Fire dyster om at blive Årets Leder 2013

Skal Årets Leder 2013 være direktøren for den flere gange prisbelønnede filmfestival CPH:DOX? Skal det være direktøren for Coloplast, der har skabt imponerende økonomiske resultater? Skal prisen og hæderen tilfalde direktøren for SE i Esbjerg, som har haft mod til at tænke stort og generere vækst? Eller skal Danmarks fornemste lederpris i år gå til CEO for musikfestivalen Roskilde Festival, der er øverste chef for 32.000 frivillige medarbejdere?

14. oktober 2013

I dag starter afstemningen på www.lederne.dk blandt de fire kandidater, som er blevet nomineret til Årets Leder 2013. Det er 12. gang, Lederne uddeler prisen, der sidste år tilfaldt koncernchef i Grundfos Carsten Bjerg. Kåringen finder sted torsdag den 14. november på ledelseskonferencen Ledelsens Dag i Tivoli Congress Center i København.

Kandidater til at blive Årets Leder 2013:

• Tine Fischer, 45 år, er direktør for filmfestivalen CPH-DOX. Hun er en iværksætter af rang og ophavskvinde til en festival, som har udviklet sig til en af Europas mest populære dokumentarfilm-festivaler. CPH DOX har blandt andet vundet Politikens ”iByen-pris” som ”Årets kulturbegivenhed” og Københavns Kommune og Wonderful Copenhagens pris som ”Årets kulturevent”.
  • Administrerende direktør for medicovirksomheden Coloplast Lars Rasmussen, 54 år, er nomineret på grund af en uovertruffen beslutsomhed og et højt ambitionsniveau. Lars Rasmussen har været i Coloplast i 25 år, og siden han for fem år siden blev direktør, er Coloplast blevet et af Danmarks mest værdifulde selskaber på børsen. Coloplast udvikler produkter og ydelser inden for sundhedspleje og beskæftiger globalt flere end 7.000 medarbejdere.
  • Niels Duedahl, 46 år, er administrerende direktør i elselskabet og udbyderen af fibernet SE (Syd Energi) i Esbjerg. Han har haft mod så vel som evner til at generere indtjening og vækst ved at satse stort – senest med købet af tv- og bredbåndsudbyderen Stofa. Ud over at være en dygtig foretningsmand, er Niels Duedahl kendt for at sikre, at lokalområdet, som SE er en del af, forbliver et udviklende og attraktivt sted at bo og arbejde.
  • CEO for Nordeuropas største musikfestival Roskilde Festival Henrik Rasmussen, 59 år, er chef for et halvt hundrede fastansatte og ikke færre end 32.000 frivillige, ulønnede medarbejdere. Festival-topchefen mener, at en stor del af æren for de vellykkede arrangementer skal tilskrives de tusindvis af frivillige. Festivalen er vokset fra 10.000 gæster i 1971 til 90.000 i år.

Formand for Lederne og medlem af nomineringskomiteen Svend Askær slår fast, at det er et særdeles stærkt og alsidigt felt, der konkurrerer om at blive Årets Leder 2013.

- Vi nominerer fire kandidater, som hver især udøver god ledelse og har opnået imponerende resultater inden for hvert sit felt. Vi har blandt kandidaterne i år både fremragende iværksættere og exceptionelt dygtige forretningsfolk. Alsidigheden i det, de fire beskæftiger sig med, understreger, at der er flere forskellige svar på, hvad det kræver at være en god og respekteret leder, som medarbejderne – uanset om de er på lønningslisten eller frivillige – kan spejle sig i, siger Svend Askær.

Komiteen, der har nomineret de fire kandidater til Årets Leder 2013, består ud over Svend Askær af finansminister Bjarne Corydon, headhunter Stephen Bryant-Langer, direktør for Copydan BilledKunst Torben Gammelgaard, HR-direktør i ATP Lilian Mogensen, professor på Copenhagen Business School Henrik Holt Larsen samt salg- og marketingchef hos Lederne Uffe Daub.

Modtagere af Årets Leder:

2002: Daværende nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen
2003: Direktør Alfred Josefsen, Irma