• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Rekruttering
  • Det gode jobopslag

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Det gode opslagsådan skriver du det

Du har en ledig stilling og skal til at starte en rekrutteringsproces op. Vi giver dig syv gode råd, der sikrer dig et effektivt og præcist jobopslag.

Skal du hyre nye medarbejdere? Så er der god grund til at gøre dig umage med jobopslaget.

Med et godt jobopslag øger du muligheden for, at kvalificerede kandidater søger stillingen og at ansøgerfeltet er mangfoldigt. Du får også sat en god retning for rekrutteringsprocessen allerede fra starten.

Vi har samlet syv gode råd til dig, der skal til at skrive et jobopslag.

1. Vær skarp på, hvilken profil du søger

Inden du skriver jobopslaget, bør du være sikker på, hvilken faglig profil du søger og hvilke kriterier kandidaten bør opfylde. Det giver dig et godt afsæt for at skrive jobopslaget og er en vigtig rettesnor, når du skal vurdere dine kandidater senere i forløbet.

  • Start med at analysere jobbet, de opgaver der skal løses og de resultater som skal skabes. Det giver dig et billede af, hvilke kompetencer den nye medarbejder bør have.
  • Spørg dine medarbejdere om deres holdning til den nye kollega. De kender måske opgaverne og arbejdsgangene bedre end dig – og skal kunne samarbejde med den nye kollega i det daglige.

BLIV KLOGERE PÅ JOB- OG KOMPETENCEANALYSER

2. Vend perspektivet

De fleste jobopslag beskriver virksomhedens krav til kandidaten og hvilke resultater, den kommende medarbejder skal levere. Alt sammen vigtige elementer i et jobopslag.

Men ansøgerne er også interesserede i at vide noget om, hvad deres kommende arbejdsplads kan tilbyde dem. Derfor kan det være en god idé at vende perspektivet og sætte dig i modtagers sted.

Du kan fx beskrive:

  • Hvad der gør jeres virksomhed til et helt unikt sted at arbejde, og som adskiller jer fra lignende virksomheder i markedet?
  • Hvad er virksomhedens formål og bidrag til verden? Mange kandidater lægger vægt på, om deres arbejdsplads tager samfundsansvar eller bidrager til den grønne omstilling.
  • Den enkeltes muligheder for medbestemmelse og løbende udvikling. Kom meget gerne med konkrete eksempler.
  • Rammerne for jobbet. Er der flekstid eller hjemmearbejdsdage vil det for mange ansøgere være et plus.

3. Vær ærlig og konkret

Fortæl ærligt og konkret om jobbet. Hvis jobopslaget virker utroværdigt, kan det afholde kandidater fra at søge jobbet.

Du kan blandt andet være opmærksom på:

  • Klicheer og floskler i dit sprog. Det kan fx være formuleringer såsom: ’Holde mange bolde i luften’ eller ’gode lederegenskaber’. Kom i stedet med konkrete eksempler på, hvad jobbet går ud på.
  • Pas på med at oversælge stillingen. Hvis arbejdsopgaverne ikke stemmer overens med jobbet, risikerer du, at kandidaten hurtigt stopper, fordi personen havde forventet sig noget andet af jobbet.
  • Vær ærlig om de sider af jobbet, som kan være mindre attraktive, så kandidaten går ind i jobbet med så meget vished som muligt. Det kan fx være mange rejsedage. Hvis kandidaten ikke trives med at være meget på farten, risikerer du, at personen søger hurtigt videre.

4. Tænk over dit sprog

Dit valg af ord kan have stor betydning for, hvem der søger stillingen – og hvem der ikke gør.

Hvis du bruger et sprog, der appellerer til mange, øger du chancen for at tiltrække flere ansøgere, fordi flere kan identificere sig med jobbet.

Det handler om at luge ud i værdiladede ord, det der også kaldes biased sprogbrug. Værdiladede ord kan fx føre til, at enten mænd eller kvinder vil være mere tilbøjelige til at søge jobbet - eller at nogle personlighedstyper vil have lettere ved at se sig selv i jobbet end andre.

Forskningen viser os fx, at ord som målrettet, handlekraftig og robust ofte bliver set som maskuline kvaliteter, mens ord som flittig, empatisk og omsorgsfuld som regel bliver opfattet som feminine kvaliteter.

Bliv klogere på sprog og kønsladede ord i jobopslag

5. Fremhæv det unikke

Forskning viser, at jo bedre ansøgerne kender virksomheden i forvejen, jo flere ansøgere får de til deres stillinger. Det giver tryghed at vide, hvad virksomheden står for.

Større virksomheder har den fordel, at kendskabet til dem ofte er stort. Her kan det give god mening at skille sig positivt ud, mens mindre virksomheder kan have fordele ved at fremhæve et særligt kollegialt sammenhold eller andre kendetegn. Små eksempler viser, at I er et sted med liv, sjæl og personlighed. Spørg evt. dine medarbejdere, hvad de synes er unikke kendetegn ved jeres arbejdsplads.

6. Væk nysgerrigheden fra første ord

Med en præcis overskrift og en indledning, der taler direkte til modtageren, øger du chancerne for at flere vil søge jobbet.

Overskriften må gerne være fængende, men frem for alt skal den være specifik, præcis og søgbar. Derfor må den gerne indeholde både jobtitlen og det jobbet består af, fx: ”Kreativ grafiker til at forme vores visuelle identitet”. Pas på med de generiske udtryk såsom ’blæksprutte’ eller ’proaktiv’.

I indledningen skal du hurtigt kunne få kandidaten til at se sig selv i jobbet. Tal gerne direkte til modtageren ved at bruge ’du’, og fortæl hvorfor jobbet er værd at søge.

7. Få jobopslaget ud over rampen

En ting er at skrive et godt jobopslag – noget andet er at få det godt ud over rampen, så det når de rette kandidater.

Her er muligheder, du kan overveje:

  • Glem ikke de store jobportaler såsom Jobindex og LinkedIn, hvor mange orienterer sig, når de er på jobjagt.
  • Undersøg hvor målgruppen færdes på nettet, ikke mindst på de sociale medier.
  • Få dine medarbejdere til at dele jobopslaget i deres netværk, fx på LinkedIn.
  • Udlov en præmie hvis en medarbejder kan lede dig til den rette kandidat.

Kom godt videre i rekrutteringsprocessen

Kvinde_sidder_ved_skrivebord_article-card_576x324

Minimér dine bias

Download lederguide om rekruttering her, og få konkrete redskaber til, hvordan du mindsker bias i din rekrutteringsproces

Mand_til_mde_article-card_576x324

Onboarding med succes

Nye medarbejdere skal føle værdsat fra første dag. Få de gode råd til, hvordan du onboarder med succes.

Kvinde_med_computer_aften_article-card_576x324

Giv et skriftligt afslag

Mange ansøgere får aldrig svar på deres jobansøgning. Send et et skriftligt afslag, som alle gavner af.

Praksisnær kursus i ledelse

Kvinde_mand_med_computer_article-card_576x324
Kursus

Ledelse i praksis

Få indblik i din ledelsesstil og dine kompetencer på vores ledelseskursus. Du kommer også til at arbejde med personaleledelse og konflikthåndtering.

Inspiration til dig fra Lederstof.dk

StineMoelgaard_article-card_576x324
Lederstof

Sådan rekrutterer du medarbejdere, mens alle slås om arbejdskraften

Hvordan ansætter du kvalificeret arbejdskraft på et overophedet arbejdsmarked, hvor kampen om de bedste kandidater er benhård? Den udfordring får Stine Mølgaard hjælp til i denne artikel.

Jobsamtale_article-card_576x324
Lederstof

Her er 9 spørgsmål, du skal stille kandidaten til din næste ansættelsessamtale

Fejlansættelser kan koste dyrt. Her er ni gode spørgsmål, der kan hjælpe dig med at spotte den rigtige kandidat.

FejlRekrutteringer_article-card_576x324
Lederstof

Få fat i den rigtige medarbejder og undgå dyre fejlansættelser

Når du skal ansætte en ny medarbejder, skal du gøre det klart, hvad du søger, og hvad du kan tilbyde. Det kræver, at du bliver skarp på jobbets DNA – og undgår jobannonceflosklerne.

Ofte stillede spørgsmål om rekruttering

Rekruttering er processen med at tiltrække og ansætte nye medarbejdere i en virksomhed. Det indebærer blandt andet at udarbejde et jobopslag, screening og vurdering af ansøgere, jobinterview, tilbud og forhandling efterfulgt af en struktureret onboarding som skal sikre den nye medarbejder de bedste betingelser for at komme godt fra start i jobbet.

MINIMÉR BIAS I REKRUTTERINGSPROCESSEN

Der er mange omkostninger forbundet med at rekruttere en medarbejder – og omkostningerne afhænger af flere faktorer. Der er typisk omkostninger til blandt andet annoncering af jobopslag, interne ressourcer og onboarding af den nye medarbejder. Der er derfor en god ide at skabe en grundig og struktureret proces, så man minimerer fejlansættelser.

SPØRG IKKE OM DETTE TIL JOBSAMTALEN

MINIMÉR BIAS I REKRUTTERINGSPROCESSEN

Onboarding er vigtigt, fordi det kan være afgørende for, om den nye medarbejder kan se sig selv i jobbet på længere sigt. For at sikre en succesfuld onboarding, skal nye medarbejdere føle sig værdsat fra den første arbejdsdag. Vi anbefaler derfor, at du laver en struktureret plan for onboardingen, så medarbejderen får den bedst mulige start.

SKAB EN GOD START FOR MEDARBEJDEREN