Forstå reglerne i markedsføringsloven– undgå at overtræde loven som selvstændig

Som selvstændig skal du udvise god markedsføringsskik og erhvervsskik.

Markedsføringsloven bestemmer, at du ikke må vildlede, give urigtige oplysninger eller udelade vigtig information i din markedsføring af produkter eller ydelser.

Herudover indeholder markedsføringsloven en række særlige regler, som har til formål at beskytte forbrugere og børn og unge.

Definition af god markedsføringsskik og god erhvervsskik

God markedsføringsskik og god erhvervsskik betyder, at du:

  • Skal give en forsvarlig vejledning om en vare eller ydelse.
  • Ikke må give forkerte, vildledende eller mangelfulde oplysninger.
  • Tydeligt skal oplyse om den samlede pris for varen eller ydelsen.
  • Ikke må markedsføre på en måde, der er vildledende, aggressiv eller utilbørlig.
  • Ikke må sende tilbudsmails til nogen uden deres accept.
  • Skal give et rimeligt varsel ved ændring af gebyrer eller nye gebyrer.
  • Kun må give garanti, hvis garantien stiller forbrugeren bedre end lovgivningen.
  • Skal reklamere på sådan en måde, at reklamen klart vil blive opfattet som reklame.

Hvis du er i tvivl, om du overholder rammerne for god markedsføringsskik og god erhvervsskik, kan det være en fordel at læse Forbrugerombudsmandens vejledninger.

Læs vejledninger på forbrugerombudsmanden.dk

Du må ikke vildlede i din markedsføring

Hvis du kommer til at vildlede dine kunder, kan du få en bøde. Det gælder også i de tilfælde, hvor du ikke er opmærksom på, at du vildleder dine kunder.

Markedsføring er både vildledende, hvis du bruger forkerte oplysninger, eller hvis du udelader væsentlig information.

Som erhvervsdrivende skal du kunne dokumentere, at de forhold og oplysninger, du bruger i din markedsføring, er rigtige.

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Regler for markedsføring i reklamer

Hvis du bruger reklamer i din markedsføring, skal det være tydeligt for modtageren, at det er en reklame. Skjult reklame er forbudt.

Du skal med andre ord gøre opmærksom på, at der er tale om en reklame.

Hvis du overtræder kravet om eksplicit gennemsigtighed, skal du betale en bøde. Det gælder også, selvom du ikke er opmærksom på, at du handler i strid med kravet.

Sammenlignende reklamer

Du må gerne sammenligne dine egne varer eller ydelser med andres ved at bruge en såkaldt “sammenlignende reklame” – så længe du overholder visse regler.

En sammenlignende reklame er en reklame, der direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller en konkurrents varer eller ydelser.

Disse regler skal du overholde, når du bruger sammenlignende reklamer i din markedsføring:

  • Reklamen må ikke være vildledende.
  • Du må kun sammenligne varer eller ydelser, der dækker samme behov eller formål.
  • Sammenligningen skal handle om konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres.
  • Du må ikke kunne forveksles med konkurrenterne i reklamen.
  • Du må ikke tale dårligt om konkurrenter, varemærker m.v.
  • Hvis du reklamerer for produkter med en bestemt geografisk oprindelse (som fx champagne), må du kun sammenligne med lignende produkter.
  • Reklamen må ikke lægge sig tæt op ad konkurrentens brand for at udnytte deres omdømme.
  • Reklamen må ikke fremstille din vare som en kopi af en anden vare, der er beskyttet af et varemærke.

Du må ikke henvende dig uanmodet til en kunde

Som selvstændig må du ikke henvende dig uanmodet til potentielle eller nuværende kunder med henblik på at sælge dine varer eller ydelser. Det er imod markedsføringsloven.

Du må med andre ord kun henvende dig direkte til nogen via e-mail, telefon eller på sociale medier for at sælge varer eller ydelser, hvis personen har givet lov til det forud for henvendelsen.

Hvis kunden frivilligt giver sin e-mail

Har en kunde eller potentiel kunde givet lov til, at du henvender dig til dem ved frivilligt at give sin e-mailadresse – fx i forbindelse med et nyhedsbrev eller et tidligere køb hos dig, må du gerne henvende dig til kunden.

Køber en kunde et produkt af dig, og du indhenter samtykke til at markedsføre dine tilsvarende produkter til kunden, skal du huske at oplyse, hvad “tilsvarende produkter” dækker over.

Brug af andre former for fjernkommunikation

Du må heller ikke henvende dig til personer ved at bruge andre former for fjernkommunikation med henblik på at sælge dine varer eller ydelser, hvis:

  • Personen har frabedt sig det over for dig.
  • Personen har frabedt sig henvendelser (markedsføring) via Det Centrale Personregister (CPR).

Det skal være nemt for kunden at trække samtykke tilbage

Hvis kunden først har givet samtykke til, at du må henvende dig, skal det være nemt og uden omkostninger for kunden at trække sit samtykke tilbage.

Du har vejledningspligt

Som sælger har du som udgangspunkt vejledningspligt. Det vil sige, at du stort set altid, skal give kunden en ordentlig vejledning om, hvad det er for et produkt, du sælger, og hvordan det skal bruges og vedligeholdes.

Du skal desuden give ordentlige oplysninger om produktets holdbarhed, og om det kan være farligt. Jo mere kompliceret produktet er, jo mere detaljeret og grundig skal vejledningen være.

Du er ikke nødvendigvis forpligtet til at give en skriftlig vejledning – fx en brugsanvisning. Om du skal udarbejde en skriftlig vejledning, afhænger af den konkrete vare eller ydelse.

Brugsanvisning

Du kan både give en brugsanvisning manuelt og elektronisk. Afhængig af varen og målgruppen kan du henvise kunden til at hente brugsanvisningen et lettilgængeligt sted – fx på din hjemmeside.

Mand_lfter_plade_text-image-50_50_576x324

Kender du kundens rettigheder?

Er der fejl og mangler i en vare eller bliver leveringen forsinket, kan din kunde kræve pengene tilbage, ombytning eller afslag i prisen – medmindre I har aftalt andet.

Markedsføring rettet mod børn og unge

Markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd.

Det er desuden ikke lovligt at benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler. Derudover må markedsføring rettet mod børn og unge ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler.

Regler for oplysninger af priser

Når du oplyser en pris, skal du som udgangspunkt angive den samlede pris, kunden skal betale for en vare – det vil sige inkl. gebyrer, omkostninger, moms og alle andre afgifter.

Det sikrer, at kunderne får klare og gennemsigtige oplysninger, så de let kan sammenligne produkter og træffe et oplyst valg.

Sælger du varer via en webshop, må du dog gerne opkræve ekstra gebyrer eller omkostninger – fx for levering eller betaling. Disse beløb behøver ikke at indgå i den enkelte vares samlede pris, men skal fremgå ved betaling.

Læs om priser på Forbrugerombudsmanden.dk

Hvis du overtræder markedsføringsloven

Overholder du ikke reglerne i markedsføringsloven, kan du risikere at få en bøde. Det gælder også, selvom du ikke er opmærksom på, at du overskrider rammerne.

Det er derfor vigtigt, at du har sat dig godt ind, hvad markedsføringsloven betyder for dig som selvstændig.

Find mere om markedsføringsloven

Kom godt videre

Mand på arbejde i bageri

Salgsstrategi

Som selvstændig skal du lære at sælge dit produkt eller din service. Vi har lavet en kort guide, som du kan bruge, hvis du vil booste dit salg. Se den her.

Kvinde_griner_med_kaffe_article-card_576x324

Kundemøder

Som selvstændig er det vigtigt, at du kan sælge dine ydelser eller produkter. Her får du 8 gode råd til at få flere møder i kalenderen.

Kvinde med gul vest smiler ved siden af lastbil

Få styr på din markedsføringsplan

En markedsføringsplan hjælper dig med at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og letter dit salgsarbejde. Se, hvordan du gør her.

Spørgsmål og svar om marketing