Som selvstændig må du ikke henvende dig uanmodet til potentielle eller nuværende kunder med henblik på at sælge dine varer eller ydelser. Det er imod markedsføringsloven.
Du må med andre ord kun henvende dig direkte til nogen via e-mail, telefon eller på sociale medier for at sælge varer eller ydelser, hvis personen har givet lov til det forud for henvendelsen.
Hvis kunden frivilligt giver sin e-mail
Har en kunde eller potentiel kunde givet lov til, at du henvender dig til dem ved frivilligt at give sin e-mailadresse – fx i forbindelse med et nyhedsbrev eller et tidligere køb hos dig, må du gerne henvende dig til kunden.
Køber en kunde et produkt af dig, og du indhenter samtykke til at markedsføre dine tilsvarende produkter til kunden, skal du huske at oplyse, hvad “tilsvarende produkter” dækker over.
Brug af andre former for fjernkommunikation
Du må heller ikke henvende dig til personer ved at bruge andre former for fjernkommunikation med henblik på at sælge dine varer eller ydelser, hvis:
- Personen har frabedt sig det over for dig.
- Personen har frabedt sig henvendelser (markedsføring) via Det Centrale Personregister (CPR).
Det skal være nemt for kunden at trække samtykke tilbage
Hvis kunden først har givet samtykke til, at du må henvende dig, skal det være nemt og uden omkostninger for kunden at trække sit samtykke tilbage.