Lav en kernefortællingder skiller din virksomhed ud

En kernefortælling er dét, der gør din virksomhed speciel, og adskiller den fra konkurrenterne. Det er din virksomheds kompas, der sætter retningen for din kommunikation på tværs af platforme og kanaler.

Guide til kernefortælling

Lav en kernefortælling, der fremhæver essensen af din virksomhed.

1

Find din kernekunde

Start med at finde din kernekunde. Lav så en beskrivelse, hvor du afdækker, hvem kernekunden er, og hvilke behov og udfordringer vedkommende har.

2

Beskriv, hvilken værdi du giver din kernekunde

Beskriv herefter, hvilken værdi du giver til din kernekunde. Hvordan dækker dit produkt eller din service din kernekundes behov? Og hvilke drømme indfrier du?

3

Vælg 3-4 styrkepositioner

Nu skal du vælge de vigtigste egenskaber og budskaber for din virksomhed. Det vil sige dine styrkepositioner.

En styrkeposition kan fx være, at din virksomhed har en stærk profil inden for miljøvenlige løsninger, eller at I har en kundecentreret tilgang, hvor god service og kundetilfredshed kommer først.

Med andre ord: Hvorfor og hvordan står din virksomhed stærkt sammenlignet med andre virksomheder? Hvad står din virksomhed for? Hvordan skiller du dig ud, og hvordan kommer det til udtryk?

4

Formuler en konkret og præcis tekst

På baggrund af den viden du har samlet dig, kan du nu formulere din kernefortælling. En kernefortælling skal være sprogligt skarp, så man ikke er i tvivl om, hvad det er din virksomhed står for.

Hold det gerne til 200-400 ord, og undgå at bruge floskler som: “Jeg arbejder meget professionelt”. Det er vigtigt, du folder dine specifikke styrkepositioner ud og er konkret og præcis om, hvad det er, der gør, at du er professionel, når du arbejder.

Det kan være en god idé at søge hjælp fra en professionel tekstforfatter eller kommunikationsfolk i dit netværk.

5

Opdatér kernefortællingen løbende

En kernefortælling er dynamisk. Det er derfor vigtigt, at du vender tilbage til den, når der sker forandringer. Tjek gerne op på den mindst en gang om året, hvor du justerer til, så den er opdateret og i tråd med din forretning.

Få sparring til din forretning

Vi ved, at det er krævende at være selvstændig. Derfor kan du få sparring hos en af vores erfarne rådgivere, når du oplever udfordringer som selvstændig.

Flere guides til dig som selvstændig

Mand i mødelokale arbejder og taler i telefon

Opstartsguide

Tekst mangler

Kvinde med gul vest smiler ved siden af lastbil

Få styr på din markedsføringsplan

En markedsføringsplan hjælper dig med at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og letter dit salgsarbejde. Se, hvordan du gør her.

Mand på arbejde i bageri

Salgsstrategi

Som selvstændig skal du lære at sælge dit produkt eller din service. Vi har lavet en kort guide, som du kan bruge, hvis du vil booste dit salg. Se den her.