Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Medarbejdere bliver nøglen til succes

11. januar 2016

Hvem er afgørende for en virksomheds succes? Tidligere var det ejere og investorer – dem med pengene. Men flere og flere førende ledere og eksperter er klar til at overdrage hovedrollen – og magten – til virksomhedernes medarbejdere.

Det skriver ledelses- og strategirådgiver Maiken Piil i det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag.

- I en verden, der efterspørger autenticitet, mening, social ansvarlighed og troværdighed, giver det mening at fokusere på medarbejdere. For medarbejderne er virksomheden, og hvis medarbejderne ikke er glade, bliver andre det heller ikke, skriver Maiken Piil.

Det er en udvikling, der stiller store krav til ledere, der skal kunne matche kompetencer til en dagligdag, hvor medarbejderne er så meget i fokus.

Ledelses- og strategirådgiver Maiken Piil i det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag

Maiken Piil deltog for nylig i den årlige "Meaning Conference" i Brighton, hvor forandringsagenter og pionerer inden for business var samlet. Et af konferencens hovedemner i år var netop hvilken rolle og hvor meget magt, medarbejdere skal have i fremtiden.

LÆS OGSÅ: Ledere ser medarbejderne som deres vigtigste opgave

Førende ledere og eksperter drøftede blandt andet ejerskab, hvor navne som Carol Leslie og Dave Boyle begge fokuserede på nye ejerskabsformer med større indflydelse til medarbejdere. Enten i form af decideret medarbejderejede virksomheder eller fællesskabseje efter "community shares"-modellen. Andre indlægsholdere lagde mere fokus på virksomhedernes formål og fokus, eksempelvis Kevin McCoy, der i sit firma Next Jump har en "ingen fyringer"-politik, som helt konkret betyder, at når man aldrig må fyre en medarbejder, gør man rigtig meget ud af at ansætte de rigtige.

Maiken Piil ser en tendens, der ikke er til at komme udenom – og en ikke uvæsentlig opgave for kommende ledere:

- Uanset ejerskabsmodeller er det tydeligt, at vi kommer til at se nye måder at drive virksomhed på. Det er en udvikling, der stiller store krav til ledere, der skal kunne matche kompetencer til en dagligdag, hvor medarbejderne er så meget i fokus, skriver Maiken Piil.

Viden om ledelse banner