Ledere spiller nøglerolle i at sikre Danmark digital førerposition

19. april 2018

Der er al mulig god grund til at bakke op om og byde velkommen til regeringens nye Teknologipagt, som officielt lanceres ved et arrangement på tirsdag den 24. april.

Det fastslår formanden for Lederne, Svend Askær, i forlængelse af, at regeringen i dag har offentliggjort navnene på medlemmerne af TeknologipagtRådet, der skal stå i spidsen for Teknologipagtens arbejde. For selvom Danmark allerede er langt fremme på det teknologiske og digitale område, er det ifølge Ledernes formand nødvendigt at få endnu flere unge til at uddanne sig inden for blandt andet teknologi, IT og matematik.

Formand for Lederne, Svend Askær

Teknologipagten er et samarbejde mellem regeringen, virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer – heriblandt Lederne. For Lederne er det vitalt, at der hurtigt kommer handling bag ordene.

- Danmark er det mest digitaliserede samfund i Europa, og danske virksomheder er dygtige til at anvende digitale løsninger. Men vi kan blive endnu bedre, når det gælder udviklingen af ny teknologi, vi skal have endnu flere unge til at uddanne sig inden for de såkaldte STEM-uddannelser, hvor beregninger viser, at vi i 2025 kommer til at mangle 10.000 STEM-kandidater, og vi skal sikre, at de mennesker, som nu er på arbejdsmarkedet, gennem efteruddannelse får de nødvendige nye kompetencer, siger Svend Askær.

LÆS OGSÅ: Digitalisering udfordrer mange ledere

Lederne har planlagt en række konkrete initiativer for at øge interessen for STEM, få flere til at gå den vej uddannelsesmæssigt samt ikke mindst at klæde ledere og medarbejdere på til at håndtere den nye teknologi og digitale udvikling.

- Vi nedsætter blandt andet en tænketank om digitalisering, som vil komme med bud på, hvordan man som leder får forberedt medarbejderne på digitaliseringen og den teknologiske udvikling. Og vi vil etablere et ambassadørkorps af ledere, der arbejder inden for STEM-området, som inviterer unge ud på deres virksomheder, så flere unge bliver inspireret til at tage en STEM-uddannelse, siger Svend Askær.

Han understreger, at lederne på de danske virksomheder spiller en nøglerolle, når det gælder medarbejdernes efteruddannelse.

LÆS OGSÅ: Sæt rumfart på innovationen

- Hverken top- eller mellemledere skal være teknologiske eksperter, men have føling med de muligheder, som den nye teknologi giver, og sikre, at der bliver investeret heri. Det betyder også, at ledere skal have fokus på, at medarbejderne har de kompetencer, der skal til. Det bliver derfor i meget høj grad en ledelsesopgave at sikre, at medarbejderne kompetencemæssigt er rustet til den teknologiske udvikling, siger Ledernes formand.

Svend Askær
Formand, Lederne