Når du annoncerer efter en ny medarbejder, gælder det om at præsentere din virksomhed på den rigtige måde med et klart og ærligt jobopslag. Det tiltrækker de kandidater, der passer bedst til jobbet.
Når du annoncerer efter en ny medarbejder, gælder det om at præsentere din virksomhed på den rigtige måde med et klart og ærligt jobopslag. Det tiltrækker de kandidater, der passer bedst til jobbet.
Et godt jobopslag sparer dig tid og tiltrækker de rette kandidater. Få syv gode råd til at formulere opslaget og få det ud til de relevante modtagere.
Før du skriver annoncen, skal du vide præcis, hvad du leder efter.
Hvilke opgaver skal medarbejderen løse, og hvilke resultater skal personen skabe?
Hvis du har medarbejdere i forvejen, så spørg dem om deres forventninger til den kommende kollega. De kender måske opgaverne og arbejdsgangene bedre end dig – og skal kunne samarbejde med den nye kollega.
Et jobopslag skal ikke kun fortælle, hvad du forventer – men også hvad kandidaten får igen. Beskriv, hvorfor din virksomhed er en god arbejdsplads, fx:
Undgå at oversælge jobbet. Hvis arbejdsopgaverne ikke stemmer overens med jobbet, risikerer du, at din nye ansatte hurtigt stopper.
Du kan også være opmærksom på:
Klicheer og floskler i dit sprog, fx ’holde mange bolde i luften’ eller ’højt til loftet’. Kom i stedet med konkrete eksempler på, hvad jobbet går ud på.
Vær ærlig om sider af jobbet, som kan være mindre attraktive, fx mange rejsedage.
Sproget i jobannoncen kan have stor betydning for, hvem der søger stillingen – og hvem der ikke gør.
Værdiladede ord kan fx føre til, at enten mænd eller kvinder, eller bestemte personlighedstyper, vil være mere tilbøjelige til at søge jobbet.
Forskningen viser fx, at ord som målrettet, handlekraftig og robust ofte bliver set som maskuline kvaliteter, mens ord som flittig, empatisk og omsorgsfuld, bliver opfattet som feminine kvaliteter.
Det giver tryghed for ansøgere at vide, hvad virksomheden står for.
Mindre virksomheder kan fx fremhæve et særligt kollegialt sammenhold. Nævn gerne eksempler fra dagligdagen, der viser, at I er et sted med liv, sjæl og personlighed.
Spørg dine medarbejdere, hvad de sætter pris på – deres ord er ofte de mest troværdige.
Overskriften må gerne være fængende, men frem for alt skal den være specifik, præcis og søgbar. Derfor må den gerne indeholde både jobtitlen og det jobbet består af, fx: ”Kreativ grafiker til at forme vores visuelle identitet”.
Pas på med de generiske udtryk såsom ’blæksprutte’ eller ’proaktiv’.
Tal gerne direkte til modtageren ved at bruge ’du’, og fortæl hvorfor jobbet er værd at søge.
For at få succes med jobopslaget, skal det selvfølgelig nå ud til de rette kandidater.