• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ansættelsesvilkår
  • Opsigelse
  • Tjenstlig samtale

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Tjenstlig samtaledine rettigheder

Du kan blive indkaldt til en tjenstlig samtale, hvis din arbejdsgiver har behov for at gøre opmærksom på et problem i din adfærd eller indsats.

Der kan være forskellige årsager til, at du bliver indkaldt til en tjenstlig samtale. Du har altid ret til at vide, hvad samtalen handler om.

Har du ikke modtaget en dagsorden ved indkaldelsen, skal du kontakte din arbejdsgiver for at blive oplyst om temaet for samtalen.

Herunder kan du læse om, hvordan du håndterer en tjenstlig samtale, og hvilke rettigheder du har.

Hvad er en tjenstlig samtale?

En tjenstlig samtale er en samtale, du kan blive indkaldt til, hvis din leder er utilfreds med din indsats eller adfærd. Formålet med samtalen er at oplyse dig om de forhold, din leder er utilfreds med, så du har mulighed for at rette op på dem.

Det kan blandt andet handle om overholdelse af retningslinjer, hyppigt fravær, samarbejdsvanskeligheder eller længerevarende sygdom.

Uanset hvad der ligger til grund for den tjenstlige samtale, anbefaler vi, at du forholder dig åbent og lyttende til din leders kritikpunkter. Det giver din leder et indtryk af, at du er villig til at arbejde for en konstruktiv løsning, hvilket kan spare dig for en eventuel afskedigelse.

Har du brug for sparring i forbindelse med en tjenstlig samtale?

For at vi kan hjælpe dig bedst muligt, har vi brug for følgende oplysninger, når du kontakter os: Årsagen til, at du er indkaldt til en tjenstlig samtale, en kopi af din arbejdsgivers indkaldelse, og din ansættelseskontrakt.

Log ind, og skriv til os

Sådan håndterer du en tjenstlig samtale

Hvis du bliver indkaldt til en tjenstlig samtale, er det en god idé at være forberedt. For at hjælpe dig igennem en vanskelig samtale, giver vi dig herunder råd til før, under og efter samtalen.

Det skal du være opmærksom på før samtalen

Forbered dig godt før samtalen med din arbejdsgiver. Vær sikker på, at du ved, hvilke forhold din arbejdsgiver ønsker at tale om. Bed gerne om en dagsorden for mødet, hvis du ikke allerede har fået det.

Før samtalen skal du også beslutte, om du har lyst til at have en bisidder med til mødet. Det kan være en tillidsrepræsentant, en kollega eller en anden, der kan lytte og observere under mødet.

Det skal du være opmærksom på under samtalen

  1. Lyt og spørg
    Spørg ind til de kritikpunkter, som din arbejdsgiver fremsætter. Hvis det giver mening, kan du bede din arbejdsgiver om at dokumentere de påstande, der lægger til grund for kritikken.

    Det er vigtigt, at du forstår budskabet klart, da det giver dig mulighed for at handle på kritikken.

  2. Efterspørg klare og målbare mål
    Bed din arbejdsgiver om at få klare og målbare mål. Disse mål skal fremgå af referatet fra mødet.

  3. Afhold dig fra mudderkastning
    Det er vigtigt, at du medvirker til, at mødet holdes i en god tone. Det er naturligt at blive berørt af kritik, men jo mere rolig du kan forholde dig, desto bedre.

    Bliver du meget påvirket under samtalen, kan du foreslå, at du kommenterer arbejdsgivers synspunkter skriftligt efterfølgende.

  4. Tag en pause, hvis du har behov for det
    Det er altid muligt at bede om at tage en pause under mødet, hvis du føler behov for det.

  5. Aftal et opfølgningsmøde
    I de fleste situationer vil det være en god idé, at I aftaler et opfølgningsmøde, hvor du og arbejdsgiver tager stilling til situationen. Mødet skal ligge på et tidspunkt, hvor du har haft en reel mulighed for at nå at rette op på kritikken. Tag her højde for ferie, kurser og andet fravær.

  6. Brug Lederne, hvis nødvendigt
    I visse tilfælde kan det være en fordel at lave en aftale med os i Lederne, hvor en juridisk konsulent vil være at træffe på telefonen under den tjenstlige samtale. Du kan under mødet bede om en mødeafbrydelse, hvor du kan ringe konsulenten op.

  7. Sørg for, der bliver taget referat
    Inden samtalen går i gang, bør du bede om, at der bliver taget referat. Medbring selv en notesblok, så du kan gøre dine egne notater enten under eller umiddelbart efter samtalen.

  8. Skriv ikke under på noget
    Du bør som udgangspunkt lade være med at skrive under på referatet ved samtalen. Bed i stedet om at få referatet med hjem til gennemlæsning, inden du underskriver.

    Hvis din arbejdsgiver insisterer på at få din underskrift, skal du alene skrive under på, at du har modtaget referatet. Det gør du ved at skrive eksplicit på referatet, at du skriver under med forbehold for Ledernes godkendelse.

Kontakt os for spørgsmål

Har du nogle spørgsmål?

Vores juridiske konsulenter sidder klar til at hjælpe dig med din opsigelse.

32 83 36 43
Mandag - Fredag
8.00-16.00

Det skal du være opmærksom på efter samtalen

Efter samtalen er det en god idé at læse referatet grundigt igennem. Hvis der er faktuelle fejl, er det vigtigt, at du får dem rettet, da disse oplysninger udgør arbejdsgiverens eller myndighedens grundlag for at tage en beslutning på sigt.

Hvis din samtale resulterer i en påtale

Hvis den tjenstlige samtale drejer sig om forhold, du kritiseres for, kan du få en påtale af din arbejdsgiver. En påtale er en løftet pegefinger og behøver ikke at få konsekvenser for din ansættelse, så længe du retter op på din arbejdsgivers kritikpunkter.

Hvis din samtale resulterer i en advarsel

En advarsel er mere alvorlig end en påtale, da den kan resultere i en afskedigelse eller andre sanktioner. Din arbejdsgiver skal dog give dig en mulighed for at rette op på kritikken. En advarsel skal derfor indeholde:

  • En klar beskrivelse af den adfærd, du skal ændre
  • En konkret angivelse af, hvordan du kan rette op på problemerne
  • En beskrivelse af konsekvenserne, hvis du ikke ændrer adfærd
  • En passende frist for, hvornår du skal have rettet op på problemerne

Du har ret til at medbringe en bisidder til den tjenstlige samtale

Du har ret til at tage en bisidder med til den tjenstlige samtale, hvis du ønsker dette. Det kan fx være tillidsrepræsentanten eller en kollega.

Lederne deltager som udgangspunkt ikke som bisidder til tjenstlige samtaler. I stedet klæder vi dig på til at håndtere den vanskelige samtale. Du har også mulighed for at få telefonisk assistance både under og efter samtalen.

Spørgsmål og svar om tjenstlig samtale

Formålet med en tjenstlig samtale er at oplyse dig om de forhold eller den adfærd, din arbejdsgiver er utilfreds med og derfor ønsker, at du retter op på.

Du har ret til at tage en bisidder med til din tjenstlige samtale. Det kan fx være tillidsrepræsentanten i din virksomhed eller en kollega.

En bisidder er en støtteperson, du har ret til at gøre brug af ved en tjenstlig samtale. Bisidderens rolle er at lytte og observere under samtalen.

Du kan vælge at have en bisidder med, hvis du vil sikre, at dine rettigheder respekteres, at du bliver set og hørt og forstår informationerne og konsekvenserne, som din arbejdsgiver fremlægger.

En partshøring betyder, at din arbejdsgiver skal begrunde overfor myndigheden, hvorfor de ønsker at give dig en advarsel eller opsige dig. Begrundelsen har du ret til at kommentere på, inden myndigheden træffer en beslutning.

Det er frivilligt, om du vil give din mening til kende, men vi anbefaler, at du gør det, hvis du er uenig i din arbejdsgivers begrundelse.

Vi opfordrer dig til i god tid at indsende et udkast af dit partshøringssvar til os, så vi kan gennemgå det sammen med dig og give dig gode råd, inden du sender det til din arbejdsgiver.

Får du en advarsel, skal du sikre, at det fremgår tydeligt:

  • Hvilken adfærd du skal rette op på.
  • Hvilke krav din arbejdsgiver forventer at få opfyldt for fremtiden.
  • Hvor lang tid du har til at rette op på din adfærd.

En fratrædelsesaftale er en aftale mellem dig og din arbejdsgiver, som erstatter den normale opsigelse. Du skal derfor som minimum sikre dig de samme rettigheder i aftalen, som hvis du var blevet sagt op – og gerne bedre.

Hvis din arbejdsgiver vil lave en fratrædelsesaftale i forbindelse med din afskedigelse, opfordrer vi dig til at sende din arbejdsgivers udspil til en fratrædelsesaftale ind til os. Herefter kan vi klæde dig på til forhandlingen.

Alternativt tilbyder vi at kontakte din arbejdsgiver direkte for en telefonisk forhandling af fratrædelsesaftalen.

Læs mere om fratrædelsesaftale

Send os din fratrædelsesaftale