Til gengæld har det i virkelighedens verden vist sig mindre simpelt at tale om de situationer, hvor seksuelle krænkelser og grænseoverskridende adfærd ødelægger trivslen på arbejdspladsen. De fleste kan sikkert hurtigt blive enige om, at sexchikane og seksuelle krænkelser ikke hører hjemme på en arbejdsplads. Men hvad med den såkaldte friske eller familiære omgangstone? Hvor går grænsen mellem en frisk bemærkning og grænseoverskridende verbal adfærd? Hvad der er en sjov bemærkning for den ene, er ikke nødvendigvis sjovt for den anden.
LÆS OGSÅ: Danske lønmodtagere: Vi tør ikke at rejse ud
En fri jargon på jobbet aldrig må være en undskyldning for sexchikane. Derfor er vi meget glade for, at regeringen med beskæftigelsesministeren i spidsen har rejst forslag om, at omgangstonen på arbejdspladsen ikke skal spille en væsentlig rolle i en retslig vurdering af, om der har fundet sexchikane sted eller ej.
Man skal med andre ord ikke i retten kunne undskylde en grov bemærkning med, at ”sådan er tonen blandt kollegaerne”. Men lovændringer kan ikke løse problemet alene. Der er også brug for en kulturændring. Det står tydeligt, når vi gang på gang hører om unges sprogbrug og adfærd. Historier om såkaldte puttefester og seksuel udstilling på sociale medier af unge piger og drenge er dybt foruroligende og kalder på handling.
LÆS OGSÅ: Husk din loyalitets- og tavshedspligt - også på sociale medier
Der er behov for at sætte ind allerede i folkeskolen, hvis vi for alvor skal MeToo-problematikken til livs. De børn og unge, som går i folkeskolen og på ungdomsuddannelser i dag, er både fremtidens medarbejdere, ledere og rollemodeller. Derfor skal vi være særdeles opmærksomme på unges kultur og sociale færdigheder. Vi skal blandt andet bruge ”uge sex”-undervisningsugen til at lære børn og unge at sætte egne grænser og se og respektere andres.
Dette kan bl.a. gøres via dialog, leg og dilemmaspil. Det er vigtigt, at børn i en tidlig alder lærer om grænser, respekt og ligeværd både i adfærd og tale, så de ikke trækker dårlige vaner og opførsel med sig ind i arbejdslivet.