• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Skab trivsel
  • Fem stress-faser

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Fem stress-faserdu skal kende

Det er en ledelsesopgave at spotte stress og sætte ind over for stress. Her er faresignalerne, du skal reagere på.

Det kan være svært at spotte mentale sygdomme som stress og depression. Som regel ikke er det ikke fysisk synligt og ofte vil din medarbejder prøve at skjule sin stress over for dig og resten af teamet.

Derfor har vi samlet nogle af de faresignaler, du skal være opmærksom på, sammen med anvisninger til, hvordan du kan handle på dem. De fordeler sig i fem faser, som din medarbejder gennemgår, fra de er i høj trivsel til de udvikler alvorlig stress. Psykologer kalder det for stress-trappen.

Stress opstår ikke fra den ene dag til den anden, og jo tidligere du får grebet ind, jo bedre. Når du har viden om de fem faser og hvad der kendetegner dem, bliver det lettere for dig at spotte stress hos dine medarbejdere og sætte tidligt og målrettet ind, hvor du kan.

Guiden er udviklet i samarbejde med psykologerne Marie Kingston og Malene Friis Andersen, der blandt andet også står bag bogen: Stop Stress – Håndbog for ledere.  

Fem stress-faser, du skal kende

1

Tempereret og i trivsel

  • Krav til medarbejderen og medarbejderens ressourcer og kompetencer hænger sammen
  • Du oplever en motiveret medarbejder, der kan arbejde fokuseret, og som løser opgaverne
  • Medarbejderen har energi og bidrager engageret
  • Medarbejderen udvikler sig og lærer gradvist

Sådan kan du handle på det:
I denne fase skal dine medarbejdere helst befinde sig det meste af tiden, så her handler det om at forebygge stress og bevare den gode trivsel.

2

Opvarmet under begyndende press

  • Kvaliteten i medarbejderens arbejde falder lidt
  • Indimellem mangler medarbejderen overblik og kan have svært ved at prioritere i opgaver
  • Der kan opstå konflikter i teamet
  • Begyndende stress-symptomer, hvor medarbejderen kan opleves som utålmodig, irritabel og kort for hovedet eller går, taler og spiser hurtigere end normalt

Sådan kan du handle på det:

Det er ikke farligt for medarbejderen at være i den opvarmede fase i kortere perioder, men det må ikke blive normen for den enkelte medarbejder eller i teamet. Derfor skal du være ekstra opmærksom på din medarbejder og gribe ind, hvis personen ikke hurtigt kommer i trivsel igen.

Gode råd til trivsel
Lederguide: Spot og håndter stress hos dine medarbejdere
3

Opvarmet under vedvarende pres

  • Stresssymptomer som søvnbesvær, koncentrationsproblemer, mave- og brystsmerter og manglende energi
  • Medarbejderen tvivler på egne evner og kompetencer
  • Medarbejderen har svært ved at prioritere i egne opgaver og laver ofte fejl
  • Du kan opleve flere sygedage end normalt
  • Medarbejderen undviger eller snakker uden om, hvis du spørger ind til, hvordan personen har det.

Sådan kan du handle på det:

Det kan være farligt for medarbejderen at være i den opvarmede fase, og det er vigtigt, at du som leder tager styringen og tager problemet alvorligt, også selvom din medarbejder afviser din hjælp.

Se konkrete anvisninger i næste trin (trin 4)

4

Nedsmeltet under langvarigt pres

  • Alvorlige fysiske stresssymptomer fx hjertebanken, svimmelhed, trykken for brystet vejrtrækningsproblemer
  • Alvorlige psykiske stresssymptomer fx tab af selvkontrol, tristhed, grådlabilitet, tankemylder, nedsat overskud og livsglæde
  • Medarbejderen er ineffektiv og laver alvorlige fejl eller løser kun få opgaver
  • Medarbejderen er ikke i trivsel, men trist og udmattet og kan finde på at isolere sig socialt. Der vil ofte være en markant ændring i måden, din medarbejder opfører sig på
  • Medarbejderen har mange eller flere sygedage

Sådan kan du handle på det:

Det er farligt for medarbejderen at være i den nedsmeltede fase, og det er vigtigt, at du som leder tager styringen og tager problemet alvorligt, også selvom din medarbejder afviser din hjælp.

  • Du skal tage snakken med din medarbejder om, hvordan personen trives.
  • Du skal hjælpe til med at prioritere i medarbejderens opgaver og fjerne opgaver eller noget af belastningen og sikre, at medarbejderen har social støtte. Det kan fx være kolleger, der i en periode rykker tættere på medarbejderen og hjælper med sparring, konkrete opgaver eller flere pauser i løbet af dagen.
  • Hvis det er svært at få din medarbejder i tale, kan du overveje, om der er mulighed for professionel hjælp, fx fra HR eller en psykolog, hvis I har en sundhedsforsikring eller andre tiltag på arbejdspladsen. Men husk, at du som leder skal deltage aktivt, fx via fælles møder.
5

Udbrændt under massivt pres

  • Her vil medarbejderen typisk være sygemeldt i længere tid og kan ikke længere løse sine opgaver
  • Stressen kan have udløst en stressrelateret depression eller stressudløst angst

Sådan kan du handle på det:

  • Det er afgørende, at du som leder holder kontakten til din medarbejder og skaber gode forløb for, at medarbejderen kan komme tilbage til arbejdspladsen
  • Undersøg om der er mulighed for professionel hjælp, fx fra HR eller en psykolog, hvis I har en sundhedsforsikring eller andre tiltag på arbejdspladsen. Men husk, at du som leder skal deltage aktivt, fx via fælles møder. 
Læs mere om sygefravær

Styrk dine medarbejderes trivsel

Kvindelig sygeplejerske kigger ud ad vindue
Kursus

Coaching og konflikthåndtering

På vores kursus om coaching og konflikthåndterings-kursus lærer du at motivere dine medarbejdere og håndtere konflikter med et solidt teoretisk fundament.

Kolleger_snakker_paa_gang_article-card_576x324
Kursus

Konflikthåndtering

I vores kursus i konflikthåndtering lærer du at opbygge en sund arbejdskultur med professionelle redskaber og metoder. 

Ung_mand_planter_i_baggrunden_article-card_576x324
Kursus

Coachuddannelse for ledere – ICF akkrediteret

Vores coachuddannelse udvikler dig som leder. Derudover får du et effektivt værktøj til at motivere dine medarbejdere og få mest muligt ud af deres potentiale.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32 83 36 17

Mere om trivsel og stress

Kvinde_spejles_i_vindue_article-card_576x324

Sådan forebygger du stress

Få konkrete redskaber til, hvordan du forebygger stress hos dine medarbejdere, så du kan sætte tidligt ind.

Mand_med_hue_udenfor_article-card_576x324

Spot og håndter stress

Få konkret og brugbar viden om, hvordan du spotter og håndterer stress hos dine medarbejdere.

Kvinde_drikker_kaffe_article-card_576x324

Sygefravær hos dine medarbejdere

Når du som leder håndterer en medarbejders sygefravær rigtigt, skaber det tryghed for både medarbejderen og kollegerne.

Spørgsmål og svar om medarbejderes trivsel

Stress kan føles på forskellige måder for forskellige mennesker, men nogle almindelige symptomer inkluderer søvnproblemer, koncentrationsbesvær, ruminering (mange bekymrede tanker), tab af overblik, en følelse af overvældelse, svimmelhed, irritabilitet, søvnproblemer, kropslige spændinger, koncentrationsbesvær, manglende motivation og angst.

Sådan spotter du stress

Hvis du har en medarbejder med stresssymptomer, hjælper du vedkommende ved at tilpasse arbejdsopgaverne, så medarbejderens arbejdsbyrde justeres. Du kan også give din medarbejder en større fleksibilitet i arbejdstider og hvis det kan lade sig gøre tilbyde hjemmearbejde. Vi anbefaler, at du taler åbent med din medarbejder om deres oplevelser af stress.

Spot og HÅNDTEr STRESS HOS MEDARBEJDERe

Arbejdsrelateret stress kan skyldes en række faktorer, herunder høje arbejdskrav som kan være både høj arbejdstid og komplekse opgaver, manglende kontrol over arbejdsopgaver, dårlig kommunikation, konflikter og samarbejdsproblemer på arbejdspladsen, manglende støtte fra ledelsen, usikkerhed om jobbet og ubalance mellem arbejde og privatliv. Belastninger privat vil også have betydning for hvor meget du kan klare på arbejdet.

Forebyg stress hos medarbejdere

Spot og håndter stress