• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
    • Pressemeddelelser
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Rekruttering
  • Skriftlig afslag

Hent eksempel og skabelon til det gode afslag

  • Eksempel på det gode afslag
    Format: pdf
  • Skabelon til det gode afslag
    Format: pdf

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 621 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Skriftlige jobafslagsådan gør du

Alle ansøgere bør modtage et klart og hurtigt svar på deres jobansøgning. Send et skriftligt jobafslag, som både kommer din virksomhed og ansøgerne til gavn.

Du har fundet den rette kandidat til jobbet og skal have lukket ansøgningsprocessen. Men hvad med de andre ansøgere?

Et afslag kan synes mindre væsentligt, når hverdagen kører, og I skal i gang med en onboarding af den nye medarbejder. Men det er en god ide at få givet et ordentligt svar til alle, der har vist interesse i jeres virksomhed.

Der er nemlig stor signalværdi i et afslag. Og glemmer du at give et svar eller er det mangelfuldt, kan du risikere at sende et signal om, at de andre ansøgere ikke er værd at bruge tid på. Det har både betydning for ansøgernes oplevelse af virksomheden og for virksomhedens renomme og evne til at tiltrække talenter fremover.

Husk at det skriftlige jobafslag er tiltænkt de ansøgere, der ikke gik videre til jobsamtaler.

Ansøgere som I har haft til jobsamtale, skal have et mundtligt afslag, så du har mulighed for at give en personlig tilbagemelding og takke for den tid, personen har lagt i det. I det mundtlige afslag er det en god ide at invitere til dialog og give mulighed og tid til, at ansøgeren kan få afklaret eventuelle spørgsmål med det samme, så du efterlader personen et godt sted.

1. Giv alle ansøgere et svar

Uanset om der er tale om en opslået stilling eller uopfordret ansøgning, bør du give alle, der viser interesse for jeres virksomhed, en tilbagemelding. Det kan lyde som den største selvfølgelighed, men desværre er der mange, der af forskellige årsager aldrig får sendt afslag afsted.

Du kan gøre det til en fast vane, at du i forbindelse med en rekruttering sætter en reminder i din kalender, som kan sikre dig, at du får sendt afslag afsted til alle.

2. Lad ikke ansøgere vente for længe

Som ansøger kan ventetiden virke lang. Derfor er der ingen grund til først at sende et afslag afsted, når rekrutteringsprocessen er afsluttet og den endelige kandidat er fundet.

I din vurdering af ansøgerne, bør du være sikker på, at dem du vælger fra i første omgang, heller ikke er relevante på et senere tidspunkt i processen. Stå ved din vurdering og lad dem ikke vente unødigt længe på svar. På den måde viser du, at du har respekt for deres tid og situation.

3. Husk at sige tak

At søge et job er for mange både en følelsesmæssig og tidsmæssig investering. Derfor er det god stil at takke for interessen samt den tid og de kræfter, som ansøgeren har lagt i at skrive en engageret ansøgning.

Alle der er i berøring med jeres virksomhed er ambassadører. Og selvom det kan være følelsesmæssigt hårdt at modtage et afslag, så kan du sagtens lykkes med at efterlade et positivt indtryk, så ansøgeren måske har lyst til at søge igen en anden gang – eller anbefale din virksomhed i sit netværk.

Husk at opfordre ansøgerne til at søge igen, hvis der dukker en anden stilling op, som fanger deres interesse og tilmelde sig jeres jobagent, hvis I har sådan en.

4. Giv en konkret og ærlig begrundelse

Beskriv, hvad I har lagt vægt på i udvælgelsesprocessen. En uddybende forklaring virker ærlig, transparent og personlig, og I giver ansøgeren en mulighed for at forstå, hvorfor han eller hun er blevet fravalgt i processen.

Begrundelsen kan være et par linjer, hvor I fortæller, hvad der har været udslagsgivende for de ansøgere, der er gået videre i processen. Det kan være en god ide at have en skabelon liggende med en standardtekst, som I kan justere alt efter stillingen og processen. På den måde sparer I tid, men afslaget virker stadig personligt og nærværende.

I kan også overveje at invitere til, at ansøgeren er velkommen til at ringe, hvis personen ønsker en yderligere uddybning. Det signalerer åbenhed og tilgængelighed og viser, at du og virksomheden respekterer ansøgerens tid.

5. Giv noget igen

Del ud af jeres erfaringer og giv noget af jer selv, som ansøgerne kan få glæde af. Det giver ansøgeren noget konkret at arbejde videre med og signalerer overskud.

Det kan være nogle generelle betragtninger eller gode råd. I kan fx skrive et par linjer om, hvad I generelt lægger vægt, når I læser og vurderer jeres ansøgninger. Fortæl, hvad der fungerer godt hos jer uden at tale ned til ansøgeren eller fremstå bedrevidende.

6. Evaluer jeres rekrutteringsproces

Brug det skriftlige afslag som en mulighed for at evaluere jeres rekrutteringsproces, fx med et link til en kort survey. Det sender et signal om, at I gør jeg umage med jeres rekrutteringsproces og er åbne for feedback, og giver jer samtidig muligheden for at gøre jeres rekrutteringsproces endnu bedre, så I kan give jeres ansøgere en god oplevelse.

Her er nogle spørgsmål, I kan bruge til at spørge ind til den samlede oplevelse

  • Hvordan er det at være ansøger hos os?
  • Har vi givet dig tilstrækkelig information om rekrutteringsprocessen?
  • Har du kommentarer som kan forbedre vores rekrutteringsproces?

Inspiration og gode råd til rekruttering

Mand_til_mde_article-card_576x324

Onboarding med succes

Nye medarbejdere skal føle værdsat fra første dag. Få de gode råd til, hvordan du onboarder med succes.

Kvinde_sidder_ved_skrivebord_article-card_576x324

Minimér dine bias

Download lederguide om rekruttering her, og få konkrete redskaber til, hvordan du mindsker bias i din rekrutteringsproces

Mand_arbejder_hjemmefra_med_soen_article-card_576x324

Det gode jobopslag

Du har en ledig stilling og skal til at starte en rekrutteringsproces op. Vi giver dig syv gode råd, der sikrer dig et effektivt og præcist jobopslag.

Styrk din ledelse med kurser

Kvindelig sygeplejerske kigger ud ad vindue
Kursus

Coaching og konflikthåndtering

På vores kursus om coaching og konflikthåndterings-kursus lærer du at motivere dine medarbejdere og håndtere konflikter med et solidt teoretisk fundament.

Kvinde_mand_med_computer_article-card_576x324
Kursus

Ledelse i praksis

Få indblik i din ledelsesstil og dine kompetencer på vores ledelseskursus. Du kommer også til at arbejde med personaleledelse og konflikthåndtering.

Kvinde holder sine briller og smiler til kamera
Kursus

Ledernes Akademiuddannelse

Vores akademiuddannelse styrker dine faglige og personlige kompetencer i ledelse. Du kan tage uddannelsen sideløbende med dit arbejde.

Ofte stillede spørgsmål om rekruttering

Rekruttering er processen med at tiltrække og ansætte nye medarbejdere i en virksomhed. Det indebærer blandt andet at udarbejde et jobopslag, screening og vurdering af ansøgere, jobinterview, tilbud og forhandling efterfulgt af en struktureret onboarding som skal sikre den nye medarbejder de bedste betingelser for at komme godt fra start i jobbet.

MINIMÉR BIAS I REKRUTTERINGSPROCESSEN

Der er mange omkostninger forbundet med at rekruttere en medarbejder – og omkostningerne afhænger af flere faktorer. Der er typisk omkostninger til blandt andet annoncering af jobopslag, interne ressourcer og onboarding af den nye medarbejder. Der er derfor en god ide at skabe en grundig og struktureret proces, så man minimerer fejlansættelser. 

UNDGÅ AT SPØRGE OM DETTE TIL JOBSAMTALEN

Onboarding er vigtigt, fordi det kan være afgørende for, om den nye medarbejder kan se sig selv i jobbet på længere sigt. For at sikre en succesfuld onboarding, skal nye medarbejdere føle sig værdsat fra den første arbejdsdag. Vi anbefaler derfor, at du laver en struktureret plan for onboardingen, så medarbejderen får den bedst mulige start.

SKAB EN TRYG START FOR MEDARBEJDEREN

MINIMÉR BIAS I REKRUTTERINGSPROCESSEN