• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Personalejura
  • Rekruttering
  • Onboarding

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Din nye medarbejderog den første tid

Nye medarbejdere skal føle sig værdsat fra første dag. Få syv gode råd til, hvordan du giver din medarbejder en god start.

Du har ansat den helt rigtige medarbejder til jobbet, men har du også afsat tid og ressourcer til, at medarbejderen kan komme godt fra start?

Den første tid er vigtig for motivationen og tilknytningen til arbejdspladsen, og som arbejdsgiver kan det betale sig at engagere sig lidt ekstra i den proces.

Giv en varm velkomst

Nye medarbejdere skal fra første dag opleve, at de kan bidrage og hører til på arbejdspladsen. Det er afgørende for, om de kan se sig selv i jobbet på længere sigt.

Du kan fx:

  • Sende blomster eller en anden hilsen om, at du/I glæder jer. Det kan også være korte velkomsthilsner fra teamet på LinkedIn eller e-mail.
  • Afsætte god tid og ressourcer. På den måde viser du/teamet, at det har høj prioritet, at den nye medarbejder føler sig velkommen.
  • Gøre noget, der ligger ud over det forventelige. I kan invitere jeres nye kollega ud at spise med teamet eller tilbyde et abonnement til en musik- eller podcasttjeneste.

Få struktur på processen

Læg en plan for den første tid, så du har overblik over, hvilke informationer der er vigtige at få givet videre, og hvem der gør hvad i forhold til den nye kollega.

Sådan kan du gribe det an:

Gør processen så enkel som mulig. Det er bedre at udvælge få ting, I kan gå i dybden med, end at skøjte hen over for meget. Du kan dele processen op i tidsintervaller: før ansættelsen, første dag, første uge, første måned.

Forhold dig til, hvor mange ressourcer du har til rådighed, og den nye medarbejders behov for oplæring.

Del evt. processen op i hovedtemaer: praktisk information, selve stillingen og evt. afdelingen og organisationen. Medarbejderen skal kende værdier og den strategiske retning, som I styrer efter.

Læg ud med mindre opgaver

Det kan blive en frustrerende oplevelse for en ny medarbejder, hvis den første tid udelukkende går med introduktion til praktiske ting og en masse materiale at læse igennem. De fleste vil gerne bidrage og vise deres værd fra start.

Giv gerne nogle små, overskuelige opgaver allerede den første arbejdsdag. Det skaber tryghed og styrker selvtilliden som ny kollega.

Samtidig vil det give dig – eller andre som skal oplære medarbejderen – mulighed for at vurdere, hvor hurtigt I kan skrue op for mængden og sværhedsgraden af opgaverne.

Skab en buddy-ordning

Hvis du har flere ansatte, kan du skabe en buddyordning, som kan give tryghed for den nye medarbejder.

Buddy-ordningen har både en social og faglig funktion:

  • Det er et frirum, hvor den nyansatte kan tale uformelt med en erfaren kollega.
  • Den nye medarbejder kan blive introduceret til kulturen og lettere blive en del af fællesskabet.
  • Medarbejderen har en at sparre med og bliver oplært i konkrete arbejdsopgaver.

Det er vigtigt, at buddyen kender virksomheden godt og er empatisk.

Følg op på trivsel og opgaver

Særligt i de første uger og måneder er det vigtigt løbende at tjekke op på, hvordan det går med den nye medarbejder.

Spørg hvordan det går, både når det gælder det faglige og trivslen. De samtaler tidligt i forløbet mindsker risikoen for misforståelser og en dårlig start for medarbejderen.

Invitér til spørgsmål

At få en ny medarbejder er en god mulighed for at få nye øjne på opgaver og arbejdsprocesser. Måske er der noget, du/I kan gøre anderledes?

Fortæl medarbejderen, at du ser det som en styrke, når de ansatte stiller spørgsmål og giver deres mening til kende.

Det bidrager til den psykologiske tryghed, der skal til, for at den nyansatte tør dele sin undren og holdning til, hvordan arbejdet bliver udført.

Brug din viden fra ansættelsen

Husk, at der kan være stor forskel på, hvad der driver og motiverer mennesker, hvordan de lærer, og hvad der dræner dem for energi.

Nogle kan fx lide at sidde alene, andre i storrum. Måske lærte du noget om medarbejderen under jobsamtalen, som kan have betydning for, hvordan den første tid skal tilrettelægges.

Små justeringer, som fx at arbejde mere alene eller tættere sammen med en kollega, kan være afgørende for en god opstart.

Kom godt videre

Hnder_skriver_p_computer_article-card_576x324

Det gode jobopslag

Få syv gode råd til, hvordan du skriver et jobopslag, der rammer de rette kandidater og gør processen lettere.

En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Skabelon til stillingsbeskrivelse

En præcis stillingsbeskrivelse gør rekrutteringen lettere og giver din nye medarbejder en god start.

Mand_til_samtale_article-card_576x324

Spørg ikke om dette til jobsamtalen

Skal du have kandidater til jobsamtale, er der emner, som du bør styre udenom, og emner du kun må spørge om i visse tilfælde.

Ofte stillede spørgsmål om rekruttering

Rekruttering er processen med at tiltrække og ansætte nye medarbejdere. Det indebærer jobopslag, screening og vurdering af ansøgere, jobinterview, tilbud, forhandling og onboarding.

Det gode jobopslag

Der er typisk omkostninger til bl.a. annoncering og interne ressourcer, når den nye medarbejder skal godt fra start. Skab derfor en grundig og struktureret proces, som minimerer risikoen for fejlansættelser.

Onboarding kan være afgørende for, om den nye medarbejder kan se sig selv i jobbet på længere sigt. Vi anbefaler derfor, at du laver en struktureret plan.