• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Skab trivsel
  • Gode råd til trivsel

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Trivselhos dine medarbejdere

Seks fokuspunkter til dig der vil forebygge stress og udbrændthed og sikre et godt arbejdsmiljø, hvor dine medarbejdere trives.

Når dine medarbejdere trives i deres job, er de motiverede og produktive, og har gode betingelser for at lykkes med deres opgaveløsning og udvikle nye ideer. Og der er meget, du som leder kan gøre for at forebygge stress og udbrændthed og sikre et godt psykisk arbejdsmiljø.

Husk, at hvis du skal skabe et godt arbejdsmiljø, er det en vedvarende indsats, der kræver prioritering. Men hvis dine medarbejdere kan se, at du arbejder for at skabe de bedste rammer for dem, vil opbakningen til dig være stor.

Her er seks fokuspunkter, der vil styrke jeres arbejdsmiljø - og som du kan bruge aktivt i din ledelse

Giv indflydelse

Dine medarbejdere oplever, at de har indflydelse, når de kan påvirke vigtige beslutninger og forhold omkring deres arbejde.

Tænk over, hvilke beslutninger du kan inddrage dine medarbejdere i, og hvordan du kan give dem muligheder for at påvirke arbejdet, så de kan bringe deres egen faglighed og tilgang til opgaveløsningen i spil.

Giv dem også mulighed for at have indflydelse på rammerne for jobbet, i det omfang det lader sig gøre. Det kan fx være i forhold til arbejdstider og arbejdssted, indretning af kontoret eller hvem de skal udføre deres opgaver sammen med.

Skab gode relationer

Dine medarbejdere oplever social støtte, når de har gode relationer til kolleger og ledere og har en oplevelse af, at I interesserer jer for hinanden og bakker hinanden op i teamet.

Tænk over, om du skal styrke din relation til den enkelte medarbejder, eller om du skal styrke sammenholdet i teamet. Måske skal du indkalde til 1:1 møder hver uge med dine medarbejdere eller indføre sociale aktiviteter, teamsamarbejde eller fælles pauser?

Sørg også for, at der er rum og plads til, at alle kan sige sin mening og medarbejderne kan ytre sig åbent og ærligt, også selvom du eller andre kolleger er uenige.

Find mening

Dine medarbejdere oplever, at arbejdet giver mening, når de kan gøre en forskel i deres arbejde.

Det er forskelligt, hvad vi som mennesker oplever som meningsfuldt. Vær nysgerrig og undersøg på, hvad dine medarbejdere synes giver mening - og hvad der er motiverende i netop deres arbejde.

Tænk over, om du i højere grad kan uddelegere eller omfordele opgaverne, så dine medarbejdere får så mange opgaver som muligt, som de oplever som meningsfyldte.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32833617
Ring til os

Giv anerkendelse og feedback

Dine medarbejdere oplever, at de bliver belønnet for deres arbejde, når de får anerkendelse og feedback, eller deres indsats har været værdifuld for andre i teamet.

Vær opmærksom på, hvornår og hvordan du giver feedback og viser anerkendelse til både teamet som helhed og den enkelte medarbejder.

Sørg for, at din anerkendelse er oprigtig og konkret, så dine medarbejdere kan lære noget af den. Vær præcis med, hvad dine rosende ord er møntet på, og hvad du er særlig godt tilfreds med. Husk også at give anerkendelse for processen. Måske var dine medarbejdere gode til at sparre med hinanden – eller måske fungerede projektstyringen bedre end normalt.

Skab balance i opgaverne

De fleste medarbejdere oplever balance i deres arbejdsdag, når de føler sig fagligt udfordret, men samtidig kan overskue deres opgaver og udføre dem i et fornuftigt tempo.

Som leder skal du altså være med til at skabe en forudsigelig arbejdsdag, hvor medarbejderne har overblik over deres opgaver og føler sig i kontrol.

Det er vigtigt, at du løbende forventningsafstemmer med den enkelte medarbejder. Nogle har måske luft i kalenderen til nye opgaver, mens andre har behov for hjælp til at prioritere i opgaverne eller brug for en hjælpende hånd fra en kollega.

Mange medarbejdere har svært ved at fortælle, når de føler sig overbebyrdet, så spørg nysgerrigt ind til opgaverne og juster i opgavemængden sammen, hvis balancen er skæv.

Vis, at det er okay at fejle

Dine medarbejdere oplever tryghed i hverdagen, når de ved, at det er okay at fejle.

En nulfejlskultur dræber enhver form for innovation og handlekraft og er skadelig for motivationen og arbejdsglæden. Skab i stedet en kultur, hvor fejl ses som en vej til læring og større forståelse for opgaverne.

Vis dine medarbejdere, at det er okay at fejle ved at stå ved det, når du selv har ramt skævt med en opgave. Undgå at gøre det personligt og fokuser på det faglige - og på hvordan fejlen har gjort jer klogere.

Sådan forebygger du stress hos dine medarbejdere

  • Download guiden
    Format: pdf

Forbedr medarbejdertrivsel gennem ledelse

Ung_mand_planter_i_baggrunden_article-card_576x324
Kursus

Coachuddannelse for ledere – ICF akkrediteret

Vores coachuddannelse udvikler dig som leder. Derudover får du et effektivt værktøj til at motivere dine medarbejdere og få mest muligt ud af deres potentiale.

Kvindelig sygeplejerske kigger ud ad vindue
Kursus

Coaching og konflikthåndtering

På vores kursus om coaching og konflikthåndterings-kursus lærer du at motivere dine medarbejdere og håndtere konflikter med et solidt teoretisk fundament.

Kolleger_snakker_paa_gang_article-card_576x324
Kursus

Konflikthåndtering

I vores kursus i konflikthåndtering lærer du at opbygge en sund arbejdskultur med professionelle redskaber og metoder. 

Mere om trivsel

Mand_med_iPad_sofa_article-card_576x324

Sådan motiverer du medarbejderne

Her får du gode råd til at arbejde med medarbejdernes motivation, så de oplever arbejdsglæde, trives og præsterer på jobbet.

Mand_griner_ved_skrivebord_article-card_576x324

Kernekvadranten

Kernekvadranten er et gratis, digitalt værktøj, der er udviklet til ledere og medarbejdere, der vil sætte fokus på trivsel i arbejdslivet.

Mnd_snakker_article-card_576x324

Udvikling gennem samtale

Vi har samlet en række MUS-værktøjer til dig, der tager udgangspunkt i styrkebaseret ledelse. Lad dig inspirere, og brug dem dit næste MUS-forløb.

Inspiration til dig fra Lederstof.dk

Jesper Jensen er landstræner for kvindehåndboldholdet
Lederstof

»Uden tillid, tryghed og trivsel kan du ikke skabe gode resultater«

Jesper Jensen er godt i gang med at genrejse dansk kvindehåndbold med afsæt i værdier som ’ordentlighed’ og ’respekt for forskellighed’ – og en helt ekstrem fokusering på selv de mindste detaljer.

Lone Juul er  produktchef i Ferrosan
Lederstof

»Det er en fiasko for mig, hvis nogen i min afdeling går hjem med stress«

Den største udfordring i Lotte Juul Foghsgaards job er at balancere den øverste ledelses krav om vækst og højere tempo – og som i værste fald kan føre til stress og udbrændthed.

Spørgsmål og svar om medarbejder trivsel

Du kan skabe trivsel på arbejdspladsen ved at fremme en kultur, hvor der er fokus på vigtigheden af arbejdstageres mentale og fysiske sundhed. Det kan du f.eks. gøre ved at fremme balance mellem arbejde og privatliv, tilskynde til og udøve åben kommunikation og konfliktløsning, og ved at sikre støtte til medarbejderne samt klare forventninger og ressourcer til at udføre arbejdet. Trivsel kan også fremmes gennem sociale aktiviteter, anerkendelse af præstationer og muligheder for personlig og faglig udvikling.

Organisatorisk forebyggelse af stress

Hvis du har en medarbejder med stresssymptomer, hjælper du vedkommende ved at tilpasse arbejdsopgaverne, så medarbejderens arbejdsbyrde justeres. Du kan også give din medarbejder en større fleksibilitet i arbejdstider og hvis det kan lade sig gøre tilbyde hjemmearbejde. Vi anbefaler, at du taler åbent med din medarbejder om deres oplevelser af stress.

SÅDAN HÅNDTERER DU STRESS HOS EN MEDARBEJDER

Stress kan have en række negative konsekvenser, både fysisk og mentalt. Det kan føre til symptomer som udmattelse, søvnproblemer, kort lunte, irritabilitet, koncentrationsbesvær, samt fysiske problemer som forværring af eksisterende skavanker og sygdomme, hovedpine, muskelspændinger og fordøjelsesproblemer. Langvarig stress kan også øge risikoen for alvorlige helbredsproblemer som hjertesygdomme, angst og depression.

Spot stress hos dine medarbejdere

Arbejdsrelateret stress kan skyldes en række faktorer, herunder høje arbejdskrav som kan være både høj arbejdstid og komplekse opgaver, manglende kontrol over arbejdsopgaver, dårlig kommunikation, konflikter og samarbejdsproblemer på arbejdspladsen, manglende støtte fra ledelsen, usikkerhed om jobbet og ubalance mellem arbejde og privatliv. Belastninger privat vil også have betydning for hvor meget du kan klare på arbejdet.

Forebyg stress hos medarbejdere

Spot og håndter stress