Kvinde_foran_skrivebord_content-header_768x384

Det perfekte pitchgode råd

Et pitch skal være skarpt og logisk opbygget. Og så skal det skabe tillid til dig og din idé. Læs vores ni bedste råd til at lave et perfekt pitch.

Hvis du skal fremlægge en ny idé over for en investor eller samarbejdspartner, skal du have helt styr på dit pitch.

Et pitch er en kort salgstale, der har til formål at overbevise modtageren om, at de skal satse på netop din idé eller virksomhed.

Her på siden giver vi dig vores ni bedste råd til det perfekte pitch, der fanger modtagerens interesse og hjælper dig på vej som iværksætter.

Behovet du dækker

Som iværksætter har du løsningen på noget. Du dækker et behov, og det er vigtigt at få frem som det første i dit pitch. Investoren eller samarbejdspartneren skal med det samme forstå, hvad din idé går ud på.

Brug derfor starten af dit pitch på at fortælle, hvorfor der er flere, der har brug for, eller gavn af, dit produkt eller virksomhed. Du skal med andre ord bevise, at der er et marked derude.

Proof of concept

Du skal bevise, at din forretningsidé er værd at forfølge – også kaldet proof of concept (POC). Det kan du gøre ved at fortælle, hvor mange der allerede har købt din idé.

Når du pitcher, er det en fordel at være langt i processen. Det er fint nok at stille sig op med en skitse, men når du laver dit pitch, skal du hele tiden tænke: Jo mere, du kan sandsynliggøre, at der rent faktisk er forretning i det, jo bedre, og jo flere penge kan du få.

Målrettet kommunikation

Hvis du skal pitche til flere forskellige investorer eller samarbejdspartnere, skal du huske at målrette dit pitch til det enkelte menneske.

Hvem står du over for? Hvad lægger de vægt på? Deler I fælles oplevelser eller baggrund, som du kan fokusere lidt ekstra på i dit pitch. Målrettet kommunikation får modtageren til at føle sig set og hørt.

Så husk at lave en grundig research på modtageren. Det hjælper dig med at ramme plet.

Opbygning og storytelling

En god opbygning er altafgørende for helhedsoplevelsen af dit pitch.

Det handler om at forstå, hvad det er for nogle elementer, du skal dække og derefter sætte det sammen, så forløbet giver mening og er logisk for modtageren.

Giv den endelig gas med storytellingen. Det kan fx være, at du indleder med en kort baggrundshistorie, der leder op til, hvorfor der er et behov for dit produkt eller din idé. Herefter kan du bevæge dig over i strategi og konkrete tal.

Har du brug for sparring?

Har du lavet en forretningsplan, du ønsker sparring på? Vores ledelsesrådgiver gennemgår din forretningsplan og giver dig feedback, du kan arbejde videre med.

Tal og strategi

Når du pitcher, skal du kunne svare på alt om markedet, produktet, teamet, budgettet og produktionen. Du skal komme omkring det hele og være klar til at besvare investorens eller samarbejdspartnerens spørgsmål.

Lav evt. en huskeliste med de punkter, du skal komme ind på, som du kan trække frem ved forhandlingsbordet.

Har du sat dig rigtig godt ind i virksomhedens strategiske grundlag og tal, vil du også føle en større grad af kontrol og mindre nervøsitet, når du skal holde din salgstale.

Øve, øve, øve

Du har ofte ganske kort tid til at fremføre et pitch. Derfor er det en god idé, at du øver dig, så det står skarpt, og du ved præcis, hvor lang tid det tager.

Skriv evt. stikord ned for de punkter, du gerne vil komme ind på. Tag så tid på dit pitch, og øv dig om og om igen, mens du skærer til og fylder på, hvor det giver mening.

Husk også at øve dig på at svare klart og præcist på alle de spørgsmål, du kan få bagefter – fx spørgsmål til dit forretningsområde, behovet, produktionen osv.

Dybe vejrtrækninger

Det lyder måske basalt. Men hvis du er meget nervøs, er det en rigtig god idé at tage et par dybe vejrtrækninger, inden du går i gang.

Har du styr på vejrtrækningen, kan du bedre komme godt for start. Og når du først er i gang, vil du opleve at blive mere tryg i situationen.

Tillid

Et godt pitch handler først og fremmest om at få skabt tillid til dig og din virksomhed. Udover at du selvfølgelig skal have helt styr på tal og strategi for din idé, skal du også formidle, hvem du er, og hvorfor du er den rigtige til at eksekvere på idéen.

Det kan fx være, at du har skabt en succesfuld virksomhed før eller har et team med de rette kvalifikationer. Det er alt sammen med til at investoren føler, at personens penge er i gode hænder.

Det er også vigtigt, at du undgår at blive sur eller fornærmet, hvis personen over for dig udtrykker bekymring eller pointerer noget negativt om dit forretningsgrundlag. Vis i stedet, at du anerkender bekymringen, og kom så med de gode svar, du har forberedt. Det skaber tillid.

Passion

Dem, du taler til, skal mærke din passion. Undgå at virke for kontrolleret eller styret. De fleste bliver draget, når de kan mærke dit engagement.

Derfor gør det heller ikke noget, hvis du er ung eller uprøvet og aldrig har pitchet før – bare du udstråler, at du er vild med det, du laver.

Kom godt videre

Mandlig restaurantejer kigger ud over restaurant

Den gode forretningsplan

Har du en god idé, du gerne vil sælge? En veludført forretningsplan sikrer, at du kommer godt fra start, når du starter en virksomhed.
Mand_griner_ved_skrivebord_article-card_576x324

Lær at fortælle succeshistorier

Succeshistorier er et vigtigt værktøj for dig, når du snakker med potentielle kunder eller samarbejdspartnere. Få vores guide her.  

En kvinde sidder med en bærbar på skødet

Lav en stærk kernefortælling

En kernefortælling er din virksomheds DNA, der adskiller dig fra dine konkurrenter. Se vores guide til at lave en kernefortælling.