• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Økonomi og salg
  • Køb og salg
  • Reklamationsret

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Reklamationsret– se reglerne om reklamation og bevisbyrde

Reklamationsretten giver dine kunder to år til at klage over fejl og mangler ved en vare – og du har som erhvervsdrivende pligt til at håndtere klagen korrekt og inden for rimelig tid.

Som erhvervsdrivende er det vigtigt, at du overholder reklamationsretten. Dine kunder har to års reklamationsret. Det betyder, at de kan klage over fejl og mangler ved varer i en periode på to år, efter varen er købt.

I den periode, hvor kunderne har retten til at klage, er du som sælger forpligtiget til at tage dig af klager over fejl og mangler ved dine varer.

Kundens rettigheder ved forsinkelser

Reklamationsfristen er altid på to år ved forbrugerkøb

Ifølge købeloven vil reklamationsfristen altid være to år fra leveringstidspunktet.

Du kan altså ikke aftale en kortere reklamationsret. Heller ikke selvom kunden er indforstået med det.

Kunden skal klage inden for rimelig tid

Kunden skal klage inden for rimelig tid efter at have opdaget manglen. Det er svært at sige præcis, hvad der er “rimelig tid”. Men det er fx altid rimelig tid, hvis kunden klager, inden der er gået to måneder efter at have opdaget manglen.

Det indebærer reklamationsretten

Kunden har som udgangspunkt ret til at vælge, om varen skal repareres eller ombyttes til en ny.
Du (som den erhvervsdrivende) kan dog afvise det valgte krav, hvis det fx vil være urimeligt dyrt for dig i forhold til en alternativ løsning.

Hvis det ikke er muligt at reparere eller ombytte varen inden for rimelig tid eller uden væsentlig ulempe for kunden, kan kunden i stedet:

• Få et passende afslag i prisen
• Eller – hvis manglen er væsentlig – ophæve købet og få pengene tilbage

Alle muligheder er ikke altid til stede. En brugt vare eller en udstillingsmodel kan fx ikke ombyttes, da der ikke findes en anden vare, der er helt magen til.

Varen kan også være gået ud af produktion eller være udsolgt på markedet, så du ikke kan ombytte eller reparere den, da det ikke er muligt at skaffe de nødvendige reservedele.

Hvis kunden gør brug af reklamationsretten

Hvis kunden klager over en fejl inden for fristen, stopper fristen med at løbe for den fejl. Herefter har kunden op til tre år til at kræve erstatning eller få fejlen udbedret.

Reklamationen afbryder med andre ord to-års fristen i købeloven. Erstatter du produktet med et nyt, gælder der en ny reklamationsfrist på to år for den nye vare.

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Få juridisk rådgivning

Hvis du har fået en kortere reklamationsret fra en leverandør

Når du handler med andre virksomheder, kan I selv aftale reklamationsfristen.

Har du fx fået en kortere reklamationsfrist end de to år fra din leverandør, kan du komme i klemme. Det kan ske, hvis der er en fejl ved varerne, efter din egen reklamationsfrist er udløbet, og du ikke selv har fået reklamationsfristen tilsvarende forkortet over for dine kunder.

I den situation må du selv betale, hvis varen skal repareres eller udskiftes, som det ellers ville være leverandørens ansvar efter købeloven.

Hvis din vare har en mangel

Er der noget galt med en vare, skal du og kunden i fællesskab afklare, hvad manglen/fejlen er, og hvornår og hvordan den er opstået.

Hvad dækker en mangel over?

En mangel ved en vare dækker over:

  • Materiale- eller produktionsfejl
  • Forkerte oplysninger om varen givet ved salget
  • Forsømte oplysninger om varen

Du og kunden skal sammen afklare manglen

Hvis en kunde klager over en mangel inden for den to-årige reklamationsfrist, skal I sammen finde ud af:

  • Hvad er problemet med varen?
  • Hvad skyldes problemet, og er det en oprindelig fejl – fx ved materiale eller konstruktion?
  • Lever varen ikke op til det, I aftalte ved købet?

Det er altid en forudsætning, at manglen, eller årsagen til den, var til stede på leveringstidspunktet. Derudover skal kunden kunne vise, at der er noget galt med varen.

Købelovens regler om bevisbyrde

Købelovens bevisbyrderegler handler om, hvem der skal bevise noget i en sag. Hvis du som erhvervsdrivende handler med forbrugere, gælder følgende regler:

Formodningsreglen (12 måneder efter købet)

Reklamerer kunden inden for de første 12 måneder efter købet, gælder formodningsreglen. Det vil sige, at man som udgangspunkt går ud fra, at fejlen eller manglen var der fra start. Kunden skal derfor blot bevise, at varen har en fejl.

Hvis du mener, at fejlen/manglen skyldes forkert brug, overlagt eller andre uheld, er det derfor op til dig som erhvervsdrivende at bevise, at fejlen/manglen ikke var til stede ved leveringen.

Kunden har bevisbyrden (12-24 måneder efter købet)

Efter de første 12 måneder ligger bevisbyrden hos kunden.

Du kan dog ikke afvise reklamationen med den begrundelse, at køberen ikke selv kan bevise noget. Du bør i stedet gå aktivt ind i at undersøge varen sammen med kunden.

Hvis alt tyder på, at kunden selv er skyld i fejlen/manglen, eller varen er meget slidt, kan du afvise reklamationen.

Hvis varen ikke lever op til aftalen

Hvis kunden har gjort det klart ved købet, at varen skal have nogle særlige egenskaber, som ikke er normale for den type vare, skal kunden senere kunne bevise, at du som sælger har lovet det.

Mangler varen omvendt egenskaber, som er normale at forvente for den type vare, skal du kunne bevise, at du har oplyst kunden om det på forhånd.

Inspiration og viden om salg og køb

Kvinde_ved_skrivebord_article-card_576x324

Skabelon: Salg og levering

Fyldestgørende salgs- og leveringsbetingelser sikrer din virksomhed mod tvister og uklarheder. Som medlem har du adgang til vores skabelon.

Kvinde_arbejder_p_cafe_article-card_576x324

Køb og levering

Der gælder forskellige regler for pris og levering alt efter, om du handler med virksomheder eller forbrugere. Forstå dem her.

Arbejdsmand med hjelm taler i telefon

Kundens rettigheder

Er der fejl og mangler i en vare eller bliver leveringen forsinket, kan din kunde kræve pengene tilbage, ombytning eller afslag i prisen.

Spørgsmål og svar om reklamation

En garanti er et vilkår, der stiller kunden bedre end reglerne i købeloven.

Reklamationsretten er kundens ret til at klage over en mangel inden for 2 år efter købet.

Kunden får kun garanti på varen, hvis du, eller fx producenten, lover kunden det særskilt.

Når du sælger en vare med en garanti, har du bevisbyrden for, at en fejl ved varen ikke er dækket af garantien. Du kan derfor kun slippe for at reparere eller bytte varen, hvis du kan bevise, at fejlen ikke er omfattet af garantien.

Hvis du sælger en vare med en producentgaranti, skal du som sælger formidle kundens klage videre til producenten.

kend købeloven