• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_a-kasse_pos
  • Søg
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Medlemskab
    • Vælg det rigtige medlemskab
    • Kontingentfritagelse
    • Dagpenge
    • Opsigelse
      • Du er lige blevet ledig
      • PDF-guide om dagpenge
      • Dagpengeperiode
      • Dagpengesatser
      • Betingelser for at modtage dagpenge
      • Meld dig ledig og søg dagpenge
      • Du modtager dagpenge
      • Aktivering
      • Feriedagpenge
      • Frivilligt arbejde
      • Krav til jobsøgning
      • Samtaler med a-kassen og jobcenteret
      • Supplerende dagpenge
      • Sygdom
      • Udbetaling af dagpenge
      • Uddannelse
      • Udland
      • Ydelseskort
    • Du har fået job
    • Efterløn
      • Jeg er på efterløn
      • Satser og udbetaling
      • Ferie
      • Frivilligt arbejde
      • Modregning af pension
      • Efterløn i udlandet
      • Ydelseskort
    • Jeg vil have mit efterlønsbidrag tilbage
    • Jeg vil søge om efterløn
      • Om efterlønsordningen
      • Efterlønsbevis
      • Kan jeg få efterløn?
      • Tilmeld dig efterlønsordningen
      • Skattefri præmie
    • Personlig rådgivning
    • Selvstændig og efterløn
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg CV
    • Fra ledig til selvstændig
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Gode råd til online jobsamtale
      • Sparring til jobsamtalen
      • Tests til jobsamtalen
    • Jobmatch
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Webinarer og netværk for jobsøgende
      • Karrierenetværk
      • Topledernetværk
      • Webinarer
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Planlæg din senkarriere
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
  • Log ind

    Få feedback på dit CV på få minutter

    CV-tjek
  • Lederne A-kasse
  • Jobsøgning
  • Jobsamtalen
  • Elevatortalen

lederne_a-kasse_neg
  • Lederne A-kasse
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om lederne
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 621 kr./md.

  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Elevatortalen– når du skal til samtale

Det er en god idé at have en præsentation af dig selv, du kan bruge til jobsamtaler, til netværksmøder eller ved kaffemaskinen. Her får du 6 gode råd til elevatortalen.

1. Opbyg din elevatortale

Første skridt til en præcis elevatortale er, at din præsentation er struktureret på en god måde. Her er en oplagt struktur til en elevatortale:

  • Hvem er du? Præsentér dit navn og dit job
  • Hvad kan du og hvad har du arbejdet med? Fortæl om dine kompetencer, og hvordan du har brugt dem. Det er vigtigt at din samtalepartner forstår, hvordan du kan skabe værdi og bidrage i den givne stilling eller virksomhed.
  • Hvad er du drevet af? Det er vigtigt, at din modtager kan mærke dig og dét, der giver dig drive og energi.

2. Tilpas til din modtager

Der er forskel på, om du præsenterer din elevatortale til en jobsamtale, til en konference eller til en privat fest. Sørg derfor for at tilpasse din præsentation til den situation, du står i, så du rammer din modtager bedst muligt.

SKAL DU TIL JOBSAMTALE, KAN DU LÆSE VORES GODE RÅD TIL JOBSAMTALEN

3. Gør din præsentation nærværende

Det er vigtigt, at din elevatortale er nærværende og afspejler, hvem du er. Brug dine egne ord, hav øjenkontakt og et roligt kropssprog.

Mangler du sparring til din karriere?

Bliv klogere på dine kompetencer og karrieremuligheder med sparring fra en af vores professionelle rådgivere. Sparringen foregår over telefonen eller Teams og tager mellem en halv og en hel time.

Book sparring

4. Gå til sagen

Du har sikkert mange ting, du gerne vil nå at fortælle om, når du skal præsentere dig selv. Men det er vigtigt, at elevatortalen er kort og præcis.

Længden kan variere afhængigt af, hvor du er, og hvem du taler med. Men en tommelfingerregel er, at den ikke skal vare længere end ét minut.

5. Skab dialog

Den gode elevatortale giver din samtalepartner lyst til at vide mere om dig og skaber dialog. Tænk derfor over, hvordan du kan skille dig ud fra mængden og hvilke spørgsmål, du kan stille din samtalepartner for at holde samtalen i gang.  

6. Træn din præsentation

Det kan være en god idé at øve din præsentation, da vores kropssprog og stemmeføring også siger meget om os som mennesker.

  • Start med at skrive din elevatortale ned i et sprog, der føles naturligt for dig.
  • Træn din elevatortale for dig selv.
  • Øv din elevatortale foran nogle, du føler dig tryg ved. Det kan være en ven eller en tidligere kollega. Det vigtigste er, at det er en person som kan give dig konstruktiv feedback på en tryg måde.

Spørgsmål og svar om jobsamtalen

En elevatortale er en kort præsentation på 30-60 sekunder, hvor du præsenterer dig selv og dine erfaringer. Det kan være en god idé at have tænkt over din elevatortale, som du kan bruge, når du er til jobsamtale, til netværksmøde eller et middagsarrangement. Ved at have en skarp og præcis elevatortale kan du nemt præsentere dig selv og fange lytterens opmærksomhed.

RING VIRKSOMHEDEN OP

En elevatortale vil altid være forskellig afhængigt af, hvem du taler med. Men det kan være god idé at have en overordnet struktur for den, så du nogenlunde ved, hvad du gerne vil igennem. Sørg uanset hvad for at præsentere, hvem du er, hvad du kan og hvad du er drevet af i din faglighed.

FORBERED DIG TIL JOBSAMTALEN

Det kan være en god idé at have forberedt en lille præsentation af dig selv, når du skal til jobsamtale. Man kalder det en elevatortale, som er en kort præsentation på 30-60 sekunder, hvor du præsenterer dig selv og dine erfaringer.

Kend dine styrker

Det er vigtigt, at du forbereder dig godt inden en jobsamtale. Det gør du f.eks. ved at sætte dig godt ind i den virksomhed, du skal ansættes i og ved at forberede nogle spørgsmål, du gerne vil have svar på til samtalen.

FORBERED DIG TIL JOBSAMTALEN