Kend købeloven som virksomhedsejer

Som virksomhedsejer bør du kende til købeloven. Den giver dig og din kunde nogle vilkår at falde tilbage på, hvis jeres købsaftale ikke er fyldestgørende.

Som virksomhedsejer laver du din egen aftale med din kunde, når du sælger dine produkter. Du har som udgangspunkt aftalefrihed – det vil sige, at du kan aftale de vilkår, du har lyst til.

Der kan dog være situationer, hvor I ikke har fået lavet en skriftlig aftale – eller aftalen ikke er klar og tydelig. Her udfylder købeloven hullerne.

Vær opmærksom på, at der gælder forskellige regler alt efter, om din kunde er erhvervsdrivende eller forbruger.

Dine og kundens forpligtelser

Under en handel har du og køber hver en række forpligtelser og rettigheder.

Ifølge købeloven skal du som sælger levere den solgte vare eller ydelse:

  • I rette stand og mængde
  • På det rette sted
  • Til den rette tid
  • På en måde, så køberen får retten til varen

Til gengæld er køber forpligtiget til at betale beløbet for varen eller ydelsen til tiden.

Kundens rettigheder

Køb og levering

Har du brug for juridisk rådgivning?

Som medlem af Lederne Virksom kan du få hjælp af vores erfarne rådgivere. Vi står klar til at hjælpe dig godt videre, når du er selvstændig.

Hvis din kunde er forbruger

Sælger du til forbrugere (B2C), skal du være opmærksom på, at købeloven indeholder en række vilkår, der altid beskytter forbrugere overfor erhvervsdrivende. Vilkårene kan derfor ikke fraviges, hvis det betyder, at det skader forbrugeren.

Ufravigelige vilkår i købeloven (B2C):

  • Forbrugeren har altid 2 års reklamationsret
  • Forbrugeren har 14 dages fortrydelsesret ved onlinehandel, telefonsalg eller dørsalg
  • Hvis en vare har en fejl inden for de første 12 måneder efter levering, skal du som sælger bevise, at fejlen ikke var der fra start

FAQ

Kom godt videre

Arbejdsmand med hjelm taler i telefon

Kundens rettigheder

Er der fejl og mangler i en vare eller bliver leveringen forsinket, kan din kunde kræve pengene tilbage, ombytning eller afslag i prisen.

Gravid_kvinde_i_stue_article-card_576x324

Reklamationsret

Reklamationsretten giver dine kunder 2 år til at klage over fejl og mangler ved en vare. Du har som erhvervsdrivende pligt til at håndtere klagen.

Kvinde_arbejder_p_cafe_article-card_576x324

Køb og levering

Der gælder forskellige regler for pris og levering alt efter, om du handler med virksomheder eller forbrugere. Forstå dem her.