Udbetal løn til tidenog kend reglerne, når din medarbejder stopper

Når du udbetaler løn til din medarbejder, skal du huske at indeholde skatten på lønsedlen. Det er meget vigtigt, at lønnen falder til tiden. Det vil ofte være på den sidste hverdag i måneden. Din medarbejder har ret til at få udbetalt provision og bonus efter endt ansættelse.

Når det handler om løn, skal der bare være styr på tingene. Lønnen er den mest tydelige måde, du kan honorere din medarbejder på, så det er vigtigt, at lønnen falder til tiden og efter aftale.

Men hvordan forholder det sig, når en medarbejder stopper hos din virksomhed? Og hvordan med bonus og provision? Lær mere om det og om udbetaling af løn generelt herunder.

Udbetaling af løn

Når du ansætter en medarbejder, skal du oplyse i medarbejderens kontrakt, hvornår og hvordan du udbetaler løn.

Langt oftest bliver lønnen betalt bagud. Det vil sige, at en månedslønnet funktionær får løn ved månedens udgang, så medarbejderen har lønnen på deres bankkonto den sidste hverdag i måneden.

Når det kommer til løn, er der flere lovmæssige krav, som du er forpligtet til at overholde. Det er nemlig dig, der har ansvaret for, at der bliver trukket skat af den løn, du udbetaler til medarbejderen.

Du skal:

  • Udstede lønsedler til dine medarbejdere.
  • Indeholde foreløbig skat på baggrund af din medarbejders skattekort.
  • Foretage månedlige indberetninger til SKAT

Løn til tiden

Det er meget vigtigt, at du betaler medarbejderens løn til tiden.

Selv en kort forsinkelse i udbetalingen af løn kan blive anset som misligholdelse fra din side. Og hvis betalingen udebliver, kan din medarbejder i sidste instans opsige sin ansættelse uden varsel.

Hvis din medarbejder ikke modtager løn, skal vedkommende med det samme klage over for dig og kræve sin betaling. Herefter har du en frist på 3 til 5 dage for at få tingene i orden.

Det er ikke en gyldig undskyldning for ikke at betale løn, at din virksomhed lider pengenød. Din medarbejder er ikke forpligtet til at acceptere, at lønnen ikke bliver udbetalt, uanset hvad grunden så måtte være.

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Bonus og provision, når medarbejder stopper

Har medarbejderen krav på at få udbetalt sin bonus eller provision, når vedkommende stopper i sin stilling?

Svaret er simpelt: En medarbejders ret til bonus afhænger ikke af, om medarbejderens ansættelse ophører i fremtiden.

Ved opsigelse har medarbejderen derfor ret til:

  • Bonus for det overståede bonusår.
  • En forholdsmæssig del af bonussen for indeværende bonusår.

Lad os tage et eksempel:

  • Bonusåret løber fra 1. maj – 30. april.
  • Du opsiger din medarbejder den 31. januar. Medarbejderen fratræder den 30. juni 2024.

Her vil medarbejderen have ret til:

  • Sin bonus for perioden 1. maj 2023 – 30. april 2024 (det overståede bonusår).
  • 2/12 af sin bonus for perioden 1. maj 2024 – 30. april 2025.
  • Det sker, fordi medarbejderen er ansat i 2 måneder af bonusåret (maj – juni). Bonus forfalder til normal forfaldstid.

Det gælder uanset, om du opsiger, suspenderer eller fritstiller din medarbejder.

Bonus og provision ved sygdom

Reglerne er de samme, når det kommer til medarbejdere med fravær.

Medarbejderen har ret til sin sædvanlige løn ved fravær, der skyldes:

  • Sygdom
  • Orlov med løn
  • En fritstilling

Din medarbejder har ret til bonussen, hvis der er tale om et beløb, der ofte er en del af lønnen, og som udbetales efter fastsatte kriterier.

Kom godt videre

Kvinde læner sig op ad dør

Løn til medarbejdere

Der findes mange måder at sætte løn sammen på. Ud over den faste gage kan du tilbyde provision, bonus og medarbejdergoder.

Mand_syg_i_sengen_article-card_576x324

Sygefravær

En sygemelding kommer sjældent belejligt. Hvis din medarbejder er for syg til at arbejde, er det en lovlig grund til fravær. 

Kvinde_briller_kigger_ud_article-card_576x324

Løngennemsigtighed: Forbered dig

EU-direktivet om løngennemsigtighed skal være implementeret i Danmark i 2026. Sådan forbereder du dig.

Spørgsmål og svar til udbetaling af løn