Lad altid mistænkte medarbejdere forklare sig

20. september 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Hvis man som leder mistænker en medarbejder for at stjæle, skal medarbejderen altid have mulighed for at give sin version af sagen

I sidste uge på business.dk var butikschefen Tina i et dilemma. Hendes mangeårige medarbejder Grethe har taget en bolle til ni kroner uden at betale for den. Tina er ret sikker på, at Grethe ikke har haft til hensigt at stjæle, men ifølge butikskædens interne retningslinjer skal medarbejdere bortvises ved tyveri - uanset hvad.

Man er bange for, at der skabes en kultur for, at det er i orden at tage lidt

Advokat hos Lederne Malene Saaby

- Hvis man som butikskæde håndhæver retningslinjerne til punkt og prikke og for eksempel bortviser en medarbejder, der er kommet til at snuppe en bolle, så handler det om, at man ikke vil legitimere den slags opførsel. Man er bange for, at der skabes en kultur for, at det er i orden at tage lidt, siger advokat hos Lederne Malene Saaby.

LÆS OGSÅ: Vellykkede ændringer på jobbet kræver respekt for vaner 

Det kan ikke udelukkes, at der er juridisk grundlag for en bortvisning. Imidlertid vil løsning nummer to – at give en skriftlig advarsel – bestemt være at foretrække, mener advokaten.

- Grethe er en værdsat og stabil medarbejder, og derfor kan jeg godt forstå, at Tina ikke er glad for at skulle afskedige hende. Hvis hun vælger at nøjes med at give en skriftlig advarsel, skal hun dog afstemme det med den øverste ledelse. Ellers risikerer hun, at det rammer hende selv, at hun ikke har fulgt de interne retningslinjer, forklarer Malene Saaby.

LÆS OGSÅ: Ledere skal turde blande sig i medarbejderes privatliv

Hun understreger, at det i situationer som denne er meget vigtigt at lade medarbejderen komme til orde:

- Der kan jo være tilfælde, hvor der er tale om en misforståelse, og så vil en bortvisning være uberettiget og højst sandsynligt koste arbejdsgiveren en retssag, påpeger Malene Saaby.