• Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
lederne_virksom_positive
  • Søg
  • Bliv medlem
  • Log ind
Vælg organisation
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Virksom
  • Lederne A-kasse
  • Lederstof.dk
    • Dine medlemsfordele
      • Personlig rådgivning
      • Dagpenge
      • Dig og din forretning
      • Efterløn
      • Hjælp til inkassosager
      • Juridisk
      • Karriere
      • Kurser og arrangementer
      • Netværk
      • Kurser og uddannelser
      • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Forsikringer
      • Erhvervsforsikring
      • Indtægtssikring
      • Privatforsikringer
    • Hjælp til inkassosager
      • Bank og pension
      • Fordele i Danske Bank
      • Lederpension til selvstændige
      • Rabatter
      • Advokathjælp hos Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Juridiske skabeloner
    • Lederstof.dk
      • Opdater dine oplysninger
      • Har du fået nyt job?
      • Hvis du skal studere
      • Kontakt os
      • Priser og betaling
      • Udmeldelse
    • Bliv medlem
    • Meld dig ind
    • Fordele
      • Tilvalg
      • Bank
      • Erhvervsforsikringer
      • Indtægtssikring
      • Pension
      • Privatforsikringer
      • Rabatter
      • Advokatbistand ved Bech-Bruun
      • Creatrix
      • Dinero
    • Kurser og arrangementer
    • Kurser og uddannelser
    • Ledelsens Dag
      • Lokale arrangementer
      • Fyn og Jylland
      • Hovedstadsområdet
      • Sjælland og øerne
    • Ledernetværk
    • Webinarer
    • Dine vilkår
    • Arbejdsskade
      • Stress
      • Spot stress hos dig selv
      • Stresstest
      • Work-life-balance
      • Trivselssparring
      • Barsel
      • Barselsberegner
      • Når du er gravid
      • Økonomisk kompensation
      • Regler for orlov
    • Ferie
    • Forsikringsforhold
    • Jura
    • Juridiske skabeloner
    • Sygdom
    • Virksomhedsjura
      • Aftaleindgåelse
      • Skabelon til samarbejdsaftale
      • Tjekliste til din skriftlige aftale
      • Ejeraftale
      • Skabelon til ejeraftale
    • Erstatningsansvar
    • Forretningshemmeligheder
      • Inkasso
      • Skabelon til rykkerbrev
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Lukning af virksomhed
      • Kapitalselskaber
      • Personligt ejet virksomhed
    • Omdannelse
      • Stiftelse
      • Skabelon til vedtægter og stiftelse
      • Valg af virksomhedsform
      • Enkeltmandsvirksomhed
      • Personligt ejet mindre virksomhed
      • Interessentskab
      • Aktieselskab
      • Anpartselskab
    • Virksomhedsoverdragelse
    • Personalejura
      • Ansættelsesaftaler
      • Ansættelsesformer
      • Registrér dig som arbejdsgiver
      • Sådan indgår du en konsulentaftale
      • Skabelon til konsulentaftale
      • Krav til ansættelseskontrakt
      • Skabelon til ansættelseskontrakt
      • Særlige ansættelsesformer
      • Rekruttering
      • Jobopslag
      • Jobsamtale
      • Motivation
      • Onboarding
      • Psykisk arbejdsmiljø
      • Guide til rekruttering
      • Skabelon til stillingsbeskrivelse
    • Arbejdsskade
      • Barsel
      • Graviditetsorlov
      • Løn og barselsdagpenge
      • Orlov efter fødslen
      • Ferie
      • Afhold ferie
      • Husk at varsle ferie
      • Optjen ferie
      • Restferie
      • Sygdom under ferie
    • Juridisk rådgivning
    • Juridiske skabeloner
      • Klausuler
      • Konkurrenceklausul
      • Kundeklausul
      • Løn til din medarbejder
      • Løngennemsigtighed: Få et overblik
      • Løngennemsigtighed: Det kan du forberede
      • Udbetaling af løn
      • Opsigelse
      • Skabelon til opsigelse
      • Tjekliste til opsigelse
    • Pension
      • Sygdom
      • Længere tids sygdom
      • Løn eller sygedagpenge
      • Sygefravær
      • Sygefraværssamtalen
    • Tidsregistrering
    • Forretningsudvikling
    • ESG-rapportering
      • Beredskab
      • IT-sikkerhed
      • Beredskabsplan
      • Pas på dig selv under en krise
      • Led dine medarbejdere under en krise
      • Skab tryghed
      • Opstart og udvikling
      • Bestyrelsesarbejde
      • Forretningsplan
      • Kernefortælling
      • Kontorfællesskaber
      • Personlig gennemslagskraft
      • Det perfekte pitch
      • Sådan kommer du i gang som konsulent
      • Personlig udvikling
      • Del dine succeshistorier
      • Værdiafklaring
    • Rådgivning om kompetenceudvikling
    • Rådgivning om din virksomhed
    • Økonomi og salg
      • Køb og salg
      • Kend købeloven
      • Køb og levering
      • Kundens rettigheder
      • Reklamationsret
      • Skabelon: Salg og levering
      • Marketing
      • Employee advocacy
      • Kundemøder
      • Markedsføringsloven
      • Markedsføringsplan
      • Salgsstrategi
    • Rådgivning til dig og din virksomhed
      • Økonomi
      • Regnskab og bogføring
      • Finansieringsmuligheder
      • Honorar
      • Moms
      • Skatteforhold
  • Log ind
    Bliv medlem
    Som medlem af Lederne Virksom har du adgang til en pensionsordning hos PFA med de samme attraktive vilkår, som store virksomheder tilbyder deres ansatte. Samtidig er du dækket af en række vigtige forsikringer, der sikrer både dig og dine nærmeste, hvis livet tager en uventet drejning.
    Læs mere
  • Lederne Virksom
  • Forretningsudvikling
  • Opstart og udvikling
  • Det perfekte pitch

lederne_virksom_negative
  • Lederne
  • Vermlandsgade 65

    2300 København S

    Tlf.: 32 83 32 83


    Åbningstider: 8-16

  •  
  • Kontakt os
  • Om Lederne Virksom
  • Om Lederne Virksom
  • Nyheder
  • Karriere i Lederne
  •  
  • En del af Lederne Virksom
  • Lederne
  • Lederne Spring
  • Lederne Kompetencecenter
  • Lederstof.dk
  • Bliv medlem
  • Lederne Virksom – faglig organisation og a-kasse for kun 643 kr./md.

  •  
  • Bliv medlem
  • Følg os
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Youtube
  • COOKIEPOLITIKPRIVATLIVSPOLITIK
Kvinde_foran_skrivebord_content-header_768x384

Det perfekte pitchgode råd

Et pitch skal være skarpt og logisk opbygget. Og så skal det skabe tillid til dig og din idé. Læs vores ni bedste råd til at lave et perfekt pitch.

Hvis du skal fremlægge en ny idé over for en investor eller samarbejdspartner, skal du have helt styr på dit pitch.

Et pitch er en kort salgstale, der har til formål at overbevise modtageren om, at de skal satse på netop din idé eller virksomhed.

Her på siden giver vi dig vores ni bedste råd til det perfekte pitch, der fanger modtagerens interesse.

Behovet du dækker

Som iværksætter har du løsningen på noget. Du dækker et behov, og det er vigtigt at få frem som det første i dit pitch. Investoren eller samarbejdspartneren skal med det samme forstå, hvad din idé går ud på.

Brug derfor starten af dit pitch på at fortælle, hvorfor der er flere, der har brug for, eller gavn af, dit produkt eller virksomhed. Du skal med andre ord bevise, at der er et marked derude.

Proof of concept

Du skal bevise, at din forretningsidé er værd at forfølge – også kaldet proof of concept (POC). Det kan du gøre ved at fortælle, hvor mange der allerede har købt din idé.

Når du pitcher, er det en fordel at være langt i processen. Det er fint nok at stille sig op med en skitse, men når du laver dit pitch, skal du hele tiden tænke: Jo mere, du kan sandsynliggøre, at der rent faktisk er forretning i det, jo bedre, og jo flere penge kan du få.

Målrettet kommunikation

Hvis du skal pitche til flere forskellige investorer eller samarbejdspartnere, skal du huske at målrette dit pitch til det enkelte menneske.

Hvem står du over for? Hvad lægger de vægt på? Deler I fælles oplevelser eller baggrund, som du kan fokusere lidt ekstra på i dit pitch. Målrettet kommunikation får modtageren til at føle sig set og hørt.

Så husk at lave en grundig research på modtageren. Det hjælper dig med at ramme plet.

Opbygning og storytelling

En god opbygning er altafgørende for helhedsoplevelsen af dit pitch.

Det handler om at forstå, hvad det er for nogle elementer, du skal dække og derefter sætte det sammen, så forløbet giver mening og er logisk for modtageren.

Giv den endelig gas med storytellingen. Det kan fx være, at du indleder med en kort baggrundshistorie, der leder op til, hvorfor der er et behov for dit produkt eller din idé. Herefter kan du bevæge dig over i strategi og konkrete tal.

Har du brug for sparring?

Har du lavet en forretningsplan, du ønsker sparring på? Vores ledelsesrådgiver gennemgår din forretningsplan og giver dig feedback, du kan arbejde videre med.
Se dine medlemsfordele

Tal og strategi

Når du pitcher, skal du kunne svare på alt om markedet, produktet, teamet, budgettet og produktionen. Du skal komme omkring det hele og være klar til at besvare investorens eller samarbejdspartnerens spørgsmål.

Lav evt. en huskeliste med de punkter, du skal komme ind på, som du kan trække frem ved forhandlingsbordet.

Har du sat dig rigtig godt ind i virksomhedens strategiske grundlag og tal, vil du også føle en større grad af kontrol og mindre nervøsitet, når du skal holde din salgstale.

Øve, øve, øve

Du har ofte ganske kort tid til at fremføre et pitch. Derfor er det en god idé, at du øver dig, så det står skarpt, og du ved præcis, hvor lang tid det tager.

Skriv evt. stikord ned for de punkter, du gerne vil komme ind på. Tag så tid på dit pitch, og øv dig om og om igen, mens du skærer til og fylder på, hvor det giver mening.

Husk også at øve dig på at svare klart og præcist på alle de spørgsmål, du kan få bagefter – fx spørgsmål til dit forretningsområde, behovet, produktionen osv.

Dybe vejrtrækninger

Det lyder måske basalt. Men hvis du er meget nervøs, er det en rigtig god idé at tage et par dybe vejrtrækninger, inden du går i gang.

Når der er styr på vejrtrækningen, kan du bedre komme godt for start. Og når du først er i gang, vil du opleve at blive mere tryg i situationen.

Tillid

Et godt pitch handler først og fremmest om at få skabt tillid til dig og din virksomhed. Udover at du selvfølgelig skal have helt styr på tal og strategi for din idé, skal du også formidle, hvem du er, og hvorfor du er den rigtige til at eksekvere på idéen.

Det kan fx være, at du har skabt en succesfuld virksomhed før eller har et team med de rette kvalifikationer. Det er alt sammen med til at investoren føler, at personens penge er i gode hænder.

Måske udtrykker personen over for dig bekymring eller pointerer noget negativt om dit forretningsgrundlag. Vis, at du anerkender bekymringen, og kom så med de gode svar, du har forberedt. Det skaber tillid.

Passion

Dem, du taler til, skal mærke din passion. Undgå at virke for kontrolleret eller styret. De fleste bliver draget, når de kan mærke dit engagement.

Derfor gør det heller ikke noget, hvis du er ung eller uprøvet og aldrig har pitchet før – bare du udstråler, at du er vild med det, du laver.

Relevante kurser for dig

En kvinde med en arm sidder med et stykke papir
Kursus

Bestyrelsesarbejde og advisory boards

Bliv klar til bestyrelsesarbejdet og udvid dine kompetencer som bestyrelsesmedlem på vores kursus om bestyrelsesarbejde og advisory boards.

Kom godt videre

Mandlig restaurantejer kigger ud over restaurant

Den gode forretningsplan

Har du en god idé, du gerne vil sælge? En veludført forretningsplan sikrer, at du kommer godt fra start, når du starter en virksomhed.
Mand_griner_ved_skrivebord_article-card_576x324

Lær at fortælle succeshistorier

Succeshistorier er et vigtigt værktøj for dig, når du snakker med potentielle kunder eller samarbejdspartnere. Få vores guide her.  

Succeshistorier
En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Lav en stærk kernefortælling

En kernefortælling er din virksomheds DNA, der adskiller den fra konkurrenterne. Se vores guide til at lave en kernefortælling.