Udlændinge skal holde byggerier i gang

27. februar 2018

Beskæftigelsen buldrer derudaf, og flere virksomheder støder på problemer med at rekruttere arbejdskraft.

Særligt inden for bygge- og anlægssektoren oplever virksomhederne, at manglen på arbejdskraft lægger en dæmper på produktionen. Knap hver fjerde virksomhed inden for bygge- og anlægssektoren ser manglen på arbejdskraft som en produktionsbegrænsning, viser dagens konjunkturtal fra Danmarks Statistik. Tallene dækker februar 2018. I februar 2017 svarede kun cirka hver sjette virksomhed i branchen, at arbejdskraftmangel begrænsede produktionen.

- Det skal være lettere at få faglært arbejdskraft fra udlandet. Derfor skal den nuværende positivliste  udvides til også at omfatte faglærte, siger direktør hos Lederne, Henrik Bach Mortensen.

Positivlisten er en liste over erhverv, hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark. Alle stillinger på listen forudsætter en uddannelse på bachelorniveau eller højere.

- Men i virkelighedens verden er det ikke kun mennesker med en akademisk uddannelse, Danmark mangler. Derfor bør listen også omfatte faglærte, siger Henrik Bach Mortensen.

På sigt kan udlændinge ikke alene løse problemerne med mangel på arbejdskraft.

- Der er også brug for at få opgraderet de ledige, som er i stand til at arbejde, ligesom vi skal have flere unge ind på erhvervsskolerne, siger Henrik Bach Mortensen.

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne