• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Virksomhedsjura
  • Virksomhedsoverdragelse

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK

Virksomhedsoverdragelse– det skal du vide inden salg og køb

Overvejer du at sælge eller købe en virksomhed? Vi har samlet de vigtigste punkter, du bør være opmærksom på ved en virksomhedsoverdragelse.

Når du vil sælge eller købe en virksomhed, eller en del af en virksomhed, er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i virksomhedens forhold.

Som sælger har du loyal oplysningspligt overfor køber. Det vil sige, at du skal give alle væsentlige oplysninger, der har betydning for virksomhedens værdi.

Som køber er du ligeledes forpligtet til selv at undersøge virksomheden og andre faktorer, der har indflydelse på investeringens værdi.

Større overdragelser kræver en due diligence-undersøgelse

Hvis der er tale om en større overdragelse, går man over til en due diligence-undersøgelse.

Her fremlægger sælger fysisk alle relevante dokumenter omkring virksomheden. Efterfølgende har købers rådgiver en kort tidsramme til at gennemgå og vurdere dokumentationen.

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Få juridisk rådgivning

Tjeklisten, du bør gennemgå inden en virksomhedsoverdragelse

Inden du kaster dig ud i en virksomhedsoverdragelse, uanset om du er sælger eller køber, er der en række forhold at være opmærksom på og dokumenter, du bør gennemgå.

Selskabsforhold

Følgende dokumenter giver dig et indblik i virksomhedens selskabsforhold:

  • Stiftelsesdokument
  • Vedtægter
  • Sammenskrevet resumé af virksomheden fra Erhvervsstyrelsen
  • Referater fra generalforsamlinger for nuværende og de seneste kalenderår
  • Forretningsorden for bestyrelsen
  • Referater fra bestyrelsesmøder gennem de seneste 3-5 år og bilagsmateriale
  • Oplysning om medarbejderrepræsentation i bestyrelsen
  • Oplysning om koncernforbundne selskaber og aftaler med disse
  • Aktiebog og aktiebreve/anpartshaverfortegnelse
  • Aktionærlån
  • Oplysninger om konvertible obligationer, warrants eller optioner
  • Oplysning om egne aktier/anparter
  • Aktionæroverenskomster, joint-venture-aftaler, interesseskabsaftaler og lignende aftaler Investeringsaftaler mellem de nuværende aktionærer
  • Advokatens erklæring til revisor i forbindelse med årsregnskaberne for de seneste år

Medarbejderforhold

Følgende dokumenter giver dig indblik i virksomhedens medarbejderforhold:

  • Liste over alle medarbejdere med informationer om anciennitet, ansættelsesform, løn og anden gage, tilsagn om fratrædelsesgodtgørelse og oplysning om fri bil, computer, telefon, aviser m.v.
  • Oplysninger om overenskomstforhold og eventuelle gældende lokalaftaler m.v. Individuelle ansættelseskontrakter der fraviger fra en eventuel standard
  • Direktørkontrakter
  • Eksempel på standardkontrakter/standardansættelsesbeviser
  • Pensionsforhold
  • Verserende eller varslede sager
  • Bonusordninger og provisionsaftaler
  • Konsulentaftaler
  • Medarbejderhåndbog

Arbejdsmiljø

Følgende dokumenter kan fortælle noget om virksomhedens arbejdsmiljø:

  • Tilladelser, forbud og påbud – og dertil knyttet korrespondance
  • Verserende arbejdsmiljøsager
  • Rapporter fra Arbejdstilsynet for det løbende og de seneste tre kalenderår.

Indgåede kontrakter

Du behøver ikke nødvendigvis at gennemse samtlige kontrakter, som virksomheden har indgået. Men følgende dokumenter giver dig overblik over de væsentligste kontrakter:

  • Kontrakter med leverandører
  • Kontrakter med kunder
  • Virksomhedens generelle salgs- og leveringsbetingelser
  • Virksomhedens samarbejdsaftaler
  • Virksomhedens agent- og forhandleraftaler
  • Virksomhedens eventuelle rabataftaler
  • Virksomhedens prisaftaler
  • Virksomhedens leasingaftaler

Virksomhedens lokaler

Følgende dokumenter giver dig overblik over virksomhedens lokaler:

  • Oplysning om ejerskab af fast ejendom, herunder tingbogsdokumentation, belåning, miljøforhold m.v.
  • Lejekontrakter

Gældsposter

Følgende dokumenter giver dig overblik over virksomhedens finansieringsaftaler:

  • Kassekreditkontrakter og andre lånedokumenter
  • Pantsætningsdokumenter
  • Oplysninger om pengeinstitut, kautioner, garantier og andre indeståelser

Forsikringsforhold

Følgende dokumenter giver dig en forståelse for virksomhedens forsikringsforhold:

  • Forsikringer i kraft med gældende policer
  • Ophørte policer for det løbende og de seneste kalenderår med angivelse af ophørsårsag
  • Væsentlig korrespondance med forsikringsgiver for det løbende og de seneste kalenderår

Juridiske forhold

Følgende dokumenter giver dig overblik over virksomhedens tvister:

  • Oplysning om alle udestående tvister med offentlige myndigheder, private personer, selskaber m.v.
  • Oplysning om igangværende sager ved domstole, voldgift, nævn m.v.
  • Immaterielle rettigheder
  • Oplysning og dokumentation om varemærkerettigheder, patenter, domænenavne og ikke-registrerede rettigheder
  • Licensaftaler og andre aftaler om rettighedsudøvelse
  • Aftaler vedrørende delte immaterielle rettigheder

IT-aftaler

Følgende dokumenter giver dig indblik i virksomhedens IT-aftaler:

  • Kontrakter vedrørende køb eller leasing af hardware og software
  • Aftaler om systemleverancer
  • Vedligeholdelsesaftaler
  • Udviklingsaftaler
  • Dokumentation for ejerskab eller brugsret til den software, virksomheden anvender

Offentlige tilladelser

Følgende dokumenter giver dig indblik i virksomhedens offentlige tilladelser:

  • Arbejdsmiljøgodkendelser
  • Produktgodkendelser
  • Import- og eksporttilladelser
  • Væsentlig korrespondance med myndigheder vedrørende offentlige tilladelser eller tilskud

Kom godt videre

Kolleger_snakker_indenfor_article-card_576x324

Tjekliste til, når du skal indgå aftaler

Som selvstændig er det vigtigt, at dine aftaler med kunder og leverandører er klare og tydelige. Få vores tjekliste til den skriftlige aftale her.

Tjekliste til aftaleindgåelse
Mand smiler til sin telefon foran bygning

Hent skabelon til ejeraftale

Som medlem kan du downloade vores skabelon til en ejeraftale og få rådgivning til en god start for jeres selskab.

Skabelon til ejeraftale
Kvinde holder sine briller og smiler til kamera

Omdannelse af din virksomhed

Få en guide til, hvordan du omdanner din enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab (ApS).

Omdannelse

Spørgsmål og svar om virksomhedsoverdragelse

’Due diligence’ er en betegnelse for de undersøgelser, du som køber laver forud for et køb af en virksomhed.

Som køber bruger du due diligence til at afdække risici forbundet med en virksomhedsoverdragelse.

Undersøgelserne har indvirkning på, hvad du som køber er villig til at betale, ligesom det afdækker forhold ved virksomheden, som du skal være særligt opmærksom på ved en virksomhedsoverdragelse.

Due diligence bruges mest ved større virksomhedsoverdragelser.

Få juridisk rådgivning