Købelovens bevisbyrderegler handler om, hvem der skal bevise noget i en sag. Hvis du som erhvervsdrivende handler med forbrugere, gælder følgende regler:
Formodningsreglen (6 måneder efter købet)
Reklamerer kunden inden for de første 6 måneder efter købet, gælder formodningsreglen. Det vil sige, at man som udgangspunkt går ud fra, at fejlen eller manglen var der fra start. Kunden skal derfor blot bevise, at varen har en fejl.
Hvis du mener, at fejlen/manglen skyldes forkert brug, overlagt eller andre uheld, er det derfor op til dig som erhvervsdrivende at bevise, at fejlen/manglen ikke var til stede ved leveringen.
Kunden har bevisbyrden (6-24 måneder efter købet)
Efter de første 6 måneder ligger bevisbyrden hos kunden.
Du kan dog ikke afvise reklamationen med den begrundelse, at køberen ikke selv kan bevise noget. Du bør i stedet gå aktivt ind i at undersøge varen sammen med kunden.
Hvis alt tyder på, at kunden selv er skyld i fejlen/manglen, eller varen er meget slidt, kan du afvise reklamationen.
Hvis varen ikke lever op til aftalen
Hvis kunden har gjort det klart ved købet, at varen skal have nogle særlige egenskaber, som ikke er normale for den type vare, skal kunden senere kunne bevise, at du som sælger har lovet det.
Mangler varen omvendt egenskaber, som er normale at forvente for den type vare, skal du kunne bevise, at du har oplyst kunden om det på forhånd.