Reklamationsret– se reglerne om reklamation og bevisbyrde

Reklamationsretten giver dine kunder to år til at klage over fejl og mangler ved en vare – og du har som erhvervsdrivende pligt til at håndtere klagen korrekt og inden for rimelig tid.

Som erhvervsdrivende er det vigtigt, at du overholder reklamationsretten. Dine kunder har to års reklamationsret. Det betyder, at de kan klage over fejl og mangler ved varer i en periode på to år, efter varen er købt.

I den periode, hvor kunderne har retten til at klage, er du som sælger forpligtiget til at tage dig af klager over fejl og mangler ved dine varer.

Kundens rettigheder ved forsinkelser

Reklamationsfristen er altid på to år ved forbrugerkøb

Ifølge købeloven vil reklamationsfristen altid være to år fra leveringstidspunktet.

Du kan altså ikke aftale en kortere reklamationsret. Heller ikke selvom kunden er indforstået med det.

Kunden skal klage inden for rimelig tid

Kunden skal klage inden for rimelig tid efter at have opdaget manglen. Det er svært at sige præcis, hvad der er “rimelig tid”. Men det er fx altid rimelig tid, hvis kunden klager, inden der er gået to måneder efter at have opdaget manglen.

Det indebærer reklamationsretten

Kunden har som udgangspunkt ret til at vælge, om varen skal repareres eller ombyttes til en ny.
Du (som den erhvervsdrivende) kan dog afvise det valgte krav, hvis det fx vil være urimeligt dyrt for dig i forhold til en alternativ løsning.

Hvis det ikke er muligt at reparere eller ombytte varen inden for rimelig tid eller uden væsentlig ulempe for kunden, kan kunden i stedet:

• Få et passende afslag i prisen
• Eller – hvis manglen er væsentlig – ophæve købet og få pengene tilbage

Alle muligheder er ikke altid til stede. En brugt vare eller en udstillingsmodel kan fx ikke ombyttes, da der ikke findes en anden vare, der er helt magen til.

Varen kan også være gået ud af produktion eller være udsolgt på markedet, så du ikke kan ombytte eller reparere den, da det ikke er muligt at skaffe de nødvendige reservedele.

Hvis kunden gør brug af reklamationsretten

Hvis kunden klager over en fejl inden for fristen, stopper fristen med at løbe for den fejl. Herefter har kunden op til tre år til at kræve erstatning eller få fejlen udbedret.

Reklamationen afbryder med andre ord to-års fristen i købeloven. Erstatter du produktet med et nyt, gælder der en ny reklamationsfrist på to år for den nye vare.

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Hvis du har fået en kortere reklamationsret fra en leverandør

Når du handler med andre virksomheder, kan I selv aftale reklamationsfristen.

Har du fx fået en kortere reklamationsfrist end de to år fra din leverandør, kan du komme i klemme. Det kan ske, hvis der er en fejl ved varerne, efter din egen reklamationsfrist er udløbet, og du ikke selv har fået reklamationsfristen tilsvarende forkortet over for dine kunder.

I den situation må du selv betale, hvis varen skal repareres eller udskiftes, som det ellers ville være leverandørens ansvar efter købeloven.

Hvis din vare har en mangel

Er der noget galt med en vare, skal du og kunden i fællesskab afklare, hvad manglen/fejlen er, og hvornår og hvordan den er opstået.

Hvad dækker en mangel over?

En mangel ved en vare dækker over:

  • Materiale- eller produktionsfejl
  • Forkerte oplysninger om varen givet ved salget
  • Forsømte oplysninger om varen

Du og kunden skal sammen afklare manglen

Hvis en kunde klager over en mangel inden for den to-årige reklamationsfrist, skal I sammen finde ud af:

  • Hvad er problemet med varen?
  • Hvad skyldes problemet, og er det en oprindelig fejl – fx ved materiale eller konstruktion?
  • Lever varen ikke op til det, I aftalte ved købet?

Det er altid en forudsætning, at manglen, eller årsagen til den, var til stede på leveringstidspunktet. Derudover skal kunden kunne vise, at der er noget galt med varen.

Købelovens regler om bevisbyrde

Købelovens bevisbyrderegler handler om, hvem der skal bevise noget i en sag. Hvis du som erhvervsdrivende handler med forbrugere, gælder følgende regler:

Formodningsreglen (12 måneder efter købet)

Reklamerer kunden inden for de første 12 måneder efter købet, gælder formodningsreglen. Det vil sige, at man som udgangspunkt går ud fra, at fejlen eller manglen var der fra start. Kunden skal derfor blot bevise, at varen har en fejl.

Hvis du mener, at fejlen/manglen skyldes forkert brug, overlagt eller andre uheld, er det derfor op til dig som erhvervsdrivende at bevise, at fejlen/manglen ikke var til stede ved leveringen.

Kunden har bevisbyrden (12-24 måneder efter købet)

Efter de første 12 måneder ligger bevisbyrden hos kunden.

Du kan dog ikke afvise reklamationen med den begrundelse, at køberen ikke selv kan bevise noget. Du bør i stedet gå aktivt ind i at undersøge varen sammen med kunden.

Hvis alt tyder på, at kunden selv er skyld i fejlen/manglen, eller varen er meget slidt, kan du afvise reklamationen.

Hvis varen ikke lever op til aftalen

Hvis kunden har gjort det klart ved købet, at varen skal have nogle særlige egenskaber, som ikke er normale for den type vare, skal kunden senere kunne bevise, at du som sælger har lovet det.

Mangler varen omvendt egenskaber, som er normale at forvente for den type vare, skal du kunne bevise, at du har oplyst kunden om det på forhånd.

Inspiration og viden om salg og køb

Kvinde_ved_skrivebord_article-card_576x324

Skabelon: Salg og levering

Fyldestgørende salgs- og leveringsbetingelser sikrer din virksomhed mod tvister og uklarheder. Som medlem har du adgang til vores skabelon.

Kvinde_arbejder_p_cafe_article-card_576x324

Køb og levering

Der gælder forskellige regler for pris og levering alt efter, om du handler med virksomheder eller forbrugere. Forstå dem her.

Arbejdsmand med hjelm taler i telefon

Kundens rettigheder

Er der fejl og mangler i en vare eller bliver leveringen forsinket, kan din kunde kræve pengene tilbage, ombytning eller afslag i prisen.

Spørgsmål og svar om reklamation