• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ansættelsesvilkår
  • Tillidshverv
  • Samarbejdsudvalg

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Samarbejdsudvalget skaber gode rammer

Som medlem af et samarbejdsudvalg er du med til at skabe rammerne for et godt samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne i din virksomhed.

Et samarbejdsudvalg (SU) er et udvalg, der har det formål at skabe et optimalt samarbejde i virksomheden mellem ledelse og medarbejdere. I private virksomheder er der mulighed for at oprette et samarbejdsudvalg, hvis der er mindst 35 ansatte.

I et samarbejdsudvalg skal halvdelen af medlemmerne repræsentere ledelsen og den anden halvdel medarbejderne. Dit arbejde i udvalget skal bl.a. sikre medarbejdernes involvering i virksomhedens mål og strategi.

Samarbejdsudvalgets rolle og opgaver

Som medlem i et samarbejdsudvalg er du med til at lægge rammerne for samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere på alle niveauer i virksomheden.

Det er udvalgets overordnede opgave at udvikle samarbejdet overalt i virksomheden, så det gavner både lederen og medarbejderen.

Du skal som medlem som udgangspunkt deltage i seks møder årligt. I har dog mulighed for at aftale andet internt i virksomheden.

Samarbejdsudvalget beskæftiger sig med følgende hovedopgaver:

  • Tilrettelæggelse af principper for arbejds- og velfærdsforhold.
  • Principper for virksomhedens personalepolitik.
  • Principper for omskoling og uddannelse af medarbejdere, der skal arbejde med ny teknologi.
  • Principper for indsamling, brug og opbevaring af persondata.
  • Udveksling af synspunkter og behandling af forslag vedrørende retningslinjer for produktions- og arbejdstilrettelæggelse.
  • Vurdering af bl.a. personalemæssige, uddannelsesmæssige og økonomiske konsekvenser ved at indføre ny teknologi.
  • Principper for anvendelse af produktivitetsfremmende lønsystemer.
  • Forhold der fremmer ligebehandling mellem mænd og kvinder.
  • Information til virksomhedens øvrige ansatte.

Sammensætning og udpegning i samarbejdsudvalget

Samarbejdsudvalget består af en arbejdsgiverside, som kaldes A-siden, og en lønmodtagerside, som kaldes B-siden. Der er lige mange repræsentanter på hver side. Antallet af repræsentanter afhænger af antallet af ansatte i virksomheden.

I kan vælge en suppleant for hvert medlem i samarbejdsudvalget.

A-siden

Ledernes medlemmer er placeret på A-siden i henhold til Samarbejdsaftalen mellem Lederne og Dansk Arbejdsgiverforening (DA). Det er virksomhedens ledelse, der udpeger repræsentanterne på A-siden, som skal repræsentere lederne. Det er desuden på A-siden, at I finder samarbejdsudvalgets forperson.

B-siden

På B-siden, der repræsenterer de øvrige ansatte, får tillidsrepræsentanterne i virksomheden automatisk en plads som medlem i samarbejdsudvalget.

Hvis antallet af tillidsrepræsentanter i virksomheden er større end antallet af pladser på B-siden, vælges der mellem tillidsrepræsentanterne. Hvis antallet af tillidsrepræsentanter er mindre end antallet af pladser på B-siden, vælges de sidste repræsentanter blandt de øvrige ansatte. Der gælder i denne situation samme krav til valg og valgbarhed, som for tillidsrepræsentanter.

På B-siden vælges desuden samarbejdsudvalgets næstforperson.

Valgene gælder for to år.

Læs mere om tillidsrepræsentanter

Fordeling af pladser i udvalget

Antallet af SU-medlemmer afhænger af størrelsen på jeres virksomhed. Herunder kan du se fordelingen af medlemmer ud fra virksomhedsstørrelse:

  • 35-50 ansatte - to fra A-siden og to fra B-siden
  • 51-100 ansatte - tre fra hver side
  • 101-200 ansatte - fire fra hver side
  • 201-500 ansatte - fem fra hver side over
  • 500 ansatte - seks fra hver side

Hvis virksomheden beskæftiger mere end 1000 ansatte, kan I vælge et større antal af repræsentanter efter aftale.

Lederne i samarbejdsudvalget

Som en del af Lederaftalen er medlemmer af Lederne i virksomheden sikret mindst én plads på A-siden. Hvis I har en talsperson fra ledelsen i virksomheden, er det sammen med ham eller hende, der bliver aftalt, hvem der repræsenterer ledergruppen i samarbejdsudvalget.

Hvis der ikke er en talsperson, bliver repræsentanten udpeget efter aftale med Ledernes medlemmer i virksomheden. Kan I ikke blive enige, kan sagen blive behandlet i overensstemmelse med de almindelige fagretlige regler i Lederaftalen.

Ofte vil en talsperson i virksomheden også være repræsentant i samarbejdsudvalget.

Læs Lederaftalen

Ledernes repræsentant

Ledernes repræsentant i samarbejdsudvalget kan kræve, at I på A-siden holder et møde forud for selve SU-mødet. Formålet med det er at gennemgå dagsorden og afklare eventuelle uoverensstemmelser.

Ligesom for øvrige SU-medlemmer gælder udpegningen for to år. Der gælder samme regler for vederlag for møder uden for normal arbejdstid, som for de øvrige medlemmer i henhold til Samarbejdsaftalen.

Samarbejdsnævnet

Samarbejdsnævnet er nedsat mellem DA og LO med det formål at oplyse og vejlede omkring samarbejdet i virksomhederne - herunder også medvirke til at oprette samarbejdsudvalg i virksomhederne. Samarbejdsnævnet behandler også uoverensstemmelser om Samarbejdsaftalen.

Der er ansat samarbejdskonsulenter i nævnet, som efter aftale kan støtte virksomheden i arbejdet med samarbejdsudvalget. Du kan kontakte Samarbejdsnævnets konsulenter gennem blandt andet DA.

Læs mere på Samarbejdsnævnet.dk

Derfor er samarbejdsudvalg en god idé

Hvis din virksomhed har mindst 35 ansatte, har I pligt til at informere og høre de ansatte om forhold på arbejdspladsen, der kan få betydning for deres ansættelse og dagligdag. Det er i den forbindelse en god idé at oprette et samarbejdsudvalg, som kan sikre at virksomheden lever op til de lovmæssige krav.

Loven siger, at virksomheder skal sikre, at de ansatte er opdateret på information om:

  • Den seneste og forventede udvikling i virksomhedens aktiviteter, økonomiske situation og fremtidsudsigter.
  • Beskæftigelsessituationen og om større ændringer og foranstaltninger, som får betydning for beskæftigelsen på virksomheden.
  • Beslutninger, som man træffer, for eksempel i forhold til større omstruktureringer eller udflytning af dele af produktionen.

Høring af lønmodtagere

Medarbejderne skal høres i forbindelse med den information, som de får. Det betyder bl.a., at medarbejdere og ledelse skal udveksle synspunkter og være i dialog vedrørende de forhold, som virksomheden informerer om.

Høringen kan bl.a. ske med henblik på at nå til en aftale vedrørende betydelige beslutninger, som virksomheden kan træffe – fx med hensyn til at omlægge produktionen eller nedlægge afdelinger.

Både information og høring skal ske via medarbejdernes repræsentanter i Samarbejdsudvalget.

Har du spørgsmåltil tillidshverv?

Spørg om tillidshverv

Hvis du har brug for sparring omkring dit tillidshverv, er du velkommen til at kontakte juridisk chef og advokat Mette Stimpel Stenled.

Telefon: 32 83 35 06

E-mail: mes@lho.dk

Mere om tillidshverv

Udendørs sikkerhedsmøde på fabrik

Tillidsrepræsentant

Som tillidsrepræsentant er du med til at fremme et godt samarbejde mellem virksomheden og de medarbejdere, du repræsenterer.
Kvindelig pædagog og børn rundt om et bord

Gode råd til GDPR-reglerne

Som tillidsvalgt behandler du med stor sandsynlighed andres persondata. Her får du 4 gode råd, der sikrer, at du overholder reglerne.

Mand_med_krydsede_arme_article-card_576x324

Vil du være talsperson?

Du er som talsperson med til at skabe gode løn- og arbejdsforhold for dine kolleger. I den forbindelse har du en række retningslinjer.

Spørgsmål og svar om samarbejdsudvalg

Formålet med et samarbejdsudvalg er skabe et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere i virksomheden.

Et samarbejdsudvalg kan desuden være med til at sikre, at I overholder de lovmæssige krav om at informere og høre de ansatte om forhold på arbejdspladsen.

Som medlem af Lederne kan du blive valgt til virksomhedens samarbejdsudvalg som repræsentant for ledergruppen.

Hvis virksomheden har 35 ansatte eller derover, er virksomheden forpligtet til at oprette et samarbejdsudvalg, hvis enten ansatte eller arbejdsgiver anmoder om det.