• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Personalejura
  • Klausuler
  • Kundeklausul

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK
Mand_i_tog_content-header_768x384

Kundeklausulen måde at sikre dig på

Med en kundeklausul må din medarbejder ikke arbejde for dine kunder, leverandører og andre forretningsforbindelser. Klausulen kan gælde i op til 1 år.

Med en kundeklausul kan din medarbejder ikke gøre forretninger med dine kunder og andre forretningsforbindelser i en aftalt periode.

Men hvordan indgår man en klausul? Hvor længe må den gælde? Bliv klogere på reglerne og få gode råd herunder.

Hvornår gælder klausulen

I skal sørge for at aftale klausulen på skrift, ellers er den ugyldig. Det kan I gøre enten i ansættelseskontrakten eller i et bilag.

Der er flere krav, der skal være opfyldt i den skriftlige aftale, før klausulen er gyldig.

  • Det skal fremgå, at medarbejderen bliver kompenseret i overensstemmelse med loven om klausuler.
  • Det skal fremgå, at klausulen først gælder, når medarbejderen har været ansat i 6 måneder.
  • Det skal fremgå, hvor lang en periode medarbejderen er begrænset af klausulen.
  • Du skal udlevere en liste over de omfattede kunder, når medarbejderen stopper i din virksomhed.
  • Klausulen må kun angå kunder, som medarbejderen har været i forretningsmæssig forbindelse med inden for de seneste 12 måneder før opsigelsestidspunktet.

Klausulen træder i kraft, når medarbejderen stopper i din virksomhed. Man skelner ikke mellem, om medarbejderen selv har sagt op, om du har sagt medarbejderen op, eller om han/hun er blevet bortvist.

Bemærk: Hvis I har indgået en kundeklausul før 1. januar 2016, gælder der andre regler. Hvis det er tilfældet, er du velkommen til at ringe til os, så vi bedst muligt kan guide dig.

Hvor længe gælder en kundeklausul?

Klausulen gælder i den periode, som du og din medarbejder har aftalt på skrift, dog maks. 12 måneder.

I kan også indgå en kombineret ansættelsesklausul, som indeholder både en konkurrence- og kundeklausul. En kombineret ansættelsesklausul kan maks. gælde i 6 måneder. 

Hvis din medarbejder stopper i virksomheden, inden der er gået 6 måneder, gælder en kunde/ansættelsesklausul ikke. Her vil medarbejderen ikke have krav på kompensation.

I nogle tilfælde har medarbejderen ret til en engangskompensation svarende til 2 måneders løn, hvis arbejdsgiveren opsiger klausulen. Det sker på betingelse af, at medarbejderen fratræder senere end 3 måneder efter, at medarbejderen er begyndt i jobbet og inden 6 måneder efter, at arbejdsgiveren har opsagt aftalen. Derudover skal årsagen til fratrædelsen skyldes forhold, der ville have givet arbejdsgiveren ret til at gøre aftalen gældende.

Her tæller medarbejderens opsigelsesperiode med i de 6 måneder.

Hvor omfattende må klausulen være?

Når din medarbejder stopper i din virksomhed, skal du give vedkommende en liste over kunder, som du ønsker omfattet af klausulen. På listen må kun være kunder og andre forbindelser, som virksomheden har været i erhvervsmæssig kontakt med de seneste 12 måneder inden opsigelsen.

Hvis det giver mening for jer, kan du lade medarbejderen om at lave listen, som du så kan kigge igennem.

Hvordan skal medarbejderen kompenseres?

Der er forskellige niveauer af kompensation, som afhænger af længden af kundeklausulen.

  • Hvis klausulen gælder i 6 måneder, har medarbejderen ret til at få kompenseret 40% af sin løn på det tidspunkt, som han/hun fratræder sin stilling.
  • Hvis klausulen gælder i længere end 6 måneder, har medarbejderen ret til 60% af sin løn.
  • Hvis medarbejderen har en kombineret ansættelsesklausul, udgør kompensationen 60% af lønnen. Og det, selvom klausulen højst kan gælde i 6 måneder efter fratrædelsen.

Bemærk: Når du beregner kompensationen, sker det ud fra medarbejderens samlede løn. Du skal altså også regne pension, bonus, vagttillæg og skifteholdstillæg med. Og så må du ikke glemme at medregne medarbejderens personalegoder.

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Få juridisk rådgivning

Medarbejderen får et nyt job

Hvis din medarbejder finder et job, der ikke strider med klausulen, påvirker det kompensationen. Fra den tredje måned efter sin fratræden og i resten af klausulperioden vil medarbejderen få en lavere kompensation.

Hvis din medarbejder får indtægt fra andet arbejde, er satserne som følger:

  • Hvis klausulen gælder i maks. 6 måneder, modtager medarbejderen 16% af lønnen fra tredje måned og frem til klausulens udløb.
  • Hvis klausulen gælder mere end 6 måneder – eller hvis det er en kombineret ansættelsesklausul – vil kompensationen fra tredje måned efter fratrædelsestidspunktet udgøre 24% af lønnen.

Reglerne gælder kun, hvis medarbejderens nye stilling er det, man kalder for passende arbejde. Det vil sige inden for et fagligt område, som medarbejderener uddannet indenfor, eller som medarbejderen tidligere har arbejdet med.

Bemærk: Kompensationen for de 2 første måneder af klausulperioden er en engangskompensation. Den har medarbejderen næsten altid krav på. Der er kun én situation, hvor medarbejderens ret til kompensationen kan frafalde. Det er ved en berettiget bortvisning.

Medarbejderen har pligt til at søge nyt job

Hvis din tidligere medarbejder får udbetalt kompensation fra en kundeklausul, har vedkommende pligt til at søge nyt arbejde.

Medarbejderen skal søge job i hele den periode, hvor vedkommende får kompensation for en klausul. Ellers mister medarbejderen retten til kompensation. Du kan kræve, at medarbejderen dokumenterer sin jobsøgning. Den dokumentation kan fx være i form af jobansøgninger.

Hvis din medarbejder overtræer klausulen

Hvis din medarbejder bryder klausulen, har vedkommende pligt til at betale dig en erstatning for virksomhedens tab. Her er det din opgave at dokumentere, hvor stort et økonomisk tab virksomheden har lidt på grund af overtrædelsen.

Vi anbefaler, at du i klausulen får indskrevet det, der hedder en konventionalbod. Det er et på forhånd fastsat beløb, som medarbejderen skal betale, hvis medarbejderen overtræder klausulen. Boden skal betales, uanset om du kan bevise et økonomisk tab for virksomheden eller ej.

Beløbet kan fx svare til 6 måneders løn.

Det er ikke kun økonomisk, at en medarbejder kan blive ramt, hvis vedkommende bryder kundeklausulen. Det er også muligt at nedlægge et fogedforbud. Med et fogedforbud kan din virksomhed standse medarbejderens nye ansættelse med fogedrettens hjælp.

Det er også muligt at nedlægge et forbud mod medarbejderens selvstændige virksomhed.

Hvis fogedforbuddet træder i kraft, skal medarbejderen stoppe alt arbejde i den pågældende virksomhed med øjeblikkelig virkning.

Klausulen kan opsiges

Du kan til hver en tid opsige en kundeklausul. Det kan du også, selvom din medarbejder ikke længere er ansat og derfor modtager kompensation.

Der er 1 måneds varsel for opsigelse af en kundeklausul.

Hvis du opsiger en klausul, har medarbejderen stadig krav på engangskompensationen, som svarer til 2 måneders løn. Her gælder det, at medarbejderen skal have været ansat i mindst 3 måneder, og at medarbejderen fratræder sin stilling inden for 6 måneder efter, at klausulen er opsagt.

Kom godt videre

Mand med høreværn på varelager

Ansættelsesaftaler

Når du får brug for at ansætte medarbejdere i din virksomhed, er der flere ting, du skal være opmærksom på i forbindelse med ansættelsen.
Ansættelsesformer
Mand arbejder koncentreret på computer

Opsig en medarbejder

Det er aldrig nemt at opsige en medarbejder. Få råd og vejledning her, så du er godt forberedt til samtalen.

To mænd svejser på fabrik

Konkurrenceklausul

Få styr på betingelserne for konkurrenceklausuler, og hvad de betyder for din virksomhed samt din medarbejder.

Spørgsmål og svar om kundeklausuler

En kundeklausul er en sikring for dig. Med en kundeklausul kan din medarbejder ikke tage job for en kunde i op til et år efter endt ansættelse.

Ansættelsesforhold

Det afhænger af, hvor lang klausulen er. Hvis klausulen gælder i op til 6 måneder, har medarbejderen ret til 40% kompensation af sin løn. Hvis klausulen er længere, har medarbejderen krav på af få kompenseret 60%.

Få juridisk rådgivning

Klausulen kan omfatte alle kunder, som medarbejderen har haft erhvervsmæssig kontakt med inden for de seneste 12 måneder. Du skal skrive en liste med de kunder, som du ønsker, at klausulen skal omfatte.

Juridiske skabeloner