• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Forretningsudvikling
  • Beredskab
  • Skab tryghed

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK
Ung og ældre holder i hånd

Sådan leder du dine medarbejderei en urolig verden

Få seks konkrete råd til at skabe tryghed og styrke motivationen hos dig selv og dine medarbejdere.

I en verden, der er præget af forandringer og globale politiske beslutninger, der nærmest ændrer sig dag for dag, er det helt naturligt, at der kan opstå utryghed i befolkningen og dermed også hos dig og dine medarbejdere.

Derfor bliver dine opgaver som selvstændig mere krævende, når du samtidig skal sikre, at dine medarbejdere trives og forbliver motiverede.

Vis handlekraft og retning

Kriser kræver ledelse, og derfor er det nu, medarbejderne skal vide, at du er klar til klar til at udstikke en ny kurs for virksomheden – også selvom du ikke har alle svarene.

I stedet for at fokusere på usikkerheden og de negative aspekter, så brug situationen til at tænke nyt og sætte fokus på udvikling – og inkluder medarbejderne i det. Det skaber ikke kun arbejdsglæde, men også tryghed, når medarbejderne ser, at forandring er en mulighed for udvikling, og at alt ikke bliver sat på pause. Oplever de en fælles retning og tillid til dig og ledelsen, vil de fleste følge med og bidrage.

Få personlig sparring om din trivsel

Få nye øjne på dine udfordringer og gode råd til at håndtere dem. Ring til vores dygtige ledelsesrådgivere på 32 83 01 10, eller bestil en sparring.

Book sparring

Styrk psykologisk tryghed

Den psykologiske tryghed på arbejdspladsen vokser med en kultur, hvor det er okay at tale om bekymringer, og hvor I kan støtte hinanden.

Som selvstændig og leder er det vigtigt, at du rummer dine medarbejderes bekymringer, men selvom det er dig, der skal vise ro og overblik over for dine medarbejdere, er du selv lige så udsat for utryghed, som de er.

Husk at passe på dig selv, fx ved at bruge dit netværk blandt andre selvstændige, så I kan dele jeres bekymringer og udveksle erfaringer.

Hav en beredskabsplan klar

Med en beredskabsplan gør du virksomheden mindre sårbar, hvis der skulle opstå en krise. I planen tager du højde for netop jeres situation, og det kan give ro i hverdagen, når du ved, at virksomheden er forberedt.

Orienter medarbejderne om, at du har lagt en klar beredskabsplan for, hvad der skal ske, hvis der opstår en nødsituation.

Når teamet ved, at du har tænkt scenarierne igennem, styrker det tilliden og trygheden.

Sådan laver du en beredskabsplan

Forsøg at berolige medarbejderne

Hvis verdenssituationen pludselig ændrer sig og breaking news fylder overalt i medierne, kan det skabe utryghed om fremtiden blandt medarbejderne.

Her er et centralt element i god ledelse at berolige medarbejderne. Vis at du har styr på håndteringen af de skrækscenarier, der fylder i samfundet.

Hvis du bliver nødt til at afskedige medarbejdere, kan det selvfølgelig skabe yderligere utryghed i teamet. Her har du også en opgave i at skabe ro og tryghed. Vis i ord og handling, at medarbejderne er værdsatte. Det er med til at fastholde deres motivation – og deres lyst til at blive i virksomheden.

Prioritér den mentale robusthed

Uanset hvordan verdenssituationen ser ud, er mental robusthed altid værd at prioritere for dig og dine medarbejdere. Det kan fx være træning i mindfulness og stresshåndtering eller sociale arrangementer, der styrker sammenholdet. En fælles morgenmad eller en fredagsbar kan være med til at gøre en forskel.

Hold fast i jeres formål

Når verden uden for er foranderlig, er det vigtigt at minde både dig selv og dine medarbejderne om, hvad der er jeres kerneopgave? Hvad er jeres formål som virksomhed – og hvem er det, I er sat i verden for at hjælpe? Ved at vende tilbage til det meningsfulde i arbejdet, skaber du et stabilt udgangspunkt.

Kom godt videre

En kvinde med en arm sidder med et stykke papir

Sådan laver du en beredskabsplan for din virksomhed

En beredskabsplan er et vigtigt redskab til at sikre, at du, din virksomhed og dine medarbejdere kan håndtere akutte kriser.

Mand_kigger_ud_i_bus_article-card_576x324

Pas på dig selv under en krise

Bliver din virksomhed ramt af en krise, skal du som selvstændig huske at passe på dig selv og din trivsel. Få seks gode råd her.

Kvinde nyder naturen ved sø

Sådan leder du dine medarbejdere under en krise

Få fem gode råd til, hvordan du som selvstændig leder håndterer kriseledelse.

Spørgsmål og svar om at skabe tryghed for medarbejderne

Tryghed opstår, når medarbejderne mærker, at du har overblik og retning. Del åbent, hvad virksomheden gør for at klare udfordringerne, og inddrag medarbejderne i beslutninger, der påvirker deres hverdag.

Giv plads til at medarbejderne kan dele deres bekymringer – uden at du nødvendigvis har alle svar. Det er ofte vigtigere at lytte end at løse alt på stedet.

Giv plads til at medarbejderne kan dele deres bekymringer – uden at du nødvendigvis har alle svar. Det er ofte vigtigere at lytte end at løse alt på stedet.

Book sparring om din trivsel