• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
Lederne_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Juridisk
      • Karriere
      • Ledelse
      • Lønforhandling
      • Stress og trivsel
      • Kurser og arrangementer
      • Konferencetour
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Webinarer
    • Netværk
    • Privatforsikringer
    • Lønsikring
    • Bank
    • Pension
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Anmeld skade til ulykkesforsikring
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Overvejer du at blive selvstændig?
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Lønsikring
      • Pension
      • Privatforsikring
    • Kurser og arrangementer
      • Arrangementer og events
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Kurser og uddannelser
    • Webinarer
    • Ansættelsesvilkår
      • Barsel
      • Adoption
      • Barselsberegner
      • Løn og barselsdagpenge
      • Når du er gravid
      • Regler for orlov
      • Ferie
      • Afholdelse af ferie
      • Ekstra lang ferie
      • Ferieberegner
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
      • Få en god start efter ferien
    • Job i udlandet
    • Juridisk rådgivning
      • Konkurs
      • 6 gode råd ved konkurs
      • Regler ved konkurs
      • Rekonstruktion
      • Søg et lån
      • Kontrakt
      • Arbejdstid
      • Direktørkontrakt
      • Funktionærkontrakt
      • Få rådgivning om kontrakt
      • Klausuler
      • Stillingsbeskrivelse
      • Ændringer i dine vilkår
      • Løn
      • Aktieoptioner og warrants
      • Genforhandling af løn
      • Bonus og anden resultatløn
      • Få mere i løn
      • Få rådgivning om lønforhandling
      • Hvis du ikke får din løn
      • Lønberegner
      • Lønforhandling ved jobskifte
      • Lønsikring
      • Løn i det offentlige
      • Personalegoder
      • Nedsat arbejdsevne
      • Fleksjob
      • Førtidspension
      • Revalidering
      • Sygedagpenge
      • Opsigelse
      • Advarsel
      • Afskedigelsesrunder
      • Bonus og opsigelse
      • Du vil sige op
      • Er du blevet opsagt?
      • Få rådgivning om din opsigelse
      • Loyalitet og tavshedspligt
      • Lønsikring
      • Opsigelsesberegner
      • Tjekliste til din opsigelse
      • Tjenstlig samtale
      • Spørgsmål og svar om masseafskedigelser
      • Orlov
      • Længerevarende orlov
      • Pasning
      • Plejeorlov
      • Pludselig ulykke
      • Sorgorlov
      • Overenskomster
      • Konfliktsituation
      • Lederaftalen
      • Ledernes overenskomster
    • Retssag
      • Sygdom og fravær
      • Arbejdsskade
      • Barn syg
      • Dokumenter din sygdom
      • Dårlige vejrforhold
      • Hvis du bliver syg
      • Sygemelding
      • Tillidshverv
      • Bestyrelsesmedlem
      • Persondata
      • Samarbejdsudvalg
      • Talsperson
      • Tillidsrepræsentant
    • Jobsøgning
    • AI i jobsøgning
      • Ansøgning
      • Den gode ansøgning
      • Eksempler på ansøgninger
      • Ring op
      • Sprog og layout
      • Stillingsopslaget
      • Succeshistorier
      • Uopfordret ansøgning
      • Videopræsentation
      • CV
      • Eksempler på CV
      • Få feedback på dit CV
      • Målret dit CV
      • Opbyg dit CV
    • Fra ledig til selvstændig
    • Jobmatch
      • Jobsamtalen
      • Bliv klar til jobsamtalen
      • Elevatortalen
      • Guide til jobsamtalen
      • Online jobsamtale
      • Personlig sparring til jobsamtalen
      • Test til samtalen
      • Jobskifte
      • Brancheskift
      • Kend dit drømmejob
      • Kom godt fra start
      • Lederguiden: Drømmejob
      • Sådan leder du ledere
    • Karrieresparring
      • Kurser og netværk
      • CV og ansøgning
      • Karrierenetværk
      • Synlighed på LinkedIn
      • Topledernetværk
      • LinkedIn
      • Få styr på LinkedIn
      • Jobsøgning med LinkedIn
      • Netværk på LinkedIn
      • Professionel LinkedIn
      • Ny leder
      • De første måneder
      • Forberedelse
      • Kom godt fra start
      • Undgå disse fejl
      • Senkarriere
      • Fup eller fakta
      • Livslang læring
      • Jobmatch
      • Sent jobskifte
      • Tag dialogen
      • Økonomiske fordele
    • Ledelse
      • Arbejdsplads for alle
      • Dresscode
      • Firmafest - også for ledere
      • Medarbejdere med psykiske lidelser
      • Inkluderende arbejdsplads
      • Led generation Z
      • Kodeks til LGBT+
      • Kønsdiversitet
      • Undgå diskrimination
      • ESG-profilen
      • Benchmark
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid arbejdsplads
      • Hybrid ledelse
      • Medarbejderes løn
      • Løngennemsigtighed: 5 ting du skal vide
      • Forbered løngennemsigtighed
      • Lønsamtalen: Trin for trin
      • En medarbejder vil have mere i løn
      • Fordel lønpuljen
      • Personalegoder
      • Skabelon for lønsamtalen
      • Guide til lønforhandling
      • Motivation
      • Motivationsguide
      • Motiver medarbejderne
      • Skab tilknytning
      • MUS
      • Skemaer til MUS
      • MUS på distancen
      • MUS – trin for trin
      • Ledelse i usikre tider
      • Din lederrolle i en usikker verden
      • Sådan leder du dine medarbejdere under en krise
      • Pas på dig selv under en krise
      • IT-sikkerhed og cybertrusler
      • Læg en beredskabsplan
      • Guide: Ledelseskommunikation
    • Rådgivning om ledelse
      • Opsigelse
      • Juridisk tjekliste
      • Lederguide: Opsigelse
      • Opsig en medarbejder
      • Rekruttering
      • Det gode jobopslag
      • Minimer bias
      • Onboarding
      • Skriftlig afslag
      • Spørg ikke om dette
      • Seksuel chikane
      • Få rådgivning i sager om seksuel chikane
      • Håndter chikanen
      • Digitalt kursus
      • Kodeks
      • Medlemmers historier
      • Sygefravær
      • Guide: Sygefravær
      • Pårørende
      • Sygefraværssamtalen
      • Tidsfrister
      • Skab trivsel
      • Fem stress-faser
      • Gode råd til trivsel
      • Den svære samtale
      • Kernekvadranten
      • Lederguide: Forebyg stress
      • Organisationen og stress
      • Spot og håndter stress
    • Trivsel og udvikling
      • Ledernetværk
      • Ledernetværk på Bornholm
      • Ledernetværk i Hovedstadsområdet
      • Ledernetværk i Midtjylland
      • Ledernetværk i Nordjylland
      • Ledernetværk på Sjælland
      • Ledernetværk i Syddanmark
      • Motivation og trivsel
      • Fokus- og fordybelsestid
      • Gør dit job til dit drømmejob
      • Job og familieliv
      • Pas på din trivsel
      • Skab et stærkt netværk
      • Styrk din trivsel
      • Trivselstest
      • Work-life-balance som leder
      • Personlig gennemslagskraft
      • Din gennemslagskraft
      • Få andre til at lytte
      • Styrk din ledelse
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om stress og trivsel
    • Senkarriere
      • Stress
      • Forebyg og håndter
      • Hvis du bliver syg
      • Krydspres som mellemleder
      • Spot stress
      • Hyppige spørgsmål
      • Tilbage på job
    • Politik og presse
    • Internationalt samarbejde
    • Lederne i råd, nævn og udvalg
      • Politik & analyser
      • Hver fjerde mand har grundskolen som højest fuldførte uddannelse
      • I alle landets kommuner stiger beskæftigelsen blandt seniorer
    • Politiske mærkesager
    • Pressekontakt
      • Pressemeddelelser
      • Julefrokosten er under forandring: Mindre alkohol, mere ansvar
    • Publikationer
    • Talspersoner
  • Log ind
    Bliv medlem

    Sæt kryds i kalenderen, for nu er efterårets Konferencetour klar. Vi besøger 12 byer i løbet af efteråret, hvor du kan få nye perspektiver på ledelse. Se efterårets temaer, og tilmeld dig en konference nær dig.

    Se konferencer
  • Lederne
  • Ledelse
  • Arbejdsplads for alle
  • Medarbejdere med psykiske lidelser
  • Sådan tilpasser du hverdagen til en medarbejder med psykisk sygdom

Lederne_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • organisation
  • Om Lederne
  • Karriere i Lederne
  • Nyheder
  • Lokalafdelinger
  •  
  • En del af Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
  • Lederne Kompetencecenter
  • Bliv medlem
  • Lederne – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • CookiepolitikPrivatlivspolitik
Mand_paa_gulv_med_computer_content-header_768x384

Sådan tilpasser du hverdagen til en medarbejder med psykisk sygdom

Har din medarbejder behov for justeringer for at kunne udføre sit arbejde? Få syv gode råd til arbejdsrelaterede tilpasninger.

Medarbejdere med psykiske lidelser eller problemer har forskellige behov, og hvor nogle har brug for tilpasninger i arbejdet, har andre det ikke. Det er meget individuelt, og kommer helt an på den konkrete situation og medarbejder. Som leder skal du være nysgerrig på hvilke behov medarbejderen har – og om der er særlige tilpasninger, der kan være relevante.

Har din medarbejder brug for tilpasninger, får du en række gode råd her. Du skal være klar over, at psykiske problemer eller lidelser ikke nødvendigvis er varige – snarere tværtimod. I mange tilfælde kan din medarbejder blive helt rask eller have lange stabile perioder uden sygdom.

De arbejdsrelaterede tilpasninger, I aftaler, behøver derfor ikke være faste og definitive. Lav i stedet en fleksibel løsning, hvor I enten kan tage tilpasningerne i brug, justere dem eller sætte dem på pause, alt efter hvordan din medarbejder har det.

Husk reglerne for forskelsbehandling

Du skal også være opmærksom på, at ifølge forskelsbehandlingsloven er arbejdsgiver forpligtet til at indføre rimelige arbejdsrelaterede tilpasninger.

Det kræver en konkret vurdering at beslutte, hvad der er ”rimelige tilpasninger”, og hvad du i øvrigt har mulighed for at tilbyde. Det er fx ikke en rimelig tilpasning, hvis en lille virksomhed hverken praktisk eller økonomisk kan bære, at en medarbejder kommer på nedsat arbejdstid.

Udover kravene i forskelsbehandlingsloven kan I selv vælge at tilbyde flere tilpasninger, hvis I ønsker det. Det skal naturligvis passe med virksomhedens drift og tage hensyn til resten af teamet.

Se eksempler på konkrete tilpasninger samt faktorer, der er med til at afgøre rimeligheden af tilpasningen nedenunder.

Kvinde med gråt hår holder bærbar computer

Hvad er rimelige arbejdsrelaterede tilpasninger?

1. Giv konkrete og afgrænsede opgaver

Lad medarbejderen sidde med én eller få opgaver ad gangen. Det gør arbejdet mere overskueligt, og det øger chancen for, at medarbejderen kommer godt i mål med opgaven.

2. Skab rolige omgivelser på kontoret og tillad hjemmearbejde

For nogle personer med en psykisk sygdom kan det være overvældende og forstyrrende med meget støj omkring sig. Hvis din medarbejder har et stort behov for at sidde i ro, kan du, hvis det er muligt, lade personen arbejde mere hjemmefra eller finde et andet og roligere sted på arbejdspladsen.

Andre gange kan små tilpasninger være nok, fx at I sætter en skærm op for at dæmpe lyd og uro, eller at medarbejderen får stillet et sæt støjreducerende høretelefoner til rådighed.

3. Giv mulighed for fleksible arbejdstider

Din medarbejder kan måske have brug for at gå til behandling i arbejdstiden eller møde en time senere om morgenen, hvis personen har svært ved at fungere tidligt på grund af medicin. Fleksible arbejdstider kan i nogle tilfælde have en stor effekt på arbejdsevnen, så spørg evt. din medarbejder, om det kunne være en god tilpasning.

4. Lad medarbejderen holde pauser i løbet af dagen

For de medarbejdere, der har svært ved at koncentrere sig i længere perioder, kan det være en stor hjælp, hvis du tilrettelægger deres arbejdsdag i mindre sektioner med indlagte pauser.

Nogle vil have gavn af et stilleområde, hvor de kan trække sig tilbage og restituere, mens andre, fx medarbejdere med ADHD, vil få mest ud af aktive pauser, hvor de går en tur, strikker eller laver andet kropsligt.

5. Lav en plan for forværring i sygdommen

Har din medarbejder tilbagevendende psykiske lidelser eller problemer, kan det være en god idé at planlægge, hvad I skal gøre, hvis du, medarbejderen eller personens kollegaer mærker en forværring. Tag derfor en snak sammen, i en periode hvor medarbejderen har det godt.

Her kan I lægge en konkret plan over, hvilke tiltag I skal tage, hvis vedkommende får det dårligere. I kan fx aftale, at en god kollega fortæller medarbejderen, hvis personen ændrer adfærd på en måde, der tyder på begyndende psykiske problemer.

Planen vil også være god til konkret at aftale, hvornår I skal sætte de aftalte tilpasninger i gang – og på pause igen, når medarbejderen får det bedre.

Hvis din medarbejder oplever en periode, hvor de psykiske problemer er øget, kan I justere mere på tilpasningerne i forhold til typer af opgaver, mødetider, pauser, og hvordan medarbejderen kan skærmes fra kommunikation i arbejdet. Det kan fx være, at kontakten til kunder eller kollegaer skal begrænses til mails, eller at medarbejderen kan arbejde hjemmefra, hvis det er muligt.

Din sparringspartner til lederjobbet

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 36 17, eller bestil en sparring.

Book sparring
32 83 36 17
Ring til os

6. Hold jævnligt møder med din medarbejder

Indfør regelmæssige møder med din medarbejder, hvor I lige tager en status – også når medarbejderen har det godt. Udover at du får en føling med medarbejderens trivsel, kan I også tage arbejdsrelaterede problemer i opløbet og justere eller igangsætte tilpasninger, hvis der er behov for det.

Vær opmærksom på, at nogle personer med en psykisk lidelse i perioder kan have svært ved at kommunikere ansigt til ansigt. Her kan du aftale, at I tager kommunikationen over mail, og at medarbejderen eventuelt kan arbejde hjemmefra.

7. Husk teamet

Hvis tilpasningen af opgaverne påvirker kolleger, fx at deres opgaver ændres eller at de skal behandle deres kollega men en psykisk lidelse på en særlig måde, skal kollegerne orienteres i nødvendigt omfang.

Hvis medarbejderen ønsker det, kan I dele viden om de psykiske lidelser med flere i afdelingen og i virksomheden. Men kun hvis det er relevant og hvis medarbejderen ønsker det.  Hvis I taler åbent om psykiske lidelser og problemer på arbejdspladsen, kan det styrke rummeligheden og den mentale sundhed hos alle medarbejdere.

Læge og sygeplejerske drikker kaffe og snakker

Forskelsbehandlingsloven: Det skal du være opmærksom på

Hvis din medarbejder har en psykisk sygdom, skal du kende Forskelsbehandlingsloven

Mand_sidder_p_kontorplads_article-card_576x324

Den svære samtale

Få gode råd og vejledning i, hvordan du tager den svære samtale. Den kan fx være om trivsel, personlige problemer eller manglende performance.

Kvinde_skriver_p_papir_article-card_576x324

Sådan overholder du helbredsoplysningsloven

Bliv klogere på, hvordan du juridisk skal forholde dig til din medarbejders sygdom.

Ofte stillede spørgsmål om arbejdsrelaterede tilpasninger

Eksempler på arbejdsrelaterede tilpasninger kan være nedsat arbejdstid, fleksible arbejdstider, mulighed for hjemmearbejde, rolige omgivelser på arbejdspladsen eller tilpasning af arbejdsopgaver.

Nej, tilpasninger behøver ikke være permanente. De kan justeres, sættes på pause eller genoptages, afhængigt af medarbejderens behov og helbredssituation.

Du skal tage hensyn til virksomhedens størrelse, økonomiske forhold, jobbets karakter og påvirkningen af øvrige medarbejdere. En god tilpasning er realistisk og understøtter medarbejderens arbejdsevne uden at skade driften.

Aftal et møde, hvor I sammen afdækker medarbejderens konkrete behov og ressourcer. Det er vigtigt, at medarbejderen også føler ejerskab over løsningerne og bliver hørt i processen.