Hvis du ikke har lavet en konkret aftale med din kunde, gælder købeloven. Efter købeloven har dine kunder en række rettigheder, hvis der er mangler ved en vare eller leveringen bliver forsinket.
Som virksomhedsejer er det derfor en god idé, at du sætter dig ind i disse rettigheder, og hvad det betyder for dig som erhvervsdrivende, i tilfælde af du ikke fået aftalt andet med dine kunder.
Det er desuden en god idé, at du udarbejder nogle grundige salgs- og leveringsbetingelser. Som medlem af Lederne Virksom kan du bruge vores skabelon.
Kundens rettighederved mangler og forsinket levering
Er der fejl og mangler i en vare eller bliver leveringen forsinket, kan din kunde kræve pengene tilbage, ombytning eller afslag i prisen – medmindre I har aftalt andet.
Kundens rettigheder ved forsinket levering
Efter købeloven kan kunden hæve købet og annullere jeres aftale, hvis din levering er forsinket til kunden.
Hvornår en levering er forsinket nok til, at din kunde kan annullere aftalen, afhænger af, hvad du som sælger har lovet, da I lavede aftalen.
Hvis I har aftalt et bestemt tidspunkt for levering
Hvis du har aftalt med kunden, at du leverer varen til et bestemt tidspunkt, og kunden har lavet købet på den betingelse, vil enhver forsinkelse være væsentlig – og kunden vil derfor kunne hæve købet. Det kunne fx være forsinkelse på leveringen af en brudekjole.
Hvis I ikke har aftalt et bestemt tidspunkt for levering
Har du og din kunde ikke aftalt et bestemt leveringstidspunkt, vil kunden typisk kontakte dig for at bede om at få varen leveret. Du vil her være forpligtet til at levere varen forholdsvis hurtigt.
Dine rettigheder ved kundens forsinkede betaling
Hvis din kunde betaler for sent, vil du have valget mellem at fastholde købet og kræve at få din betaling, eller at hæve købet, hvis forsinkelsen af betalingen er væsentlig.
Hvis du allerede har overgivet varen til din kunde, kan du ikke hæve købet – medmindre du har taget forbehold for det i aftalen.
Kundens rettigheder ved mangler
Er din vare eller ydelse mangelfuld, når den leveres til kunden, vil din kunde have en række muligheder for at reagere efter købeloven.
Kunden vil kunne:
- Hæve købet
- Kræve et afslag i prisen
- Kræve varen ombyttet
Kunden hæver købet
Hvis kunden hæver købet, skal du som sælger have varen tilbage, og kunden skal have sine penge retur.
Kunden skal have det beløb retur, som vedkommende betalte for varen – uanset om den siden er steget eller faldet i pris. Du må ikke give et tilgodebevis i stedet.
Hvis varen er en del af et samlet køb
Har kunden købt flere vare, som en del af en samlet pakke, kan du risikere at hele handlen hæves, selvom der kun er noget i vejen med en enkelt vare. Det vil kun være et samlet køb, hvis det er købt samtidig, og hvis varerne har en naturlig sammenhæng.
Det kan fx være et spisebord med tilhørende spisebordsstole, som er købt samtidig.
Du kan nægte at tage en vare retur
Hvis kunden har beskadiget varen i en grad, der overstiger, hvad almindeligt brug medfører, kan du nægte at tage en vare retur.
Det kan fx være en computer, som er blevet tabt. I den situation har forbrugeren muligvis ret til et afslag i købesummen. Du kan dog ikke afvise at tage varen retur, hvis den del af varen, som er beskadiget, kan skiftes ud eller repareres nemt og billigt. I den situation kan udgiften til reparationen fratrækkes det beløb, som kunden skal have retur.
Kunden kræver afslag i prisen
Hvis der er mindre mangler, der ikke har betydning for varens funktionalitet eller levetid, kan kunden kræve et afslag i prisen. Det kan fx være, hvis varen har fejl af kosmetisk betydning.
Det er også normalt at give et afslag i prisen, hvis kunden først efter lang tids brug opdager, at varen mangler en væsentlig funktion.
Eller i tilfælde af, at kunden selv ønsker et afslag i stedet for at hæve købet, hvis det ikke er muligt for dig at reparere eller ombytte den pågældende vare. Her er en tommelfingerregel, at du skal give et afslag, der svarer til, hvad det vil koste for forbrugeren at få varen repareret.
Kunden kræver varen ombyttet
Når du ombytter, skal kunden have en ny vare magen til den gamle. Det er en forudsætning, at en ombytning er uden udgift og væsentlige ulemper for kunden.
Du kan tilbyde at ombytte en vare, hvis du stadig har varen på lager, eller hvis det er muligt at skaffe den hjem inden for rimelig tid. Varen skal være magen til den vare, som kunden oprindeligt købte. Samme mærke, samme model, samme farve.
Hvis du ikke kan skaffe en ny vare til kunden
Kan du ikke skaffe en ny vare til kunden, skal du betale købesummen tilbage. Hvis kunden accepterer det, kan du ombytte varen til en anden eller nyere model.
Hvis kunden ønsker en nyere model
Ønsker kunden en nyere model, selvom du godt kan skaffe den gamle, skal kunden betale en eventuel prisforskel.
Du må kun ombytte med nye varer
Hvis du har en renoveret vare på lager, har kunden ikke pligt til at tage imod den. Når du ombytter, skal det være med nye varer.
En ombytning skal ske inden for rimelig tid
Når du bytter, skal det ske inden for rimelig tid. Hvis du er for længe om at skaffe den nye vare hjem, kan kunden i stedet bede om at hæve købet. Ved ombytning af en vare, får kunden en ny 2-års reklamationsfrist fra ombytningsdagen.
Hvis varen skal repareres
Har en kunde klaget over mangler, er det en forudsætning, at varen bliver repareret inden for rimelig tid. Hvis det tager for lang tid at reparere varen, må du i stedet tilbyde en ombytning.
Hvis en ombytning heller ikke sker inden for rimelig tid, kan kunden forlange at få sine penge tilbage. Hvad der er rimelig tid, afhænger af konteksten – fx omfanget af varens mangel, hvorvidt den skal tilbage til en leverandør, eller om du selv reparerer varen.
Du har som udgangspunkt ét forsøg til at reparere varen. Hvis det ikke lykkes, skal du ombytte varen, eller betale pengene tilbage til kunden.
Du kan købe dig selv lidt tid ved at udlevere en lånegenstand i reparationsperioden.