Tag dig tid til at byde dem velkommen og introducere dem til de andre ansatte på arbejdspladsen.
Hvis sommerferievikarerne føler sig trygge og godt tilpas, øges chancen for, at de spørger, når de er i tvivl, og selv siger fra, hvis de bliver usikre på noget.
De unge er først og fremmest ansat til at løse nogle opgaver, men de skal kunne gøre det på en sikker måde. Du skal tænke på de unges sikkerhed, når du planlægger instruktionen.
Det er en god idé at planlægge, hvad sommerferievikaren skal instrueres i, hvem der er ansvarlig for de enkelte punkter i instruktionen, og hvornår den skal ske. Det tager måske lidt tid at lave planen, men det er med til at sikre, at alle vigtige punkter gennemgås. På den måde sikrer du også, at der er en person, som den unge kan gå til, når du selv er på ferie.
Husk, at som ny på en arbejdsplads kan det være fristende at gå på kompromis med sikkerheden i sin iver efter at vise, at man er god til sit arbejde.
Man ved måske ikke, hvordan man skal gøre tingene og prøver sig måske lidt frem. Men man kan ikke altid selv regne ud, hvad man skal gøre. Hvilke rengøringsmidler må man bruge? Må man blande dem? Må man løfte de tunge kasser, eller skal man bruge en vogn?
Derfor skal man sørge for, at de nye på arbejdspladsen ved, at de hellere skal spørge en gang for meget end en gang for lidt. Også selv om de kun skal være på virksomheden i kort tid.
Du skal være opmærksom på, at der gælder særlige regler for unge medarbejdere under 18 år, blandt andet for arbejdstider, løft og arbejde med maskiner. Vær desuden opmærksom på, at unge, der er omfattet af undervisningspligten, så vidt muligt skal have en hel arbejdsfri periode i løbet af skoleferien.
Så derfor, arbejdsgivere og ledere: Tag godt imod de unge på arbejdspladsen - både afløserne hen over sommeren - og også dem, som permanent gør deres indtog på arbejdsmarkedet. Og gør et grundigt stykke arbejde med at instruere dem.
Så kan I få en bedre arbejdsplads, som også i fremtiden kan tiltrække de bedste medarbejdere med de rigtige kvalifikationer, som kan løfte virksomheden.