Finanslov mangler løsninger til at skaffe flere hænder

Ledernes administrerende direktør ærgrer sig over, at den netop indgåede finanslovaftale slet ikke adresserer den akutte mangel på arbejdskraft på det danske arbejdsmarked. Til gengæld er det positivt, at servicefradraget fastholdes.

06. december 2021

- Den absolut største udfordring for danske ledere netop nu er den voldsomme mangel på arbejdskraft, som efterhånden de fleste brancher oplever. Derfor er det særdeles skuffende, at der endnu ikke er leveret politiske løsninger på den problematik, og at den udfordring slet ikke adresseres i den nye finanslov. Det er simpelthen ikke godt nok i en situation, hvor det er helt afgørende for både den private og den offentlige sektor at få politisk hjælp til at finde kvalificeret arbejdskraft.

Sådan siger Bodil Nordestgaard Ismiris, administrerende direktør i Lederne, om den politiske aftale om finansloven for 2022, som S-regeringen netop har indgået med dens støttepartier og Kristendemokraterne. Derimod er hun godt tilfreds med, at forligspartierne har besluttet at fastholde det såkaldte servicefradrag, hvor man kan få skattefradrag for eksempelvis rengøring og vinduespudsning i hjemmet.

- Vi ved fra undersøgelser, at kvinderne desværre stadig tager klart den største del af slæbet med arbejdet i hjemmet, og det kan medvirke til at bremse kvinders karriere. Derfor er det afgørende for at få flere kvinder i ledelse, at familierne har fornuftige muligheder for at købe sig til hjælp. I Lederne havde vi gerne set, at servicefradraget var blevet hævet, men vi er godt tilfredse med, at det trods alt fastholdes på det nuværende niveau i en situation, hvor der har været meget debat om fradragets fortsatte eksistens, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Kontaktoplysninger ved pressehenvendelser

Jesper Melgaard