• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Personalejura
  • Tidsregistrering

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

TidsregistreringSpørgsmål og svar

Få svar på de mest stillede spørgsmål om, hvordan dine medarbejdere skal registrere deres arbejdstid.

Dine medarbejdere skal som udgangspunkt registrere deres daglige arbejdstid. Det skal de for at sikre, at den maksimale arbejdstid på gennemsnitlig 48 timer om ugen og den daglige hviletid på 11 timer bliver overholdt.

Hvordan medarbejderne skal registrere arbejdstiden, kommer bl.a. an på det konkrete ansættelsesforhold, og hvordan din virksomhed vælger at gribe retningslinjerne an.

De mest stillede spørgsmål om tidsregistrering

  1. Hvem gælder reglerne for?
    Alle lønmodtagere - også timelønnede. Administrerende direktører og konsulenter er undtaget.
  2. Er der krav til registreringssystemet?
    Det eneste krav til tidsregistreringssystemet er, at det er objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Derudover skal systemet overholde GDPR.
  3. Hvad skal registreres?
    Den daglige arbejdstid. Det er tilstrækkeligt at registrere afvigelser, når den faktiske arbejdstid afviger fra det skemalagte. Det vil sige, at arbejdstiden gerne må være udfyldt på forhånd. 
  4. Skal pauser registreres? 
    Pauser, hvor man ikke er til rådighed for arbejdsgiver, er ikke arbejdstid og skal derfor ikke registreres. Loven kræver ikke, at det registreres, om frokost er selvbetalt eller ej.
  5. Hvad hvis medarbejderen har afbrudt arbejdstid?
    Det er den samlede daglige arbejdstid, der registreres. Man skal altså ikke registrere start- og sluttidspunkt.
  6. Hvad hvis man arbejder videre derhjemme om aftenen?
    Så registrerer man dagens samlede arbejdstid. Selvom man ikke skal registrere start- og sluttidspunkt, gælder hviletidsreglerne stadig. Hvis man arbejder sent, skal man have 11 timers hvile, før man starter arbejde næste dag.
  7. Hvor ofte skal der tidsregistreres? 
    Der er ingen krav om, hvor ofte der skal registreres - men registreringen skal være pålidelig. Man skal derfor ikke vente for længe, da det kan påvirke pålideligheden af registreringen. En god tommelfingerregel er, at man registrerer ugentligt.
  8. Hvor længe skal oplysningerne gemmes? 
    Dine medarbejdere skal have adgang til oplysningerne under hele ansættelsen. Du skal som arbejdsgiver opbevare oplysningerne i fem år efter den periode, hvor arbejdstiden er registreret.
  9. Hvad sker der, hvis jeg ikke har et tidsregistreringssystem? 
    Der er ikke nogen sanktioner, hvis du overtræder registreringspligten. Men det kan skade dig og din virksomhed i en sag om overtrædelse af hviletids-/arbejdstidsreglerne, hvis der ikke har været et registreringssystem.
  10. Kan man undtages fra tidsregistrering? 
    Hvis man er såkaldt selvtilrettelægger, er man undtaget fra registreringspligten. Og i udgangspunktet heller ikke beskyttet af hviletids- og arbejdstidsreglerne, herunder 11-timers-reglen, 48-timers-reglen, reglen om daglig pause og reglen om ugentligt fridøgn. Du skal som arbejdsgiver sørge for, at betingelserne for selvtilrettelæggere er opfyldt, da manglende registrering kan være i strid med reglerne.
  11. Hvornår er man selvtilrettelægger?
    Man er selvtilrettelægger, hvis medarbejderen selv kan tilrettelægge arbejdstiden, eller hvis medarbejderens arbejdstid på grund af særlige forhold i jobbet ikke kan måles fuldstændigt eller bestemmes på forhånd. Derudover skal medarbejderen have en ledelsesfunktion eller beføjelse til at træffe selvstændige beslutninger. Selvtilrettelæggere kan fx være direktører, eksperter og meget erfarne akademikere. Det er en konkret vurdering, hvornår en medarbejder er selvtilrettelægger, og det skal fremgå af personens kontrakt.
  12. Hvad hvis medarbejderen ikke har en øvre arbejdstid?
    En medarbejder ansat på jobløn/uden (fast) øvre arbejdstid kan ikke alene af den grund være selvtilrettelægger. For at høre under den kategori, skal medarbejderen bl.a. også udføre ledelsesmæssige funktioner eller træffe selvstændige beslutninger.

Har du brug for juridisk hjælp?

Som medlem af Lederne Virksom kan du benytte dig af vores juridiske rådgivning og få svar inden for 24 timer på hverdage.

Kom godt videre

Kvinde_smiler_med_kolleger_article-card_576x324

Typer af ansættelser

Der findes forskellige ansættelsesformer og regler, du skal være opmærksom på, når du ansætter medarbejdere til din virksomhed.
Ansættelsesformer
To kollegaer sidder foran en computer

Kontrakt

Skal du ansætte medarbejdere til din virksomhed? Der er en række krav til ansættelseskontrakten, som er vigtige at kende.

Kontrakt
Kvinde læner sig op ad dør

Løn til medarbejdere

Der findes mange måder at sætte løn sammen på. Ud over den faste gage kan du tilbyde provision, bonus og medarbejdergoder.

Løn

Spørgsmål og svar om arbejdstid

Ja, alle skal som udgangspunkt registrere deres daglige arbejdstid. Hvordan arbejdstiden skal registerets, kommer bl.a. an på det konkrete ansættelsesforhold, og hvordan din virksomhed vælger at gribe retningslinjerne an.

Få juridisk rådgivning

En normal arbejdstid kan variere afhængigt af lovgivning, branche og virksomhedens politikker. I mange lande er en normal arbejdsuge defineret som 37-40 timer, men der kan være variationer, og visse brancher eller jobfunktioner kan have kortere eller længere arbejdstider.

Ansættelseskontrakter

Transport til og fra arbejde er ikke arbejdstid. Men transport til og fra en kunde er som udgangspunkt transporttid.

Få juridisk rådgivning

"Ingen højeste arbejdstid" betyder, at der ikke er fastsat en øvre grænse for antallet af timer, en medarbejder kan arbejde i løbet af en arbejdsuge. Det kan være tilfældet i nogle brancher eller jobfunktioner, hvor der ikke er fastsat specifikke regler eller lovgivning om maksimal arbejdstid. Der er dog lovgivning om maksimal arbejdstid og hviletid, du som arbejdsgiver skal overholde.

Sådan laver du en kontrakt