• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ansættelsesvilkår
  • Tillidshverv
  • Talsperson

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik

Talspersonerbidrager til gode forhold

Du er som talsperson med til at skabe gode løn- og arbejdsforhold for dine kolleger. I den forbindelse har du en række aktivitetskrav og retningslinjer.

Formålet med hvervet som talsperson er at være en effektiv medspiller og sparringspartner for kolleger og den øverste ledelse i udvikling af lederjobs og lederkompetencer i virksomheden. Du er derudover med til at løse sager for de enkelte medlemmer via rådgivning fra Lederne.

Det gælder dog ikke juridisk rådgivning, som alene bliver varetaget af Ledernes jurister. Du skal i den forbindelse anbefale det enkelte medlem at anvende Selvbetjeningen – Juridisk rådgivning.

For at blive valgt som talsperson skal du være leder eller betroet funktionær og repræsentere mindst ti ledere eller betroede medarbejdere i virksomheden.

Få hjælp tiltillidshverv

Har du spørgsmål om talspersoner?

Hvis du har brug for sparring omkring dit hverv som talsperson, er du velkommen til at kontakte os.

32 83 32 83
Mandag-Fredag:
8.00-16.00
Skriv til os

Dine opgaver som talsperson

Dine opgaver som talsperson afhænger af virksomheden og medlemmernes ønsker og forventninger. Derudover får din evne til at samarbejde med medlemmerne og den øvrige ledelse betydning for den rolle, de opgaver og dermed den indflydelse, du får i virksomheden.

Som talsperson er din opgave at have kontakt med personer, der har indflydelse, beslutningskompetence eller på anden måde interesse i de områder, du arbejder inden for.

Du indgår med andre ord i virksomhedens strategiske arbejde omkring job- og kompetenceudvikling for lederne, og de rammer jobbene skal udføres indenfor.

Faste møder, eksempelvis en gang om måneden, kan være en god måde at kommunikere og lægge rammer om samarbejdet på.

Typiske arbejdsopgaver:

  • Lønforhandling
  • Lokalaftaler
  • Arbejdstid
  • Skiftehold
  • Overarbejde
  • Fridage
  • Videreuddannelse
  • Afskedigelse

Hvad vil det sige at være aktiv som talsperson?

Som talsperson hos Lederne skal du være aktiv. Det indebærer, at du skal opfylde en række kriterier, heriblandt at deltage i løbende forhandlinger med virksomheden:

Årligt medlemsmøde

Talspersonen skal afholde et årligt møde for medlemmerne af Lederne i virksomheden.

Det årlige talspersonsseminar

Hvert tredje år, eller oftere, skal du deltage i det årlige talspersonsseminar. På seminaret orienterer Lederne bl.a. om nyt fra organisationen.

Hvis du ikke kan opfylde kravene

Du kan stadig fungere som talsperson, selvom du ikke kan opfylde kravene. Du skal dog være opmærksom på, at det er en betingelse at være aktiv for at ansøge om et efteruddannelses- og kursusforløb, hvis du bliver opsagt som talsperson.

Dine retningslinjer som talsperson

Som talsperson skal du fungere som et naturligt bindeled mellem det enkelte medlem og Lederne. Da du samtidig er ambassadør for Lederne, består en del af dit arbejde i at synliggøre Lederne og organisationens synspunkter.

I samarbejde med Lederne vil du eventuelt skulle arbejde aktivt for, at alle ledere i din virksomhed organiseres i Lederne.

Herunder gennemgår vi, hvordan du går til opgaven som talsperson ud fra de retningslinjer, der er.

Aftaler og sager

Alle typer af sager skal løses via rådgivning fra Lederne. I konkrete personsager og øvrig juridisk rådgivning skal du anbefale det enkelte medlem at bruge Selvbetjeningen – Juridisk rådgivning.

Vær opmærksom på, at du ikke må indgå aftaler med virksomheden uden at være i dialog med Lederne. Hvis I indgår lokalaftaler, skal Lederne som udgangspunkt underskrive aftalen sammen med dig som talsperson.

Rådgivning

Du må gerne give et medlem sparring, så længe du også opfordrer medlemmet til at søge rådgivning hos Lederne. Om rådgivningen skal ske via dig som talsperson eller direkte mellem Lederne og medlemmet, aftaler du individuelt med det enkelte medlem.

Vær opmærksom på, at du ikke må videregive personoplysninger til Lederne. Du skal blot henvise medlemmet til at bruge Selvbetjeningen.

Opsigelse og masseafskedigelse

Som talsperson er det normalt at bistå et medlem under en opsigelsessamtale. Medlemmet kan dog godt frasige sig talspersonens deltagelse.

Din rolle er at tage forbehold for opsigelsens saglighed og anbefale medlemmet at søge rådgivning hos Lederne.

I tilfælde af masseafskedigelse kan Lederne hjælpe dig i de lokale forhandlinger på virksomheden. Behovet bliver vurderet ud fra den konkrete situation og afhænger bl.a. af hvor mange medlemmer, der påtænkes at blive opsagt.

Uddannelse

Du har som talsperson mulighed for at søge bistand til at tage kurser og uddannelser via Ledernes KompetenceCenter, hvis du bliver opsagt.

Hvornår kan du kræve forhandling?

Du kan som talsperson kræve forhandling om spørgsmål, der har interesse for lederne i virksomheden. Det kan fx handle om arbejdsforhold, ferieplanlægning, generelle lønforhold eller ansættelses- og afskedigelsesprincipper.

Du kan desuden deltage i, eller repræsentere, lederne ved de lokale forhandlinger i forbindelse med uberettigede opsigelser eller bortvisninger. Dette fremgår af lederaftalen.

Hvis virksomheden har et samarbejdsudvalg, vil du som talsperson ofte være en del af det. Hvis ikke du selv er repræsentant i samarbejdsudvalget, er du som udgangspunkt med til at aftale, hvem der skal repræsentere ledelsen i jeres virksomhed. Dette fremgår af Samarbejdsaftalen mellem Lederne og Dansk Arbejdsgiverforening.

Lokalaftaler

I større virksomheder, der beskæftiger mange ledere, kan det være en fordel at indgå en lokalaftale. Emner i en lokalaftale kan være:

  • Bonus
  • Overarbejde, arbejdstid
  • Firmabiler/telefon m.v.
  • Uddannelse
  • Afskedigelse
  • Orlov

Hvis du overvejer at indgå en lokalaftale, er du velkommen til at kontakte os for råd og sparring.

Har du brug for juridisk hjælp?

Som medlem af Lederne kan du få juridisk rådgivning om ferie, barsel, sygdom eller andet i din ansættelse. Skriv til os, og få svar fra os inden for 24 timer på hverdage.

Få juridisk rådgivning

Du kan få efteruddannelse, hvis du bliver opsagt som talsperson

Hvis du er blevet opsagt som talsperson, har du mulighed for at ansøge om et efteruddannelses- og kursusforløb i Ledernes KompetenceCenter.

Det er en betingelse, at du er en aktiv talsperson.

Sådan ansøger du

Når du vil ansøge om et efteruddannelses- og kursusforløb, skal du sende din ansættelseskontrakt, opsigelse, lønseddel og en beskrivelse af hændelsesforløbet. I beskrivelsen forklarer du bl.a., om opsigelsen må anses som værende begrundet i dit arbejde som talsperson.

Forudsætninger for at ansøge

Hvis du vil søge om efteruddannelse, skal du være opmærksom på, at der er en række forudsætninger, der skal være opfyldt:

  • Du er anmeldt og anerkendt af virksomheden som talsperson.
  • Du har mindst et års anciennitet som talsperson i virksomheden.
  • Du er registreret som aktiv talsperson.

Vær opmærksomhed på, at du ikke må være opsagt på grund af tvingende årsager. Det er fx en tvingende årsag, hvis forhold hos dig har givet arbejdsgiver en rimelig grund til at opsige dig.

Det er heller ikke muligt at ansøge, hvis opsigelsen skyldes virksomhedslukning, lukning af den afdeling, du er talsperson i, omorganisering, nedskæringer eller lignende.

Ansøg om efteruddannelses- og kursusforløb

Få dækket dine transportudgifter som talsperson

Har du som talsperson transportudgifter i forbindelse med kurser og arrangementer, kan du få dem dækket. Du skal blot kunne dokumentere dine udgifter.

Lederne dækker udgifter til transport efter gældende regler som DSB Standard og bus. Kører du i egen bil, dækker Lederne med 3,81 kr. per km (2025).

Som udgangspunkt indbetaler vi beløbet på din NemKonto inden for 10 dage. Du har også mulighed for at få udbetalt beløbet til en anden konto, hvis du oplyser registrerings- og kontonummer.

Ønsker du at få dækket dine transportudgifter, kan du henvende dig på talsperson@lederne.dk. Husk at sende dit medlemsnummer med i mailen (men ikke dit cpr-nummer).

Sådan vælger I en talsperson

Når I skal vælge en talsperson, indkalder i medlemmer af Lederne til et valgmøde. Da I som udgangspunkt ikke ved, hvem der er medlem af Lederne, vil det foregå ved, at den nuværende talsperson eller kontaktperson i virksomheden håndterer processen og indkalder til valg af talsperson. Det kan fx ske på virksomhedens intranet.

Vær opmærksom på:

  • Alle medlemmer af Lederne i virksomheden kan afgive deres stemme til valg af Ledernes talsperson, ligesom de kan opstille og vælges som talsperson.
  • Medlemmer skal have mindst 2 ugers frist til at tilkendegive, om de ønsker at stille op til valg og/eller afgive stemme ved valget.
  • Hvis der er flere, der ønsker at være talsperson, skal I holde et kampvalg. Hvis I bliver enige i virksomheden, kan I vælge flere talspersoner.
  • For at dokumentere medlemskab af Lederne, skal I bede det enkelte medlem om at sende en kopi af kvitteringen for indbetaling af medlemskontingent til Lederne.
  • Talspersonen kan vælges for en periode på højst 2 år, og I kan holde et genvalg.

Når I skal vælge talsperson

En talsperson bliver valgt ved stemmeflerhed blandt de afgivne stemmer på det første valgmøde. Ved valget skal der være mulighed for at stemme "ønsker ingen talsperson".

Efter valget

Når I har valgt den nye talsperson, orienterer I Lederne. I skal sende oplysninger om

  1. navn,
  2. kontaktoplysninger,
  3. medlemsnummer,
  4. tiltrædelsesdato,
  5. eventuelt hvem den nye talsperson afløser på posten, samt
  6. navn og e-mail på den person i virksomheden, der skal underrettes om valget 

Send oplysninger til talsperson@lho.dk

Herefter sender Lederne en anmeldelse af den nye talsperson til virksomheden, der skal bekræfte anmeldelsen. Når Lederne har modtaget den bekræftede anmeldelse, registrerer Lederne talspersonen som valgt.

Arbejdsgiveren har mulighed for at protestere over valget af talspersonen inden for 1 måned efter modtagelsen af anmeldelsen.

Vil I starte en talspersonsordning?

Står du og dine lederkolleger overfor at skulle starte en talspersonsordning op, er der en række overvejelser og tiltag, I bør gøre.

For at give et overskueligt overblik over processen har vi delt den op i tre trin:

1

Første trin

I kan med fordel indlede med at overveje at drøfte følgende spørgsmål:

  • Er der ti eller flere ledere i virksomheden, som er medlem af Lederne?
  • Hvem kan og vil stille op som talsperson?
  • Hvad skal talspersonen aktuelt tage sig af?
  • Hvad skal talspersonen på sigt arbejde for?
  • Skal der etableres et samarbejde med øvrige medarbejderrepræsentanter?
  • Skal der være en bestyrelse eller klub omkring talspersonen?
  • Hvordan skal proceduren være med hensyn til at få valgt talsperson, oprette bestyrelse mv.?
2

Andet trin

Når de overordnede beslutninger er på plads, er det en god idé at kontakte virksomhedens personaleafdeling. Her skal I orientere om, at I er ved at vælge en talsperson, og at I ønsker en dialog om den videre fremgangsmåde.

Det er en fordel at lægge vægt på, at I ønsker en god dialog med ledelsen, og at talspersonen kan bidrage med kvalificerede input og bruges som ambassadør for de fælles beslutninger.

3

Tredje trin

Herefter bør I indkalde alle virksomhedens ledere – både medlemmer og ikke-medlemmer af Lederne – til et orienteringsmøde. I kan desuden kontakte Lederne og høre om eventuel deltagelse.

På mødet informerer I om jeres planer og drøfter, hvad jeres talsperson skal arbejde videre med.

Forud for valget af jeres talsperson bør I opfordre lederne i virksomheden til at melde sig ind i Lederne, hvis de ønsker at stille op eller få stemmeret.

For at dokumentere medlemskab af Lederne, skal I bede det enkelte medlem om at vise/sende en kopi af kvitteringen for indbetaling af medlemskontingent til Lederne.

Nu kan I holde et vælgermøde og finde jeres nye talsperson.

Hvis I vil stifte forening/klub

I har også mulighed for at stifte en forening/klub. Ved valg af talsperson skal medlemmer af Lederne have mulighed for at stille op og stemme, selvom de ikke med medlem af foreningen/klubben. Her kan du finde eksempler på vedtægter, som I kan tilpasse til jeres forening/klub.

Find flere informationer om talspersonsordningen

  • Se Lederaften § 14
    Format: pdf
  • Se Love for Lederne § 23
    Format: pdf
  • Eksempel på vedtægter for talspersoner
    Format: docx