Mand_med_forklaede_smiler_content-header_768x384

Arbejdsskaderhos dine medarbejere

Som arbejdsgiver har du pligt til at forsikre dine medarbejdere mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Det er desuden vigtigt, at du ved, hvordan du skal reagere, hvis uheldet er ude.

Som arbejdsgiver skal du forsikre dine medarbejdere mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme, da det er lovpligtigt.

Det gælder uanset, om dine medarbejdere arbejder lønnet eller ulønnet. Ligesom det også gælder, uanset om de er fastansatte eller på en midlertidig kontrakt.

Du skal være opmærksom på, at en arbejdsskade kan være både en fysisk og en psykisk skade.

Er en af dine medarbejdere udsat for en arbejdsskade, kan du som medlem af Lederne Virksom få rådgivning og vejledning hos vores arbejdsskadeteam. De kan vejlede dig om, hvordan du anmelder skaden og rådgive dig om processen.

Du skal forsikre dine medarbejdere mod to typer af arbejdsskader

Der findes to typer arbejdsskade, som du har pligt til at forsikre dine medarbejdere mod: Arbejdsulykker og erhvervssygdomme.

  • En arbejdsulykke er en skade, der sker som følge af en pludselig hændelse i forbindelse med arbejdet.
  • En erhvervssygdom er en sygdom, der skyldes påvirkninger fra arbejdet eller arbejdets forhold.

Rygsmerter, der opstår ved et fald, er fx en ulykke, mens rygsmerter, der opstår ved forkert arbejdsstilling over længere tid, er en erhvervssygdom.

Sådan forsikrer du dine medarbejdere mod arbejdsulykker

Du forsikrer dine medarbejdere mod arbejdsulykker ved at tegne arbejdsskadeforsikring hos en udbyder, du selv vælger. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at forsikringen dækker svarende til den danske lovgivning for arbejdsskader.

Sådan forsikrer du dine medarbejdere mod erhvervssygdomme

Du forsikrer dine medarbejdere mod erhvervssygdomme ved at betale bidrag til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES). Dette sker automatisk, når du indbetaler ATP for medarbejderne.

Forsikringspligt for arbejdsulykker

Sikringspligt for erhvervssygdomme

Som arbejdsgiver har du pligt til at anmelde arbejdsulykker

Hvis din medarbejder får en arbejdsskade, skal du anmelde det.

Det skal du gøre på Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings hjemmeside eller til din arbejdsskadeforsikring.

Som arbejdsgiver har du pligt til at anmelde alle arbejdsulykker, også selvom din medarbejder måske selv var skyld i ulykken.

Fristen for at anmelde en arbejdsulykke er senest 14 dage fra 1. sygedag fra vanligt arbejde eller 14 dage efter ulykken, hvis der kan forventes dækning efter loven.

Hvis der hverken har været sygefravær, eller der kan forventes dækning efter loven, er anmeldefristen for arbejdsskader på 1 år.

Hvis du ikke anmelder en arbejdsulykke, risikerer du at få en bøde.

Anmeldelse af en arbejdsulykke

Er uheldet ude for en medarbejder, skal du anmelde skaden via det elektroniske anmeldelsessystem EASY. Det gælder uanset, om din medarbejder har krav på erstatning eller ej. Systemet sikrer, at alle relevante parter modtager anmeldelsen.

Vær opmærksom på, at du skal være tilmeldt EASY for at bruge systemet. Når du har tilmeldt dig, modtager du en mail med en pinkode, som du skal bruge, når du logger på første gang. Du kan anmelde skaden via virk.dk eller aes.dk.

Anmeld arbejdsulykke via virk.dk

Anmeld arbejdsulykke via aes.dk

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Anmeldelse af en erhvervssygdom

Hvis der er mistanke om, at en medarbejder er blevet syg på grund af længerevarende arbejdsbelastninger, har medarbejderens læge/tandlæge pligt til at anmelde til AES.

Du kan læse, hvornår der er tale om erhvervssygdomme på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Læs om erhvervssygdom hos AT.dk

Behandling af arbejdsskaden i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES)

Bliver sagen af forsikringsselskabet sendt til behandling i AES, er det med henblik på at afklare, om ulykken kan anerkendes som en arbejdsskade efter arbejdsskadeloven, og om den tilskadekomne har ret til erstatninger.

I sagsbehandlingsforløbet kan AES bede dig om at komme med oplysninger til brug i sagen.

Du har efter loven pligt til at sende de ønskede oplysninger. Det er derfor vigtigt, du besvarer henvendelser fra AES indenfor fristen. Svarer du ikke indenfor fristen, kan du risikere en bøde.

Hvis der er sket an arbejdsskade

Har du en medarbejder, der har fået en arbejdsskade, kan der ske det, at Arbejdstilsynet går ind i sagen.

Det kan føre til et påbud fra Arbejdstilsynet eller i værste fald en anmodning til politiet om at rejse en straffesag mod din virksomhed for lovovertrædelse.

Hvis Arbejdstilsynet går ind i sagen

Går Arbejdstilsynet ind i sagen, er det vigtigt, at du har udpeget en kontaktperson i din virksomhed.

En kontaktperson kan varetage al kommunikation med Arbejdstilsynet, give relevant materiale og sikre, at den endelige vurdering af hændelsen bygger på så korrekte oplysninger som muligt.

Sørg også for at kontaktpersonen er til stede, når Arbejdstilsynet gennemgår ulykkesstedet.

Hvis politiet går ind i sagen

Er der tale om en mere alvorlig arbejdsulykke, vil politiet typisk starte en efterforskning af uheldet.

Hvis det er tilfældet, skal du være opmærksom på, at efterforskningen kan føre til, at der bliver rejst en sag om lovovertrædelse.

Dit erstatningsansvar

Årsagen til en arbejdsulykke er ikke en del af selve arbejdsskadesagen.

Alligevel kan der ved en ulykke også blive taget stilling til, om nogen er ansvarlig for, at ulykken skete. Det betyder, at du som arbejdsgiver (eller andre) kan være erstatningsansvarlig overfor medarbejderen, hvis du (eller andre) kan bebrejdes, at ulykken fandt sted.

Dette bliver eksempelvis relevant, hvis det ikke er sikret, at arbejdspladsen var sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt indrettet, da skaden skete.

Har du brugfor sparring?

Har du spørgsmål om arbejdsskade?

Hvis en af dine medarbejdere bliver udsat for en arbejdsskade, kan du ringe til vores dygtige jurister og få rådgivning og vejledning hos vores arbejdsskadeteam. De kan vejlede dig i, hvordan du anmelder skaden og rådgive dig om processen.

32 83 01 10
Mandag - Fredag
8.00-16.00

Kom godt videre

Kvinde_arbejder_med_kojern_article-card_576x324

Arbejdsskader

Som selvstændig er det i nogle tilfælde obligatorisk at tegne forsikringer mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme.

Mand_syg_i_sengen_article-card_576x324

Sygefravær

En sygemelding kommer sjældent belejligt. Hvis din medarbejder er for syg til at arbejde, er det en lovlig grund til fravær. 

Mand i gul vest læner sig op ad lastbil
Forsikring

Erhvervsforsikring

Få en skræddersyet erhvervsforsikring, der passer lige til dig og din virksomhed. Få et uforpligtende forsikringstjek hos os. 

Spørgsmål og svar om arbejdsskader