Flere arbejdspladser åbner op for mere afslappet påklædning

Ledere er generelt blevet mere loose i forhold til, hvordan medarbejderne går klædt. Coronakrisen og en mere afslappet modetrend kan have sat skub til udviklingen, vurderer ledelsesrådgiver.

26. juli 2021

Færre arbejdspladser har regler for hvilke typer af tøj, som medarbejderne må møde op i på arbejdspladsen.

Det viser en ny undersøgelse, som Lederne har gennemført blandt 1.891 ledere med personaleansvar.

I undersøgelsen svarer 27 procent af lederne, at virksomheden har nedskrevne regler for påklædningen på arbejdspladsen – en såkaldt dresscode. Sidste år var det tal 31 procent. Samtidig svarer 45 procent af lederne, at arbejdspladsen har visse forventninger til påklædningen, mens det sidste år gjaldt 46 procent af lederne.

Selvom faldet er ganske lille, er udviklingen dog stadig signifikant, og ifølge Ledernes ledelsesrådgiver, Flemming Andersen, er faldet formentlig udtryk for en tendens, der kommer til at blive tydeligere i fremtiden:

- Det, at vi nu oplever en mere løs holdning til påklædningen, er et udtryk for det arbejdsmarked, vi har nu. Vi er blevet langt mere digitale og moderne, og derfor har mange steder løsnet op i den konservative holdning til tøjet. Det betyder, at nogle helt dropper tankerne om at have en dresscode på arbejdspladsen eller løsner op i den, man har. I dag møder mange fx op i t-shirt og blazer, mens det før i tiden hed skjorte og jakkesæt, fortæller Flemming Andersen.

Generelt giver flere ledere plads til, at medarbejderne kan have en mere personlig stil og være mere afslappet i deres fremtræden.

Flemming Andersen, ledelsesrådgiver i Lederne.

Ledernes ledelsesrådgiver påpeger dog, at holdningen til påklædningen på arbejdspladsen stadig afhænger meget af branchen, og at der stadig blandt mange af de store og internationale virksomheder og mere konservative erhverv er en mere striks tilgang til, hvad man kan møde op i af tøj.

- Grundlæggende falder det tilbage på, hvad det er, man som medarbejder skal repræsentere og hvilken forretningstype, virksomheden har. Mange virksomheder er blevet langt mere digitalt og virtuelt anlagt – særligt grundet corona. Her har det ikke den store betydning, hvad du har på af tøj. Det har det derimod, hvis du fx har mange kundemøder eller skal repræsentere en klient i retten, siger Flemming Andersen.

Corona og modetrend har åbnet op for mere afslappet arbejdstøj

Foruden en begyndende tendens til, at flere arbejdspladser helt dropper dresscoden, er der blandt de arbejdspladser, som fortsat har enten faste regler eller forventninger til påklædningen, kommet en mere løs holdning til, hvad medarbejderne så kan møde op i, viser Ledernes analyse.

Selvom flertallet af lederne fortsat løfter øjenbrynene, hvis påklædningen bliver alt for hjemlig, så er det fx blevet mere acceptabelt at møde op i joggingtøj på arbejdspladen eller tage en kasket på, hvis man ikke lige har haft tid til at sætte morgenhåret.

Dog er lederne stadig forbeholdne over for, at medarbejderne viser for meget hud. Eksempelvis mener et stort flertal af lederne fortsat, at det er et no-go at møde op i en mavebluse på arbejdspladsen

- Lederne gider ikke se på medarbejdernes maveskind – og der er helt sikkert også nogle holdninger til, hvor kort de korte shorts eller den korte kjole må være. Men generelt giver flere ledere plads til, at medarbejderne kan have en mere personlig stil og være mere afslappet i deres fremtræden. Her er jeg også overbevist om, at de seneste års mere afslappede modetrend med mere løst, afslappet og sporty tøj også spiller ind, siger Flemming Andersen.

Samtidig har coronakrisen, hvor mange har siddet hjemmefra og arbejdet, også vist, at påklædningen ikke nødvendigvis har den store betydning for opgaveløsningen. Derfor overrasker det hellere ikke Flemming Andersen, at hver tredje leder fortæller, at reglerne for påklædningen kun gælder nogle medarbejdergrupper på arbejdspladsen:

- Det er gået op for flere, at det også er karakteren af arbejdet, der er afgørende for påklædningen. Hvis man skal sidde ved en computer og lave analyser, kan man nemmere have afslappet tøj på, end hvis man fx skal holde møder med kunder hele dagen, siger Flemming Andersen.

Kontaktoplysninger

Diana Bergenser

Diana Bergenser

Presse- og analysekonsulent

Mobil: 2399 4962

E-mail: dib@lho.dk