannelse
      • Udland
      • Ydelseskort
    • Du har fået job
    • Efterløn
      • Jeg er på efterløn
      • Satser og udbetaling
      • Ferie
      • Frivilligt arbejde
      • Modregning af pension
      • Efterløn i udlandet
      • Ydelseskort
    • Jeg vil have mit efterlønsbidrag tilbage
    • Jeg vil søge om efterløn
      • Om efterlønsordningen
      • Efterlønsbevis
      • Kan jeg få efterløn?
      • Tilmeld dig efterlønsordningen
      • Skattefri præmie
    • Personlig rådgivning
    • Selvstændig og efterløn
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg CV
    • Fra ledig til selvstændig
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Gode råd til online jobsamtale
      • Sparring til jobsamtalen
      • Tests til jobsamtalen
    • Jobmatch
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Webinarer og netværk for jobsøgende
      • Karrierenetværk
      • Topledernetværk
      • Webinarer
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Planlæg din senkarriere
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
  • Log ind

    Få feedback på dit CV på få minutter

    CV-tjek
  • Lederne A-kasse
  • Jobsøgning
  • Ny leder
  • Undgå disse fejl

lederne_a-kasse_neg
  • Lederne A-kasse
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om lederne
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 621 kr./md.

  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Otte begynderfejlhos den nye leder

Er du ny i rollen som leder? Undgå disse otte klassiske begynderfejl – og øg din chance for at komme godt fra start i din nye karriere.

Tjeklisten er lavet til dig, der lige et begyndt på dit første job som leder.

Brug tjeklisten til at få overblik de største faldbruger som ny leder. Listen indeholder også nogle spørgsmål, som du kan bruge til at reflektere over, hvordan du styrer uden om dem.

1. Du kommer til at love mere, end du kan holde

  • Sætter du gang i mere, end du kan levere på? Du hverken kan eller skal nå det hele på én gang.
  • Holder du fokus på det, du er ansat til og bliver målt på som leder? Sørg for at prioritere de opgaver, du finder vigtigst, og at kommunikere jeres indsatser og aktiviteter.
  • Er opgaverne tydelige og realistiske? Vær skarp på, hvad I helt præcist skal nå, og opstil opgaver, som både du og medarbejderne kan se, at de I kan nå i mål med.

2. Du glemmer at følge op på medarbejdernes opgaver

  • Har du sat flere opgaver i gang, end du kan følge til dørs? Følge med i, hvordan de skibe, du har sat i søen, kommer i havn.
  • Spørger du ind til medarbejdernes opgaver? Vær løbende opmærksom på, om der er fremdrift og om dine medarbejdere har rammerne for at lykkes med opgaverne.
  • Hjælper du medarbejderne, hvis de støder på udfordringer? Står til rådighed for dine medarbejdere, når de støder på udfordringer.
  • Anerkender du medarbejderne for deres indsats? Det er vigtigt, at du anerkender deres indsats i processen – ikke kun de resultater, de skaber.

3. Du glemmer at forberede din kommunikation ordenligt

  • Ved du, hvad du vil sige? Vær skarp på dine budskaber og hvad du gerne have, at folk hører og tager med sig.
  •  Sætter du sig i modtagerens sted? Vær opmærksom på, hvordan nuancer og skift i din kommunikation kan opfattes. Sørg også for at teknikken er i orden og at komme til tiden, så det ikke forstyrrer dine budskaber.
  • Beder du om feedback? Uanset din hensigt, er det modtagerens opfattelse, der bliver budskabet. Sørg for at stille opfølgende spørgsmål og bede om respons på det, du siger.
  • Er dine medarbejdere i tvivl om opgaverne og retningen? Så er det din opgave at kommunikere mere klart og præcist.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32 83 36 17
Ring til os

4. Du gør dig selv til opgavemagnet

  • Løser du opgaver, som dine medarbejdere bør klare? Du skal have tid og overskud til at være leder med overblik og strategisk udsyn i stedet for at være for meget sagsbehandler eller opgaveløser for dine medarbejdere.
  • Involvere du medarbejderne i afdelingens opgaver? Så er det lettere for dem tage opgaverne på sig og komme til dig med løsninger.
  • Bruger du tid på at forklare, hvad resultatet skal være frem for hvad der skal gøres? Medarbejderne skal kende målet, så de selv kan finde vejen derhen.

5. Du tror, din chef er mere interesseret i dig end i din afdeling

  • Løser du opgaver, som dine medarbejdere bør klare? Du skal have tid og overskud til at være leder med overblik og strategisk udsyn i stedet for at være for meget sagsbehandler eller opgaveløser for dine medarbejdere.
  • Involvere du medarbejderne i afdelingens opgaver? Så er det lettere for dem tage opgaverne på sig og komme til dig med løsninger.
  • Bruger du tid på at forklare, hvad resultatet skal være frem for hvad der skal gøres? Medarbejderne skal kende målet, så de selv kan finde vejen derhen.

6. Du glemmer at sætte klare mål og rammer for opgaverne

  • Har I en fælles forståelse for målet? Mal det store billede for dine medarbejdere, så I alle er klar over, hvad målet er.
  •  Er opgaverne tydelige? Vær skarp på, hvad afdelingen bliver målt og hvornår I er i mål.
  • Er der klare rammer for opgaverne? Forklar præcist, hvad er der af ressourcer som fx tid og budget? Hvad er konsekvenserne, hvis I ikke når i mål?
  • Hvornår kan I fejre, at en opgave i hus? Husk af fejr både de små og store mål og delmål.

7. Du glemmer at bruge dit netværk

  • Bruger du dit netværk til at vende spørgsmål og udfordringer eller vil du helst selv? Vær ikke bange for at spørge om råd. Der er flere, end du er klar over, som vil hjælpe dig.
  • Stiller du dig til rådighed for andre? Ved at bede om hjælp, stiller du dig også til rådighed for at hjælpe andre. Vis interesse for, hvad andre laver ved at spørge ind.
  • Tænker du, at andre forventer, at du ved og kan alt?
  • Hvad ville du selv gøre og tænke, hvis en leder kom til dig for at få hjælp?

8. Du glemmer at involvere dine medarbejdere i de store linjer

  • Involverer du medarbejderne i planer og status for afdelingen? Lige som dig selv, finder medarbejderne mening i at se tingene i en større sammenhæng.
  •  Uddelegerer du opgaver, der passer til de enkelte medarbejderes kompetencer?
  • Anerkender du medarbejderne for deres bidrag til helheden? Undgå oplevelsen af pseudoarbejde ved at gøre det klart, hvad der vil ske, hvis opgaverne ikke løses.
  • Lytter du til medarbejdernes input? Fx om hvor I er på vej hen, hvor I kan justere for at opnå større effektivitet eller hvordan I styrker trivslen?

Lederguiden: Kom godt fra start i dit første lederjob

  • Download guiden
    Format: pdf

Er du ny i lederjobbet?

Kvinde_griner_mde_article-card_576x324

Kom godt fra start

Har du tænkt over, hvordan du vil være som leder? Brug denne guide til at få en god start på din nye karriere som leder.
Mand_i_toget_article-card_576x324

Forbered dig godt

Med dit første lederjob står du over for et karriereskift, der stiller nye krav til dig. Brug de gode råd til at forberede dig bedst muligt.
Kvinder_snakker_ved_computer_article-card_576x324

De første måneder

Det er både et stort skulderklap og en stor udfordring at blive. Brug disse råd til at komme godt fra start med din nye rolle.
Folk_netvker_text-image-50_50_576x324

Bliv del af et Ledernetværk

Som medlem af Ledernes faglige organisation har du eksklusiv adgang til en lang række Ledernetværk fuld af ligesindede ledere.

Find et netværk

Inspiration fra Lederstof.dk

AnneMalzer_article-card_576x324
Lederstof

Den 27-årige teaterdirektør

Anna Malzer blev skræmt fra vid og sans, da hun opdagede, hvad jobbet indebar, og hvor dårligt hun var klædt på, da hun blev direktør. 

Malte_Breiting_article-card_576x324
Lederstof

Pludselig blev Malte chefen for det hele

Malte Breiting blev fra den ene dag til den anden bedt om at tage posten som administrerende direktør. Nu skulle han tackle medarbejdere, ejer og bestyrelse og var nervøs for at miste føling med teamet og det produkt, han brænder for.
Dorothea_Gam_article-card_576x324
Lederstof
Artikel

Dorothea blev chef for sine kolleger: »Ingen skal føle, jeg har en favoritmedarbejder«

Overgangen fra medarbejder til leder kan være ekstra svær, hvis du skal være leder for dine tidligere kolleger. Læs Dorothea Gams erfaringer.

Spørgsmål og svar om den nye leder

Der er mange forskellige måder at udvikle sig som leder. Det kan du f.eks. gøre gennem kurser, uddannelse, ved at have en mentor, læse bøger eller bede om feedback fra dine medarbejdere.

SE KURSER I LEDELSE

Der er mange forskellige egenskaber, der skaber en god leder. Heldigvis er ledelse et fag, der kan og skal trænes.

SE DINE UDVIKLINGSPOTENTIALE SOM LEDER

5 TEGN PÅ, AT DU UNDERVURDERER DIG SOM LEDER

Når du er ny leder, er der en masse ting, du skal lære – men også en masse ting, du skal aflære. Du er ikke længere specialist, men har en ny rolle, hvor du skal tage beslutninger og have overblikket.

Det er en god idé at dedikere den første tid som ny leder til at orientere dig i din nye rolle. Hvilke relationer har du omkring dig? Er der noget organisatorisk, du skal være opmærksom på?

Særligt som ny leder kan det være en god idé at have en mentor, man kan bruge til at sparre med – det kan både være en fra din organisation eller udefra.

Kom godt fra start

Husk dette i det første måneder som ny leder