Trivselssparring: Passer du på dig selv?
Er din hverdag som leder alt for presset? Få en sparring med en af vores dygtige rådgivere, og få gode råd til at forebygge og håndtere stress.
Som leder kan du opleve udfordringer med at få tid til både familien, arbejdet og dig selv. Ofte skyldes det manglende struktur i hverdagen og krydspres mellem opgaver og kolleger.
En god work-life-balance starter med, at du får et overblik over din tid.
Du kan fx opdele din tid i arbejdstid, familietid og egentid. Lav et ugeskema, hvor du udfylder:
Det overblik kan hjælpe dig med at vide, om det er arbejde, familie eller dig selv, du bør prioritere på et givent tidspunkt. Det giver derfor også en idé om, hvorvidt du er i gang med det rigtige.
Med et overblik kan du få en idé om, hvor du kan søge aflastning. Det kan fx være, at du kan få mere tid til din familie eller en hobby ved at arbejde hjemme et par dage og dermed spare transporten. Eller du kan kombinere din transporttid med din træning ved at cykle eller løbe til eller fra arbejde.
Konstante forstyrrelser i form af hasteopgaver, SMS’er, mails og opkald i løbet af dagen er årsag til, at mange ledere må arbejde over eller tage arbejdet med hjem.
Det er derfor vigtigt, at du finder en balance mellem at være tilgængelig uden at være på hele tiden. Det gør du ved, at:
Afbrydelser, hasteopgaver, forsinkelser og møder er alt sammen med til, at du som leder kan opleve, at du ikke når det, du havde ønsket. Det kan resultere i aftenarbejde, tid væk fra familien, manglende tid til dig selv eller for lidt søvn – en work-life-ubalance.
Løsningen er god selvledelse. Du skal strukturere din arbejdsdag. Brug fx din kalender til at lave timeslots, hvor du har fokustid til at løse dine opgaver.
Sørg for at være realistisk med din tid. Det kan være en god idé kun at planlægge én opgave, du skal løse inden frokost, og én opgave, du skal løse efter frokost.
Har du store opgaver, bør du nedbryde dem i små delopgaver og løse én ad gangen, så du gør det færdigt, inden du kaster dig over noget nyt.
En central opgave som leder er at skabe følgeskab, så dine medarbejdere finder mening og interesse i at løse opgaverne.
Det gør du ved at være involverende og kommunikerende om jeres opgaver og resultater, så dine medarbejdere får lejlighed til at byde sig til og føle sig anerkendte.
I en travl hverdag kan det dog være nemt at glemme den primære ledelsesopgave, og i stedet kan ”sagsbehandling” og driftsopgaver kommer til at tage over. Det kan være, at du selv besvarer mails, retter detaljer i en rapport eller bruger lang tid på at sætte dig ind i substansen i en medarbejders opgave.
På den måde bruger du din tid på opgaver, som egentlig tilhører dit team – og ikke på ledelsesopgaverne, som kun du kan løse.
Derfor bør du:
Brug den frihed, lederrollen har givet dig. Sørg for, at der er balance mellem opgaver og ressourcer, og tag dialogen opad i organisationen, når balancen ikke hænger sammen. På den måde undgår du, at overfyldte hverdage bliver normalen.
Til sidst er det vigtigt, at du fastholder dine gode hverdagsrutiner med overblik, struktureret selvledelse, fokustid og præcis opgaveprioritering.
Når det først er blevet til gode vaner, vil du ikke bare opleve at få bedre work-life-balance. Du vil også udstråle et overskud, som dine medarbejdere bemærker og lader sig inspirere af.