Der er ikke regler for, hvor længe du har ret til at være syg, men ved langvarig sygdom er der risiko for, at dit fravær påvirker driften af virksomheden i en grad, som din arbejdsgiver ikke er forpligtet til at kunne håndtere. I sådan et tilfælde kan din arbejdsgiver opsige dig.
Derudover kan du have 120-dagesreglen aftalt i din kontrakt. Hvis det er tilfældet, kan du blive opsagt med et forkortet varsel på en måned, hvis du har været syg i 120 dage inden for en periode på 12 måneder.
HVIS DU BLIVER SYG
Er jeg forpligtet til løbende at meddele, at jeg fortsat er syg?
Nej, din sygemelding gælder, indtil du er rask. Men det er vigtigt at holde kontakten med arbejdspladsen. Enten med din leder, en kollega, HR eller en tillidsvalgt.
Med stress kan det være svært at vurdere, hvornår du er klar til at komme tilbage på arbejdet. Din behandler – fx din læge eller psykolog – kan hjælpe dig med at vurdere hvornår og hvordan, du kan komme tilbage.
Det er også vigtigt at være i løbende dialog med din arbejdsplads og kommunen, så du kan komme godt tilbage. Man starter langsomt op efter en stress sygemelding, med begrænsede opgaver og begrænset arbejdstid, der så løbende kan trappes op. Vær opmærksom på, at det er normalt, at en optrapningsplan løbende skal justeres og nogle gange skal timetallet ned igen.
Din arbejdsgiver kan bede om en varighedserklæring eller en mulighedserklæring, hvis din sygdom er af længere varighed.