Sygehusdirektør kåret som Årets Leder 2015

Hun forsøger at gøre indlæggelse på et hospital til en positiv oplevelse for patienterne. Hun står i spidsen for bestræbelserne på, at færre får kræft og flere overlever kræft. Og så forsøger hun at være en troværdig og inspirerende leder for sine medarbejdere. I dag blev sygehusdirektør Dorthe Crüger kåret som Årets Leder. Hun er den 14. modtager af Danmarks fornemste lederpris, som blev overrakt af formanden for Lederne Svend Askær på konferencen Ledelsens Dag i København.

19. november 2015

Den administrerende direktør for Sygehus Lillebælt og formand for Kræftens Bekæmpelse træder ind i en ærefuld række af prismodtagere, som blandt andre tæller A.P. Møller-Mærsks koncernchef Nils Smedegaard Andersen, Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp, skoleleder Lise Egholm fra Rådmandsgades Skole og ”Lakridskongen” Johan Bülow.

Siden navnene på dette års fem kandidater blev offentliggjort i starten af oktober, har afstemningen været i gang på Ledernes hjemmeside, og 51-årige Dorthe Crüger har fået flest stemmer. Til grund for nomineringen ligger blandt andet, at hun i en tid, hvor der er meget negativ fokus på de danske hospitaler og den oplevelse, man får som patient, siden sin tiltræden som øverste chef for Sygehus Lillebælt har arbejdet målrettet for at gøre en hospitalsindlæggelse til en positiv oplevelse.

Jeg håber inderligt, at politikere og administrative topchefer i hele den offentlige sektor vil lade sig inspirere af din tilgang til det ledelsesmæssige.

Svend Askær, formand for Lederne

I sin tale til Årets Leder gav Svend Askær udtryk for, at han blandt andet beundrer Dorthe Crüger for at have skabt ledelsesrum for de ledere, hun har ansvar for.

- Jeg håber inderligt, at politikere og administrative topchefer i hele den offentlige sektor vil lade sig inspirere af din tilgang til det ledelsesmæssige, så der rundt omkring etableres det nødvendige ledelsesrum for den enkelte leder, sagde Svend Askær til Dorthe Crüger og de cirka 500 tilstedeværende ledere på Ledelsens Dag.

Dorthe Crüger takkede for prisen, som hun ser som en fornem anerkendelse af arbejdet med at gøre Sygehus Lillebælt til ”Patienternes sygehus”. Og hun udtrykte taknemlighed over at være direktør i en region, hvor der bliver vist stor tillid til ledelserne på sygehusene.

Med sig i bagagen har Dorthe Crüger blandt andet en uddannelse som læge fra Aarhus Universitet, ansættelser som specialeansvarlig overlæge i Birmingham i England,  specialechef på Vejle Sygehus og cheflæge på Regionshospitalet i Horsens og Brædstrup samt en Master i sundhedsledelse fra Copenhagen Business School.

Dorthe Crüger kom til Sygehus Lillebælt som lægelig direktør i 2010, og i april i år tiltrådte hun som administrerende direktør samme sted. I sommer blev hun endvidere formand for Kræftens Bekæmpelse. Hun er gift, har fire børn og bor i Horsens.

Komiteen, der har fundet frem til årets kandidater, består af finansminister Claus Hjort Frederiksen, headhunter og stifter af The Personal Business Plan Stephen Bruyant-Langer, professor på CBS Henrik Holt Larsen, koncerndirektør for ATP's administrationsforretning Lilian Mogensen, direktør i Copydan BilledKunst Torben Gammelgaard, Ledernes formand Svend Askær og salg- & marketingchef hos Lederne Uffe Daub.

De øvrige fire kandidater til at blive Årets Leder 2015 var Britt Meelby Jensen, administrerende direktør for Zealand Pharma A/S, administrerende direktør Morten Hübbe fra forsikringsselskabet Tryg, Mette Lykke, som er medstifter af trænings- og motionsapp'en Endomondo, og Jimmy Maymann, der er topchef hos den amerikanske mediegigant AOL.

Tidligere modtagere af prisen som Årets Leder

2015: Administrerende direktør Dorthe Crüger, Sygehus Lillebælt

2014: Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow

2013: Direktør Niels Duedahl, energi- og teleskabet SE