• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Ledelse i usikre tider
  • Læg en beredskabsplan

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik
Mand_kigger_ud_i_bus_content-header_768x384

6 gode råd:Sådan laver du en beredskabsplan for virksomheden

En beredskabsplan er et vigtigt redskab til at sikre, at ledelsen og medarbejdere kan håndtere akutte kriser. Men hvad skal en beredskabsplan indeholde? Få seks gode råd, så du kan styrke virksomhedens robusthed.

Klimakatastrofer, forsyningsvanskeligheder og cyberangreb – udefrakommende kriser kan udvikle sig med lynets hast, og har I ikke forberedt en beredskabsplan i virksomheden, kan I være sårbare, hvis der pludselig opstår en krisesituation.

Beredskabsplanens formål er at give et praktisk redskab, som ledelsen og medarbejderne kan bruge til at håndtere ekstraordinære eller kritiske hændelser og føre virksomheden sikkert gennem krisen. Planen kan være med til at sikre, at medarbejderne fortsat arbejder under krisen, og at I kan løse jeres kerneopgaver.

Fastlæg procedurer og roller

For at det er muligt, kræver det, at I som organisation har fastlagt roller, funktioner, opgaver og procedurer, allerede inden krisen opstår. Selvom der er forskel på udefrakommende kriser, fx en oversvømmelse eller et cyberangreb, der lukker landets vandværker, har alle kriser fællestræk. Derfor er det relevant at have en generel beredskabsplanlægning i virksomheden.

En beredskabsplan består helt simpelt af et dokument, hvor I har taget stilling til en række vigtige procedurer, der skal udføres under en krise. Planen skal være klar, velstruktureret og handlingsorienteret.

Når beredskabsplanen er færdig, skal I gøre den tilgængelig for medarbejderne, fx på virksomhedens intranet. I skal også have flere printede udgaver i tilfælde af strøm- eller internetafbrydelser.

 

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32 83 36 17
Ring til os

Opret en kriseledelse

For at kunne udarbejde planen skal I oprette en gruppe af medarbejdere i virksomheden – en såkaldt kriseledelse – og udpege en beredskabsplanlægger, der har det overordnede ansvar. I planen skal I beskrive, hvem der har hvilke roller, ansvarsområder og beslutningskompetencer.

Ledelsen er ofte en del af kriseledelses-gruppen, men uanset er det vigtigt, at planen tilrettelægges i tæt samarbejde med topledelsen, da det er her, de hurtige strategiske beslutninger skal tages under en krise.

Kortlæg virksomhedens sårbarheder

En del af beredskabsplanen er at kortlægge virksomhedens sårbarheder. Hvor forberedt er I fx på oversvømmelser eller forsyningsvanskeligheder? Hvilken krisesituation vil være mest kritisk for jeres organisation og for at løse kerneopgaverne?

Når I har kortlagt, hvilke trusler og risici der kan true virksomheden, kan I også, udover arbejdet med beredskabsplanlægningen, opruste jer til at håndtere disse specifikke hændelser bedre.

Hvad er ledelsens ansvar for virksomhedens beredskab?

Definér formålet med beredskabsplanen

I indledningen af beredskabsplanen skal I formulere det konkrete formål med planen, og I skal tage stilling til, hvor ofte beredskabsplanen skal opdateres, og hvem der har ansvar for at vedligeholde den. Det vil typisk være beredskabsplanlæggeren, men for klarhedens skyld skal I skrive alle faktuelle ting ned. Samtidig skal I beskrive hvem i virksomheden, der er trænet i krisestyring, og om I skal afprøve planen i en simuleret krisesituation.

Udarbejd procedurer for aktivering af krisestyring

Procedurerne for krisestyringen er selve kernen i beredskabsplanen. Det er her, I skal formulere præcise planer for, hvad der skal ske, hvis en krise rammer. Beskriv, hvilke kriterier der aktiverer krisestyringen, og hvilke trin der gradvist vil op- og nedskalere krisestyrelsen.

Tag stilling til, hvem der er ansvarlig for at kontakte hvem, hvis krisen opstår, og hvordan virksomheden skal organiseres og bemandes, når I går fra almindelig drift til krisestyring. I planen skal I også beskrive, hvilke kerneopgaver, der skal kunne opretholdes og hvordan.

Selvom I ikke ved, hvilken krise der potentielt kan opstå, så læg klare rammer for, hvor ofte kriseledelsen skal mødes, og hvilke faciliteter, værktøjer og systemer kriseledelsen skal have adgang til. Tænk både i analoge og digitale løsninger.

Få mere information hos Beredskabsstyrelsen

På Beredskabsstyrelsens hjemmeside kan du få mere information og finde vejledninger og værktøjer.

Beredskabsstyrelsen: "Krisestyring og beredskabsplanlægning"

Planlæg intern og ekstern kommunikation

En væsentlig del af krisestyringen er kommunikation. Hvordan og hvor ofte skal medarbejderne involveres, og hvordan sikrer I, at der ikke opstår utryghed? I skal også klarlægge den eksterne kommunikation, og hvilke samarbejdspartnere der eventuelt skal kontaktes. Beslut også, hvem der skal være talsperson i tilfælde af, at I får brug for det.

Fastlæg procedurer for opgaverne under og efter krisen

Hvis krisen rammer, er det godt at have klarlagt, hvordan ressourcer og indsatser skal koordineres undervejs. Hvordan skal kriseledelsen fx koordinere med virksomhedens andre afdelinger, og hvorfra skal ressourcerne tildeles, når virksomheden går fra almindelig drift til krisestyring? Samtidig kan I beslutte, hvordan virksomheden vender tilbage til normalen efter en krise.

Kom godt videre

En kvinde holder sin mobil i hånden og ser bekymret ud

Pas på dig selv under en krise

Når du leder gennem en krise, er det vigtigt at tage vare på din egen trivsel og mentale sundhed. Læs, hvordan du undgår at brænde ud, mens du står i spidsen for dine medarbejdere.

Kvinde med hund kigger ud fra badebro

Skab tryghed i en usikker verden

Styrk dine medarbejderes tryghed og arbejdsglæde, selvom verdenssituationen ændrer sig dag for dag. 

To mænd samarbejder på værksted

Sådan leder du dine medarbejdere under en intern krise

Få gode råd til at bevare medarbejdernes engagement og tillid, hvis virksomheden bliver ramt af en intern krise.

Ofte stillede spørgsmål om beredskabsplaner

En beredskabsplan er en handlingsplan, der hjælper virksomheder med at håndtere uforudsete kriser som cyberangreb, klimakriser og forsyningsvanskeligheder. Med beredskabsplanen har du allerede taget stilling til en række forhold, inden krisen bryder ud, og du og virksomheden kan derfor handle hurtigt.

Du laver en beredskabsplan ved at analysere risici, definere roller, opstille en krisestyringsstrategi og træne medarbejderne i nødprocedurer. Jo mere fastlagte procedurer og roller der er, jo bedre er er virksomheden rustet, hvis der opstår en krise.

Test din beredskabsplan ved at afholde simulerede krisesituationer og evaluere, hvor effektiv planen er i praksis. Bagefter kan du justere planen, så den fungerer optimalt.