Som arbejdsgiver er du ansvarlig for at sikre virksomhedens ansatte mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Erhvervssygdomme er sygdomme, der skyldes arbejdet eller de forhold, som arbejdet er foregået under.
Du bliver automatisk tilmeldt Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), når du registrerer dig som arbejdsgiver. Ordningen sikrer, at dine medarbejdere er dækket og kan få erstatning, hvis de får anerkendt en erhvervssygdom som en arbejdsskade.
Vejledning om Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Arbejdsulykker
En arbejdsulykke er en pludselig hændelse, der opstår under arbejdet, og som medfører fysiske eller psykiske skader på en person.
Når det gælder arbejdsulykker, skal du selv tegne en arbejdsskadeforsikring i et privat forsikringsselskab. Forsikringen er lovpligtig, og din virksomhed får en bøde, hvis du ikke tegner den.
Skulle uheldet være ude, skal du som arbejdsgiver selv betale erstatningen til den ramte medarbejder, hvis ikke du har en forsikring.
Du kan tegne en arbejdsskadeforsikring hos Lederne Virksom. Få et uforpligtende forsikringstjek fra vores samarbejdspartner Gjensidige.
Tegn en arbejdsskadeforsikring