Som virksomhedsejer laver du din egen aftale med din kunde, når du sælger dine produkter. Du har som udgangspunkt aftalefrihed – det vil sige, at du kan aftale de vilkår, du har lyst til.
Der kan dog være situationer, hvor I ikke har fået lavet en skriftlig aftale – eller aftalen ikke er klar og tydelig. Her udfylder købeloven hullerne.
Vær opmærksom på, at der gælder forskellige regler alt efter, om din kunde er erhvervsdrivende eller forbruger.
Kend købeloven som virksomhedsejer
Som virksomhedsejer bør du kende til købeloven. Den giver dig og din kunde nogle vilkår at falde tilbage på, hvis jeres købsaftale ikke er fyldestgørende.
Dine og kundens forpligtelser
Under en handel har du og køber hver en række forpligtelser og rettigheder.
Ifølge købeloven skal du som sælger levere den solgte vare eller ydelse:
- I rette stand og mængde
- På det rette sted
- Til den rette tid
- På en måde, så køberen får retten til varen
Til gengæld er køber forpligtiget til at betale beløbet for varen eller ydelsen til tiden.
Hvis din kunde er forbruger
Sælger du til forbrugere (B2C), skal du være opmærksom på, at købeloven indeholder en række vilkår, der altid beskytter forbrugere overfor erhvervsdrivende. Vilkårene kan derfor ikke fraviges, hvis det betyder, at det skader forbrugeren.
Ufravigelige vilkår i købeloven (B2C):
- Forbrugeren har altid 2 års reklamationsret
- Forbrugeren har 14 dages fortrydelsesret ved onlinehandel, telefonsalg eller dørsalg
- Hvis en vare har en fejl inden for de første 12 måneder efter levering, skal du som sælger bevise, at fejlen ikke var der fra start