• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Ledelse i usikre tider
  • Din lederrolle i en usikker verden

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik
Haender_holder_i_haand_content-header_768x384

Din lederrollei en usikker verden

Skab tryghed og styrk motivation for dig selv og dine medarbejdere.

I en verden, der er præget af forandringer og globale politiske beslutninger, der nærmest ændrer sig dag for dag, er det helt naturligt, at der kan opstå utryghed i befolkningen og dermed også hos dig og dine medarbejdere.

Det kan være en svær disciplin at navigere som leder i denne nye virkelighed og med de bekymringer, der måske følger med, fx om den økonomiske verdenssituation kommer til at påvirke arbejdspladser.

Dårlig økonomi og usikre fremtidsudsigter kan være en giftig cocktail for trivslen på arbejdspladsen. Derfor bliver dine opgaver som leder mere krævende, når du samtidig skal sikre, at dine medarbejdere trives og forbliver motiverede trods den konstante nyhedsstrøm, der kredser om verdens uroligheder.

I denne guide får du seks konkrete råd til at skabe tryghed på arbejdspladsen i en verden, hvor usikkerhed er blevet det nye normale.

Vis handlekraft og retning

Kriser kræver ledelse, og derfor er der nu, medarbejderne skal vide, at du og resten af ledelsen er klar til klar til at udstikke en ny kurs for virksomheden, uanset hvilken situation der opstår. Det er ikke din opgave at kende alle svarerne, men det er din opgave at skabe retning i usikkerheden og dermed også give medarbejderne en tro på, at virksomheden kommer godt igennem.

I stedet for at fokusere på usikkerheden og de negative aspekter, så brug situationen til at tænke nyt og sætte fokus på udvikling – og inkluder medarbejderne i det. Det skaber ikke kun arbejdsglæde, men også tryghed, når medarbejderne ser, at forandring er en mulighed for udvikling, og at alt ikke bliver sat på pause.

Oplever de en fælles retning og tillid til ledelsen, vil de fleste følge med og bidrage. Det giver også en stærk samarbejdskultur, og når I står sammen, har I de bedste forudsætninger for at navigere i en omskiftelig verden.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32 83 36 17
Ring til os

Styrk psykologisk tryghed

Den psykologiske tryghed på arbejdspladsen vokser med en kultur, hvor det er okay at tale om bekymringer, og hvor I kan støtte hinanden. En åben og rummelig kultur kan være med til at fastholde motivation og trivsel i dit team.

Som leder er det vigtigt, at du rummer dine medarbejderes bekymringer, men selvom det er dig, der skal vise ro og overblik over for dine medarbejdere, er du selv lige så udsat for utryghed, som de er. Husk at passe på dig selv, fx ved at bruge dit netværk til at tale med andre ledere om situationen, så I kan dele jeres bekymringer og udveksle erfaringer.

Husk også, at du altid kan booke en tid til en trivselssparring hos Lederne.

Book en trivselssparring

Hav en beredskabsplan klar

Med en beredskabsplan gør I virksomheden mindre sårbare, hvis der skulle opstå en krise. I planen tager I højde for netop jeres situation, og det kan give ro i hverdagen, når I ved, at I er forberedte.

Orienter medarbejderne om, at ledelsen har lagt en klar beredskabsplan for, hvad der skal ske, hvis der opstår en nødsituation. Det er med til at gøre medarbejderne trygge, når de ved, at ledelsen har tænkt forskellige scenarier igennem, og at der er lagt en plan.

Sådan laver du en beredskabsplan

Berolig medarbejderne

Når verdenssituationen pludselig ændrer sig igen og igen, fylder gule bjælker og breaking news overalt i dagspressen. Du og dine medarbejdere bliver derfor bombarderet med nyheder, der tit understreger usikkerheden og er med til at skabe frygt for fremtiden.

Her er et centralt element i god ledelse at berolige medarbejderne. Gør dem trygge ved at orientere om, at ledelsen forholder sig roligt og har styr på håndteringen af de skrækscenarier, der fylder i samfundet. Selvom transparens altid er vigtig, hvis en konkret krise bryder ud, så er unødvendige spekulationer og frygt ikke gavnligt for hverken det mentale helbred eller arbejdsindsatsen.

En uundgåelige del af lederjobbet er naturligvis også, at du kan blive nødt til at afskedige medarbejdere. Det kan skabe utryghed i resten af teamet, som kan frygte, at de også vil blive fyret. Her har du også en opgave i at skabe ro og tryghed – og vise med både ord og handling, at situationen er stabil. Vær synlig og tilgængelig, og fortæl dine medarbejdere, at de er værdsatte, nødvendige og en del af fremtiden. Det er med til at fastholde deres motivation – og deres lyst til at blive i virksomheden.

Gode råd til opsigelse med omtanke og respekt

Prioritér den mentale robusthed

Uanset hvordan verdenssituationen ser ud, er mental robusthed altid værd at prioritere for dig og dine medarbejdere. Hvis du vil tilbyde dine medarbejdere konkrete værktøjer, kan det fx være træning i mindfulness og stresshåndtering.

Et andet konkret tiltag, du kan gøre, er at opfordre dit team til at stable nogle sociale arrangementer på benene. Når omverdenen ændrer sig dag for dag, kan en fælles morgenmad eller en sjov fredagsbar være med til at gøre hverdagen god og styrke fællesskabet.

Skab trivsel for dine medarbejdere

Hold fast i jeres formål

Når verden udenfor virker foranderlig, er det vigtigt at minde både dig selv og dine medarbejderne om, hvorfor I gør det, I gør. Hvad er jeres kerneopgave? Hvad er jeres formål som virksomhed – og hvem er det, I er sat i verden for at hjælpe?

Ved at vende tilbage til det meningsfulde i arbejdet, skaber du en stabil grund, som I kan navigere ud fra – også når fremtiden er uklar.

Kom godt videre

Mand står foran en opgang

Læg en beredskabsplan

Bliv klogere på, hvordan du forbereder din virksomhed på uforudsete kriser, så du står stærkere, hvis det uventede sker.

To mænd samarbejder på værksted

Sådan leder du dine medarbejdere under en intern krise

Få gode råd til at bevare medarbejdernes engagement og tillid, hvis virksomheden bliver ramt af en intern krise.

To kollegaer sidder foran en computer

IT-sikkerhed og cybertrusler

Cyberangreb bliver stadig mere avancerede. Styrk virksomheden mod digitale trusler med fem konkrete trin.

Ofte stillede spørgsmål om tryghed på arbejdspladsen

Du laver en beredskabsplan ved at analysere risici, definere roller, opstille en krisestyringsstrategi og træne medarbejderne i nødprocedurer. Jo mere fastlagte procedurer og roller der er, jo bedre er er virksomheden rustet, hvis der opstår en krise.

Sådan laver du en beredskabsplan

Begrebet ‘psykologisk tryghed’ handler helt enkelt om, at medarbejdere er trygge ved at sige, hvad de vil, uden at være bange for at blive ydmyget. Det kan fx være i forhold til fejl, spørgsmål eller nye idéer. I en tid, hvor verdenssituationen er usikker, vokser den psykologiske tryghed blandt medarbejderne, når der ikke er “nogen dumme spørgsmål”, og når I frit kan tale om eventuelle bekymringer.

Nogle kan blive meget utrygge over den usikre verdenssituation, og hvis en eller flere af dine medarbejdere ikke trives, har det ikke kun menneskelige konsekvenser. Det nedsætter også performance og produktivitet i arbejdet. Fornemmer du, at en medarbejder er meget påvirket af verden omkring os, skal du tage en snak med personen hurtigst muligt, så I kan lægge en plan sammen, hvis det er nødvendigt.

Sæt ind, før der opstår dårlig trivsel og stress hos dine medarbejdere