Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Forebyggelse af medarbejderes stress har topprioritet hos ledere

07. august 2017

Forebyggelse af stress blandt medarbejderne bliver taget dybt alvorligt af lederne på de danske virksomheder. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Lederne. Holdningen hos de adspurgte ledere er samtidig, at både de selv, medarbejderne og virksomheden bør tage et endnu større ansvar for at komme stresssygemeldinger i forkøbet.

78 procent af de 3.948 adspurgte ledere vurderer, at de selv ”i høj/meget høj grad” tager ansvar for, at medarbejderne ikke får stress, mens 20 procent svarer ”i nogen grad”. Forebyggelse af en af det moderne arbejdslivs helt store problemstillinger er med andre ord på agendaen for 98 procent af lederne. 

Stress er et aktuelt og uløst problem, og det er derfor også helt logisk, når så mange af lederne peger på, at der fortsat er et stort behov for, at alle, også medarbejdere og virksomheder, tager ansvar for at forebygge stress

Ledelsesrådgiver hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann

Men der er plads til forbedring og fortsat fokus på stress. 62 procent af lederne fastslår således, at de selv i høj/meget høj grad bør tage et større ansvar for, at medarbejderne ikke får stress. 58 procent af lederne mener, at medarbejderne selv i høj/meget høj grad bør tage større ansvar for at undgå stress, mens 65 procent mener, at ansvaret også i udpræget grad ligger hos den enkelte virksomhed.

LÆS OGSÅ: Skal stressede medarbejdere sættes på deltid?

- Undersøgelsen dokumenterer, hvad vi også har set i mange af vores andre undersøgelser om stress, nemlig, at forebyggelse og håndtering af medarbejdernes stress står meget højt på dagordenen for lederne og bliver betragtet som noget, de har et stort ledelsesansvar for. Men stress er et aktuelt og uløst problem, og det er derfor også helt logisk, når så mange af lederne peger på, at der fortsat er et stort behov for, at alle, også medarbejdere og virksomheder, tager ansvar for at forebygge stress, fastslår chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann.

Kan være idé at forbyde mails om søndagen

Én ting er at have gode hensigter, noget andet er, hvordan lederne helt konkret skal gribe opgaven an med at forebygge medarbejdernes stress.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: Syv ud af ti ledere har haft samtale med medarbejder om stress

- Det er der desværre ikke ét godt svar på, for det kommer an på en masse konkrete forhold, for eksempel hvad det er for en type virksomhed, hvilken arbejdskultur der er det pågældende sted, og om man er leder for to eller 200 medarbejdere. I nogle virksomheder kan det givetvis eksempelvis være en god idé at kopiere uddannelses- og forskningsminister Søren Pinds forbud mod mails og sms´er om søndagen for at tydeliggøre betydningen af reelt at holde fri, når man ikke er på arbejde. I andre virksomheder kan det handle om bedre planlægning og prioritering, fokus på gode relationer eller uddannelse i konflikthåndtering, siger Signe Tønnesen Bergmann. 

Undersøgelsen, som er lavet i anledning af Ledernes Tag Ansvar-kampagne i 2017, er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.