Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere usikre på regler om fortrolige oplysninger

27. marts 2017

Hvert år behandler Lederne op imod 100 sager, hvor ledere bliver beskyldt for at have brudt regler for omgang med virksomheders fortrolige oplysninger – blandt andet i forbindelse med jobskifte. Ledere har brug for et større kendskab til reglerne, mener teamchef og advokat hos Lederne Malene Saaby.

- Vi oplever ind imellem, at vores medlemmer ikke har fuld overblik over, hvilke af virksomhedernes oplysninger og informationer, de må tage med ud af virksomheden. Især ved ansættelsesophør oplever vi, at nogle ledere kommer i klemme, selvom de har handlet i god tro. Det er vigtigt at være opmærksom på ikke at komme til at bryde reglerne, da det kan føre til bortvisningssager, siger Malene Saaby.

Hun nævner, at der har været flere eksempler på, at ledere er blevet beskyldt for at medtage fortroligt materiale, fordi de for eksempel har videresendt arbejdsmails til deres private mailkonti.

- Måske skal man bare bruge kontaktoplysninger på et par forretningsforbindelser, men så sender man hele sin indbakke til sig selv, fordi det er lettere. Det skal man være meget varsom med, for det kan være imod virksomhedens politik og gældende regler, siger Malene Saaby og gør opmærksom på, at det også kan være imod reglerne at slette mapper på sin arbejdscomputer ved ansættelsesophør.

- Lederen vil måske bare være venlig og rydde lidt op på sin computer, inden han eller hun forlader arbejdspladsen, men mange steder er det imod reglerne at slette indhold fra virksomhedens drev, siger Malene Saaby.

LÆS OGSÅ: Vær varsom med at modtage gaver

I langt de fleste tilfælde har lederne forbrudt sig mod reglerne ved en fejl, fordi de ikke har været opmærksomme. Ikke alle ledere er jurister, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at de har et ansvar for at sætte sig grundigt ind i reglerne

Teamchef og advokat hos Lederne Malene Saaby

Simple korrespondancer kan blive betragtet som forretningshemmeligheder
Hun peger på, at ledere skal være opmærksomme på, at reglerne for omgang med fortrolige oplysninger sjældent er nævnt i deres ansættelseskontrakt, men at de ofte er at finde i personalehåndbogen og i den generelle juridiske praksis for området.

- Tit vil der stå noget om, at det er strengt forbudt at viderebringe virksomhedens fortrolige oplysninger, og at et brud på reglerne medfører sanktioner. Nogle steder bliver de fortrolige oplysninger også omtalt som ”forretningshemmeligheder.” Mange tror fejlagtigt, at forretningshemmeligheder er sådan noget som opskriften på en Coca-Cola, men det kan være meget andet end det. Indholdet af simple korrespondancer med kunder vil af nogle virksomheder blive betragtet som forretningshemmeligheder, siger Malene Saaby.

Det er ikke kun dokumenter, kundekartotekker og e-mails, som man skal undlade at tage med videre. Det kan også være kreative koncepter og forretningsidéer, man har stået bag gennem sin ansættelsestid.

LÆS OGSÅ: Kvinder bruger mere tid end mænd på lederudvikling

- De fleste er bundet af såkaldte ”immaterielle regler,” hvor virksomheden ejer alle påfund, tekster, præsentationer og så videre. Hvis man har fundet på et godt koncept, må man ikke bare sådan uden videre bruge det i den næste virksomhed, man arbejder i, siger hun.

Hun pointerer, at ledere i udgangspunktet har adgang til mere viden end den menige medarbejder. Derfor vil lederne være dem, der er i berøring med virksomhedernes mest følsomme materiale, og af den grund skal de holde godt øje med, at de ikke kommer til at overskride nogen grænser i deres omgang med fortroligt materiale.

- I langt de fleste tilfælde har lederne forbrudt sig mod reglerne ved en fejl, fordi de ikke har været opmærksomme. Ikke alle ledere er jurister, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at de har et ansvar for at sætte sig grundigt ind i reglerne. Det bedste råd må være, at man ved den mindste tvivl spørger sin chef eller nogen med juridisk kompetence til råds, fastslår Malene Saaby.