Beslut hvilken profil du søger, hvordan du vil finde den rette person, og om du vil ansætte eller samarbejde med en ekstern.
Er din virksomhed i vækst? Når du rekrutterer den rette medarbejder eller samarbejdspartner på det rigtige tidspunkt, kan det styrke omsætningen og gøre din hverdag nemmere.
Beslut hvilken profil du søger, hvordan du vil finde den rette person, og om du vil ansætte eller samarbejde med en ekstern.
Det er tid til nye kræfter, når du ikke længere kan nå det hele, eller hvis dine egne kompetencer ikke længere dækker virksomhedens behov.
Hvis du er i tvivl, om du skal udvide, kan du kontakte os for sparring.
Du skal tage stilling til, hvordan du vil forøge din arbejdskraft. Du kan fastansætte en medarbejder, eller du kan finde en ekstern samarbejdspartner i form af en konsulent eller freelancer.
Fordelen ved at fastansætte er, at du har en fast ressource. Fordelen ved en ekstern samarbejdspartner er, at du kan trække på personen efter behov.
Du skal med andre ord vælge, om du vil have faste eller variable omkostninger.
Når du skal vælge, om du vil fastansætte eller hyre arbejdskraft på konsulent- eller freelancebasis, er det afgørende, hvad dit egentlige mål med virksomheden er.
Her handler det ikke kun om økonomi, men også om værdier. Vil du opbygge en virksomhed med en stor organisation, eller ønsker du at fortsætte med at være din egen?
Hvis du beslutter at ansætte, er det vigtigt, at den nye medarbejder supplerer dine egne kompetencer.
Hvis netop dine kompetencer har skabt en succesfuld virksomhed, kan det virke som den bedste løsning at ansætte en, der ligner dig selv. Men det er ofte en anden type, der er brug for, hvis virksomheden skal udvikle sig.
Beskriv jobbet grundigt. Det vil sige, hvilke kompetencer, der er behov for, og som du ikke selv besidder.
Det er afgørende at finde en medarbejder eller konsulent, der er dygtigere end dig selv på det pågældende område.
Hvis du selv vil finde den rette kandidat, kan du trække på branchespecifikke netværk. Her er LinkedIn et godt redskab.
Du kan også få hjælp af et bureau. Fordelen er, at du kan få markedet scannet grundigt, og du når bredere ud, end dit eget netværk tillader.
Få inspiration til, hvordan du bruger LinkedIn i Virksoms guide