Fire dyster om at blive Årets Leder 2014

To kvinder og to mænd fra fire vidt forskellige lederjob dyster om at blive den 13. modtager af Danmarks fornemste lederpris, prisen som Årets Leder. Afstemningen starter i dag her, og ved konferencen Ledelsens Dag torsdag den 27. november i Tivoli Congress Center i København løftes sløret for, hvem der har fået flest stemmer og dermed får plads i det ærefulde selskab med blandt andre Jørgen Vig Knudstorp fra Lego, Christian Clausen fra Nordea og Nils Smedegaard-Andersen fra A.P. Møller-Mærsk.

13. oktober 2014

De fire kandidater til prisen som Årets Leder 2014 er:

• Skoleleder på Strandgårdskolen i Ishøj Birgit Lise Andersen, 54 år. Da Birgit Lise Andersen tiltrådte som leder, var skolen truet af lukning, og de faglige resultater var i bund. Hun er gået i spidsen for forvandlingen til en skole, hvor andelen af elever fra skoledistriktet er vokset fra 30 til tæt på 100 procent, og hvor elevernes faglige niveau er steget markant. Skolen er blevet fremhævet som en af de primære inspirationskilder til folkeskolereformen. Tre ud af fire elever har en anden baggrund end dansk.
  • Lakridsinnovatør Johan Bülow, Lakrids by Johan Bülow. Siden de første forsøg med at lave lakrids i moderens køkken i Svaneke på Bornholm blev foretaget i 2007, er det gået stærkt for manden, der bedst er kendt som ”Lakridskongen”. I dag kan man købe 30-årige Johan Bülows gourmetlakrids i 16 lande, og koncernen er rykket ind i 3.500 kvm. store omgivelser i Hvidovre.
  • CEO Niels B. Christiansen, Danfoss. Den civilingeniøruddannede 48-årige Niels B. Christiansen blev ansat i Danfoss i 2004 som kon-cerndirektør og har siden 2008 haft titel af CEO. Det er lykkedes ham at styre Als-virksomheden gennem en hård og langvarig finanskrise, således at der nu igen er muligheder for at ekspandere og foretage opkøb af konkurrenter. Danfoss omfatter 59 fabrikker i 18 lande og har i alt 22.500 medarbejdere.
  • Administrerende direktør på Den Blå Planet Dorte Gleie. Nordeuropas største akvarium åbnede på Amager i marts 2013, og allerede i november gik gæst nummer én million igennem tælleapparaterne. 46-årige Dorte Gleie er uddannet cand.merc. i international business og var Senior Vice President i Tivoli, inden hun blev chef for omkring 100 medarbejdere i akvariet.

Formanden for Lederne Svend Askær betegner de fire kandidater som store personligheder og fremragende ledere, der hver især har udmærket sig som rollemodeller for lederkolleger såvel som medarbejdere.

- Der er selvsagt stor forskel på at være leder af en folkeskole eller chef for tusindvis af medarbejdere i flere lande. Men kendetegnende for den gode leder, uanset virksomhedens størrelse, er, at man sætter sig mål og går forrest i bestræbelserne på at nå målene. Alle fire kandidater til prisen som Årets Leder 2014 er eksemplariske eksempler på ledere, der har sat sig store mål og nået dem, fastslår Svend Askær.

Komiteen, der har nomineret de fire kandidater til Årets Leder 2014, består ud over Svend Askær af finansminister Bjarne Corydon, headhunter og stifter af The Personal Business Plan Stephen Bryant-Langer, direktør for Copydan BilledKunst Torben Gammelgaard, HR-direktør i ATP Lilian Mogensen, professor på Copenhagen Business School Henrik Holt Larsen samt salg- og marketingchef hos Lederne Uffe Daub.

Tidligere modtagere af prisen som Årets Leder:

2002: Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen
2003: Direktør Alfred Josefsen, Irma