• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Rekruttering
  • Onboarding

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Rekruttering og onboardingmed succes

Nye medarbejdere skal føle værdsat fra første dag, hvis du vil sikre en succesfuld onboarding. Få syv gode råd til, hvordan du får din medarbejder godt ombord.

Du har fået ansat den helt rigtige medarbejder til jobbet, men har du også afsat tid og ressourcer til at få den nye medarbejder godt ombord?

Den første tid er vigtig for motivationen og tilknytningen til arbejdspladsen, og det kan godt betale sig at engagere sig lidt ekstra i ansættelsen den første tid. På den måde undgår du også, at medarbejderen begynder at søge nye veje.

HR-ekspert Signe Bilde Jørgensen kommer her med syv anbefalinger til, hvordan du konkret engagerer dine nye medarbejdere og i det hele taget griber onboarding-processen an.

1. Onboarding er mere end bare en blomst

Onboarding handler især om at få skabt gode oplevelser for den nye medarbejder, som aktiverer positive følelser. Det kan være følelsen af at passe ind, at kende nogen, at bidrage og at høre til. Vi ved, at det er afgørende for, om den nye medarbejder kan se sig selv i jobbet på længere sigt.

Der findes mange måder at gøre det på. Her er et par konkrete eksempler:

  • Allerede inden den nye medarbejder starter, kan I sende blomster eller en anden hilsen om, at I glæder jer til at få vedkommende med ombord. Det kan fx også være korte velkomsthilsner fra teamet på LinkedIn eller e-mail.
  • Afsæt god tid og ressourcer. På den måde viser I, at I prioriterer onboardingen.
  • Gør noget, der overrasker eller ligger ud over det forventelige. I kan fx invitere jeres nye kollega ud at spise med teamet eller tilbyde et abonnement til en musik eller podcasttjeneste.

2. Skab en struktureret proces

En god onboarding kræver prioritering og grundige overvejelser af, hvad der skal med i processen. Med en klar strategi bevarer I overblikket over, hvilke informationer der er vigtige at få givet videre og hvem der gør hvad.

Sådan kan I gribe det an:

  • Gør processen så enkel som mulig. Det er bedre at udvælge få ting, I kan gå i dybden med end gå overfladisk til værks.
  • Del processen op i tidsintervaller som fx: før ansættelsen, første dag, første uge, første måned.
  • Hver proces er unik. Forhold jer til, hvor mange ressourcer I har til rådighed og den nye medarbejders behov for oplæring.
  • Del onboardingen op i hovedtemaer, fx: praktisk information, selve stillingen, afdelingen og organisationen. Mange glemmer introduktionen til organisationen, men den er vigtig, fordi den omhandler værdier og den strategiske retning, som medarbejderen skal styre efter.

3. Giv små opgaver fra starten

Det kan blive en frustrerende oplevelse, hvis den første tid udelukkende går med introkurser og bunker af papirer. De fleste vil gerne bidrage og vise deres værd fra starten.

Derfor er det en god idé at give medarbejderen nogle små, overskuelige opgaver allerede den første arbejdsdag. Det skaber tryghed og styrker selvtilliden hos medarbejderen at opleve, at han eller hun hurtigt kan bidrage og løfte de stillede opgaver.

Samtidig vil det give dig – eller andre som skal oplære medarbejderen – en mulighed for at vurdere, hvor hurtigt I kan skrue op for mængden og sværhedsgraden af opgaverne.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32 83 36 17

4. Skab en buddyordning

En buddyordning handler først og fremmest om at skabe tryghed for den nye medarbejder. Det er et frirum i onboardingen, hvor den nyansatte kan mødes og snakke uformelt med en mere erfaren kollega om løst og fast, herunder de uskrevne regler.

Buddyen har både en social og faglig rolle. Den sociale del handler om at introducere den nye medarbejder til kulturen og hjælpe ham eller hende med at blive en del af det sociale fællesskab. Mens buddyens faglige rolle skal sikre, at medarbejderen har en at sparre med og bliver oplært i konkrete arbejdsopgaver.

Det er vigtigt, at buddyen er velinformeret om virksomheden og opgaverne, har empatiske evner og desuden har lyst til at påtage sig rollen.

5. Tjek ofte op på trivsel og opgaver

Særligt i de første uger og måneder af onboardingen er det vigtigt løbende at tjekke op på, hvordan det går med den nye medarbejder. Det handler dels om at tage temperaturen på medarbejderens trivsel. Men også om at blive klogere på medarbejderens faglige udvikling.

Vær nysgerrig og spørg ind til medarbejderens hverdag og observationer. På den måde viser du, at du er opmærksom, interesseret og klar til at lytte. Det skaber tryghed og bidrager til at skabe et fortroligt rum, hvor I kan tale bredt både personligt og fagligt.

Samtidig mindsker det risikoen for, at medarbejderen kommer skævt fra start, fordi I løbende får mulighed for at justere på opgaverne og de forventninger, I har til hinanden.

LÆS MERE OM MEDARBEJDERES TRIVSEL

6. Inviter til spørgsmål

At få en ny medarbejder er en god mulighed for at få nye øjne på jeres opgaver og arbejdsprocesser. Måske er der noget, I kan gøre anderledes? Eller muligheder, I har overset?

I en onboardingproces skal I klæde den nye medarbejder på til at kunne løfte opgaverne i jobbet. Men faktisk kan I også lære en masse af medarbejderen.

Fortæl derfor medarbejderen, at hans eller hendes viden er vigtig. Og at I ser det som en styrke, når de ansatte stiller spørgsmål og giver deres mening til kende. Det bidrager til at skabe den psykologiske tryghed der skal til, for at den nyansatte tør dele sin undren og holdning til opgaverne og den måde, I arbejder på.

Brug de første par måneder på at få glæde af medarbejderens friske øjne på jer, herefter vil han eller hun være en del af kulturen.

7. Brug jeres viden fra ansættelsesprocessen

Der er som nævnt meget at hente ved at skabe en klar struktur og plan for jeres måde at onboarde på. Men husk, at der kan være stor forskel på, hvad der driver og motiverer mennesker, hvordan de lærer og i hvilket tempo. Nogle kan fx lide at sidde alene. Andre i storrum.

Sørg derfor for at finjustere onboardingen til den enkelte medarbejder. Her er der blandt andet masser af viden at hente fra ansættelsesprocessen. Måske har vedkommende lavet en personlighedstest, I kan trække relevant viden ud af. Og måske lærte I ting om medarbejderen under samtalerne, som kan have betydning for, hvordan onboardingen skal tilrettelægges.

Kom godt videre i rekrutteringsprocessen

Kvinde_sidder_ved_skrivebord_article-card_576x324

Minimér dine bias

Download lederguide om rekruttering her, og få konkrete redskaber til, hvordan du mindsker bias i din rekrutteringsproces

Ung_kvinde_smiler_computer_article-card_576x324

Sådan leder du Gen Z

Spørgsmålet om, hvordan man leder på tværs af generationer, fylder mere og mere. Men der er faktisk ikke så langt imellem dem.
Kvinde_med_computer_aften_article-card_576x324

Det gode afslag

Mange ansøgere modtager aldrig svar på deres jobansøgning. Send et skriftligt jobafslag, som kommer din virksomhed og ansøgerne til gavn.

Kurser, der styrker din ledelse

Kvinde_mand_med_computer_article-card_576x324
Kursus

Ledelse i praksis

Få indblik i din ledelsesstil og dine kompetencer på vores ledelseskursus. Du kommer også til at arbejde med personaleledelse og konflikthåndtering.

Kolleger_ved_computer_article-card_576x324
Kursus

Generativ AI og ChatGPT

Få en grundig forståelse for hvordan generativ kunstig intelligens (AI) og ChatGPT fungerer og hvilke muligheder de rummer for dig som leder.

Ung_mand_planter_i_baggrunden_article-card_576x324
Kursus

Coachuddannelse for ledere – ICF akkrediteret

Vores coachuddannelse udvikler dig som leder. Derudover får du et effektivt værktøj til at motivere dine medarbejdere og få mest muligt ud af deres potentiale.

Ofte stillede spørgsmål om rekruttering og onboarding

Rekruttering er processen med at tiltrække og ansætte nye medarbejdere i en virksomhed. Det indebærer blandt andet at udarbejde et jobopslag, screening og vurdering af ansøgere, jobinterview, tilbud og forhandling efterfulgt af en struktureret onboarding som skal sikre den nye medarbejder de bedste betingelser for at komme godt fra start i jobbet.

MINIMÉR BIAS I REKRUTTERINGSPROCESSEN

Der er mange omkostninger forbundet med at rekruttere en medarbejder – og omkostningerne afhænger af flere faktorer. Der er typisk omkostninger til blandt andet annoncering af jobopslag, interne ressourcer og onboarding af den nye medarbejder. Der er derfor en god ide at skabe en grundig og struktureret proces, så man minimerer fejlansættelser.

SPØRG IKKE OM DETTE TIL JOBSAMTALEN

SKRIV DET GODE JOBOPSLAG

Onboarding er vigtigt, fordi det kan være afgørende for, om den nye medarbejder kan se sig selv i jobbet på længere sigt. For at sikre en succesfuld onboarding, skal nye medarbejdere føle sig værdsat fra den første arbejdsdag. Vi anbefaler derfor, at du laver en struktureret plan for onboardingen, så medarbejderen får den bedst mulige start. 

GODE RÅD TIL ET SKRIFTLIGT AFSLAG

MINIMÉR BIAS I REKRUTTERINGSPROCESSEN