• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_a-kasse_pos
  • Søg
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Medlemskab
    • Vælg det rigtige medlemskab
    • Kontingentfritagelse
    • Dagpenge
    • Opsigelse
      • Du er lige blevet ledig
      • PDF-guide om dagpenge
      • Dagpengeperiode
      • Dagpengesatser
      • Betingelser for at modtage dagpenge
      • Meld dig ledig og søg dagpenge
      • Du modtager dagpenge
      • Aktivering
      • Feriedagpenge
      • Frivilligt arbejde
      • Krav til jobsøgning
      • Samtaler med a-kassen og jobcenteret
      • Supplerende dagpenge
      • Sygdom
      • Udbetaling af dagpenge
      • Uddannelse
      • Udland
      • Ydelseskort
    • Du har fået job
    • Efterløn
      • Jeg er på efterløn
      • Satser og udbetaling
      • Ferie
      • Frivilligt arbejde
      • Modregning af pension
      • Efterløn i udlandet
      • Ydelseskort
    • Jeg vil have mit efterlønsbidrag tilbage
    • Jeg vil søge om efterløn
      • Om efterlønsordningen
      • Efterlønsbevis
      • Kan jeg få efterløn?
      • Tilmeld dig efterlønsordningen
      • Skattefri præmie
    • Personlig rådgivning
    • Selvstændig og efterløn
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg CV
    • Fra ledig til selvstændig
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Gode råd til online jobsamtale
      • Sparring til jobsamtalen
      • Tests til jobsamtalen
    • Jobmatch
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Webinarer og netværk for jobsøgende
      • Karrierenetværk
      • Topledernetværk
      • Webinarer
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Planlæg din senkarriere
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
  • Log ind

    Få feedback på dit CV på få minutter

    CV-tjek
  • Lederne A-kasse
  • Jobsøgning
  • LinkedIn
  • Professionel LinkedIn

lederne_a-kasse_neg
  • Lederne A-kasse
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om lederne
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 621 kr./md.

  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Få en professionel LinkedIn-profilsådan gør du

På LinkedIn kan du skabe relationer, få vigtig viden og bane vejen til dit næste job eller nye kunder. Men det kræver, at du har en skarp, professionel profil.

Guide til en professionel LinkedIn-profil

Få et skarpt redskab til netværk og karriere.

1

Skab interesse og synlighed med din overskrift

Under dit profilbillede finder du overskriften på maks. 220 tegn. Den er det første, der vises, når du dukker op i søgninger og skal give læseren lyst til at klikke videre til hele din profil. Spørg dig selv: Ville jeg åbne min profil, hvis jeg kun kunne se navn og overskrift? Bliv eventuelt inspireret af dine kontakters profiler.

Brug relevante søgeord i overskriften. Kombiner gerne faglige kompetencer som ”projektledelse” eller ”Performance Management” med jobtitler og den værdi du kan give læseren.

Eksempler på en god og søgbar overskrift:

“Kommunikationskonsulent hos ”Virksomhed” – fokus på PR, presse og Public Affairs, hvilket styrker “Virksomhedens” brand over for målgruppen”

2

Brug et vellignede og velegnet profilfoto

Dit profilbillede er en anden vigtig del af det førstehåndsindtryk, du giver, når andre ser din profil.

Brug et profilfoto, der:

  • Kun viser dig og ligner dig
  • Viser dig professionelt og med tøjvalg, udtryk og baggrund, der matcher din ønskede branche og målgruppe
  • Smiler og har øjenkontakt med kameraet
  • Er taget tæt på, så det viser begge dine øjne
  • Husk på, at du skal kunne ses, når billedet vises småt som fx i et søgeresultat
  • Har en neutral baggrund
3

Sæt stemningen med baggrundsbilledet

Et baggrundsbillede kan være ét stort billede eller en kombination af flere mindre billeder bag dit profilbillede.

Du kan for eksempel bruge baggrundsbilledet til at vise dig i en arbejdssituation. Du kan også søge på forskellige billeddatabaser, hvor der er billeder og illustrationer, du kan bruge kvit og frit.

Vær opmærksom på, at baggrundsbilledet vises lidt forskelligt på forskellige enheder. Du kan derfor ikke 100 procent vide, hvilken del af billedet, som er skjult bag dit profilbillede.

4

Gør det nemt for andre at kontakte dig

Under “Kontaktoplysninger” kan du skrive din mail, dit telefonnummer og din adresse. Du kan også indsætte op til tre websteder. Har du fx en hjemmeside eller blog, er det oplagt at linke til den her. Links bør altid være fagligt relevante.

Det er kun dine forbindelser, der kan se fx dine websteder og din mail, hvis du ikke har gjort dem offentlige under “Indstillinger” for personer, du ikke er forbundet med.

Hvis du vil gøre det nemt for andre at kontakte dig, selv om I ikke er forbundet på LinkedIn, kan du vælge at skrive din mail og/eller dit telefonnummer nederst i “Om-afsnittet”.

Market_research_tool_card_80x80_gul

Ledernes Jobmatch

Upload dit CV og lad Jobmatch finde tre stillinger, der passer til din profil. Når matchet er fundet, fremhæver Jobmatch dine kernekvalifikationer til den opslående stilling – og giver et bud på en ansøgning.
5

Skriv et struktureret og personligt Om-afsnit

"Om-afsnittet" er et fritekstfelt, hvor du kan præsentere dig og dine kompetencer med egne ord.

LinkedIn viser som udgangspunkt kun de første tre-fire linjer af dit Om-afsnit. Derfor er det vigtigt, at du begynder med det vigtigste og det, der skal fange læseren.

Sørg for, at “Om-afsnittet”:

Indleder med en kort præsentation af dig: Hvem er du professionelt, hvad brænder du for, og hvad kan du tilføre af værdi og erfaring til en virksomhed? Er struktureret og overskueligt med fx blokbogstaver, linjeskift, specialtegn og punktopstillinger. Er skrevet i “jeg”-form, som gør teksten personlig og vedkommende for modtageren.

6

Beskriv dine forandringer

Sektionen “Erfaring” er som udgangspunkt dit kronologiske CV med din seneste ansættelse først.

Her skriver du titel, arbejdsplads og tidsrum for dine tidligere stillinger. Beskriv også opgaver, ansvar og resultater. Du kan også vælge at skrive to-tre linjer om den enkelte virksomhed.

Hvis du ikke kan eller vil redegøre for konkrete resultater, kan det være en hjælp at spørge dig selv: Hvilken værdi tilførte jeg virksomheden?

Husk at være opmærksom på, om oplysningerne kan være fortrolige eller på anden måde følsomme for virksomheden.

7

Fremhæv værdien af dine uddannelser

Under “Uddannelse” lister og beskriver du alle dine uddannelser. Fokusér på, hvad du har fået af kompetencer, som kan have værdi for din målgruppe, fx en kommende arbejdsgiver, din branche, potentielle kunder.

8

Skab troværdigheden med anbefalinger

Du kan bede om anbefalinger fra både tidligere og nuværende kolleger og chefer. Det kan også være fra andre kontakter som kunder og samarbejdspartnere. Skriv til dem en ad gangen med en personlig besked. Så har du en bedre chance for, at de vil bruge tid og energi på en anbefaling.

Vær konkret, når du beder om anbefalinger som fx “Har du tid og lyst til at skrive et par linjer om din oplevelse af mit bidrag til projekt X?”.

9

Angiv dine kompetencer

Kompetencer er en let og meget brugt måde for rekrutteringskonsulenter at finde dig på. Du skal angive mindst fem kompetencer i sektionen “Kompetencer”, for at LinkedIn anser din profil som helt ajour som stjerneprofil. Du kan skrive op til 50 kompetencer.

Du kan også knytte kompetencer på dine specifikke ansættelser under “Erfaring” og “Uddannelse. Det er vigtigt, at du organiserer rækkefølgen, så dine spidskompetencer kommer først. Husk dine mere specifikke kompetencer som fx it-kompetencer eller certificeringer.

10

Lav en pæn URL til LinkedIn-profil

Du kan selv ændre URL’en til din offentlige profil, så den bliver kortere og pænere og derfor mere egnet til en e-mail-signatur, et CV eller visitkort. Det gør du ved at klikke på “Rediger offentlig profil og URL” øverst i højre menu på din LinkedIn-profil.

Sparring til din karriere

Bliv klogere på dine kompetencer og karrieremuligheder med sparring fra en af vores professionelle rådgivere. Sparringen foregår over telefonen eller Teams og tager mellem en halv og en hel time.

Book sparring

Kom godt videre

Kvinde_griner_mde_02_article-card_576x324

Få feedback på dit CV

Er dit CV motiveret og stærkt nok til at sikre dig drømmejobbet? Upload det i Ledernes CV-tjek, og få feedback med det samme.
Mand_computer_mobil_sofa_article-card_576x324

Jobsøgning på LinkedIn

Leder du efter nyt job? Vi giver dig gode råd til, hvordan du finder relevante stillinger på LinkedIn og bliver synlig for virksomheder på platformen.
Folk_netvker_article-card_576x324

Bliv del af et Ledernetværk

Som medlem af Ledernes faglige organisation har du eksklusiv adgang til en lang række Ledernetværk fuld af ligesindede ledere.

Spørgsmål og svar om LinkedIn

Hvis du bruger gratis-versionen af LinkedIn, får andre notifikationer om, hvis du besøger deres profiler. Hvis du har LinkedIn Premium, får andre ikke notifikationer, hvis du besøger deres profiler.

Som gratis bruger kan du dog vælge at være delvist, anonym bruger, når du besøger andres profiler. Så kan andre kun se, at der er en anonym person fra x-virksomhed, der har besøgt deres profil. Hvis du gør det, kan du dog heller ikke se, hvem der besøger din profil.

Få styr på LinkedIn

Det er en god idé at bruge din LinkedIn som en måde at udvide dit faglige netværk. Sørg derfor for at opdatere din LinkedIn med din arbejdserfaring, kurser, uddannelse og frivilligt arbejde. Det kan også være en god idé at lave statusopdateringer om det, du beskæftiger dig med eller interesserer dig for.

SÅDAN NETVÆRKER DU PÅ LINKEDIN

Det er en god idé at have en opdateret LinkedIn med et vellignende billede, en beskrivelse af din arbejdserfaring og dine kompetencer. Hvis du gerne vil skabe større opmærksomhed omkring dig selv på LinkedIn, kan det være en god idé at lave statusopdateringer om det, du beskæftiger dig med eller interesserer dig for.

STYRK DIN JOBSØGNING MED LINKEDIN