Når du driver en virksomhed, er det vigtigt, at du kender reglerne for erstatningsansvar. Et erstatningsansvar kan opstå i forbindelse med kontrakter, uden for kontrakter og som et ansvar for dine medarbejderes handlinger.
Som erhvervsdrivende kan du blive erstatningsansvarlig, hvis du forvolder en skade, der medfører et økonomisk tab for en kunde eller samarbejdspartner.
Når du driver en virksomhed, er det vigtigt, at du kender reglerne for erstatningsansvar. Et erstatningsansvar kan opstå i forbindelse med kontrakter, uden for kontrakter og som et ansvar for dine medarbejderes handlinger.
For at blive gjort erstatningsansvarlig, skal følgende fem betingelser være opfyldt:
Vi gennemgår de fem betingelser nedenfor.
Du kan blive erstatningsansvarlig, hvis skaden eller misligholdelsen resulterer i et økonomisk tab.
Et økonomisk tab opstår typisk som følge af personskade eller skade på ting, hvor der opstår en økonomisk konsekvens – fx behandlingsudgifter eller tabt arbejdsfortjeneste.
Hvis en person fx kommer til skade, bliver skaden kapitaliseret. Det vil sige, at skaden bliver omregnet til en økonomisk værdi.
Affektionsværdi bliver dog ikke betragtet som et økonomisk tab.
Der skal være en sammenhæng mellem skaden og tabet, før du kan blive gjort erstatningsansvarlig. Din handling skal med andre ord være skyld i skaden, og skaden skal være skyld i tabet.
Skaden og tabet skal være en påregnelig konsekvens af handlingen, hvilket betyder, at det ikke må være helt upåregneligt eller usandsynligt, at skaden kunne opstå som følge af handlingen.
Dit erstatningsansvar kan reduceres eller helt bortfalde, hvis der er en ansvarsfritagelsesgrund eller en ansvarsnedsættelsesgrund.
De typiske ansvarsfritagelsesgrunde og ansvarsnedsættelsesgrunde er:

Som selvstændig kan der være mange ting at holde styr på. Vi har derfor samlet de vigtigste juridiske skabeloner og dokumenter, som du kan få brug for i din virksomhed. Du kan bl.a. finde inspiration til kontrakter, vedtægter og diverse skriftlige aftaler.
Hvis den ene part ikke overholder aftalen i en kontrakt, kan den anden part rejse et erstatningskrav.
Som erhvervsdrivende er det en god idé, at du aftaler med dine kunder og samarbejdspartnere, hvordan og hvornår erstatning kan komme på tale. I kan også aftale et minimum og maksimum for størrelsen på en eventuel erstatning.
Aftaler I ikke andet, er det de generelle erstatningsbetingelser, der gælder.
Har du og den anden part ikke lavet en kontrakt, kan et erstatningskrav ikke føres tilbage til en aftale mellem den, som forvolder skaden, og den som lider tabet.
I det tilfælde skal de generelle erstatningsbetingelser være opfyldt, hvis der skal være tale om et erstatningsansvar.
Ansvarsgrundlaget kan enten være culpa eller objektivt.
Du hæfter som arbejdsgiver for skader, dine medarbejdere forvolder under deres arbejde. Hvis skaden sker uden for arbejdsaktiviteterne, afhænger ansvaret af, om der er en tilknytning til arbejdet. Du hæfter ikke, hvis din medarbejder ikke har handlet uagtsomt.
Sker der anonyme fejl, hvor det ikke er muligt at pege på, hvem af dine medarbejdere der har lavet skaden, hæfter du også – så længe det står klart, at det er én af dem.


Få overblik over, hvordan du afmelder din personligt ejede virksomhed hos myndighederne og håndterer en eventuel konkurs.

Overvejer du at lukke dit selskab? Få et overblik over dine muligheder – fra frivillig likvidation til konkurs eller rekonstruktion.