Der kan opstå situationer, hvor der er fejl i varens pris, pakken bliver beskadiget under transporten, eller leveringen bliver forsinket. Her gælder der er en række regler, du skal overholde som erhvervsdrivende.
Pris og levering – forstå reglerne
Der gælder forskellige regler for pris og levering alt efter, om du som erhvervsdrivende handler med virksomheder eller forbrugere.
Regler om købspris
Du vil som udgangspunkt have aftalt en pris med kunden, når I laver en handel. Derfor er du sjældent i tvivl om, hvor meget kunden skal betale.
Sker det alligevel, at I ikke har fået lavet en klar aftale om, hvor meget kunden skal betale for varen/ydelsen, skal kunden betale det, du efterfølgende kræver for varen/ydelsen, så længe prisen ikke er urimelig.
Husk altid at oplyse om prisen, når du handler med forbrugere
Som erhvervsdrivende, der handler med forbrugere, skal du huske altid at oplyse om varens pris (inkl. moms og alle afgifter), inden forbrugeren gennemfører købet.
Markedsføringsloven og oplysning af priser
Priser i fysiske butikker
Har du en fysisk butik, skal kunderne tydeligt kunne se, hvad alle varer koster. Du kan angive prisen med et prismærke på varen, et prismærke på hyldekanten eller et hængeskilt.
Er det ikke tydeligt, hvilken pris der hører til hvilken vare, kan kunden normalt forlange at købe varen til den pris, der står på prismærket – også selvom det skyldes en fejl.
Kunden kan dog ikke forlange at få varen billigere, hvis en anden kunde fx har flyttet en vare fra dens oprindelige hylde, eller hvis det er åbenlyst, at der er tale om en fejl.
Priser på hjemmesider
Når du sælger varer via en hjemmeside, har dine kunder krav på at få prisen på varen eller ydelsen oplyst. Du skal desuden oplyse om eventuelle leveringsomkostninger, gebyrer, afgifter mv.
Dine kunder har, ligesom i fysiske butikker, ret til at købe varerne til de oplyste priser, også selvom de er forkerte, medmindre der er tale om en åbenlys fejl i prisen.
Hvis du vil have mulighed for at kontrollere en ordre, før den bliver bindende, kan du udforme din hjemmeside sådan, at aftalen først indgås, når du manuelt har godkendt ordren – og ikke allerede, når kunden lægger varen i kurven eller trykker 'Bestil'. Det kan du fx gøre ved at skrive på webshoppen:
”Når du har afgivet din ordre, vil vi manuelt gennemgå den og sende dig en ordrebekræftelse. Først når du modtager ordrebekræftelsen, er aftalen bindende."
Priser i annoncer og tilbudsaviser
Hvis du ved en fejl oplyser en forkert pris i en trykt annonce eller tilbudsavis, vil den forkerte pris ikke være bindende for dig. Det er dog en forudsætning, at du retter fejlen, før kunden køber varen.
Regler om levering
Når du udbyder varer eller ydelser, skal du som erhvervsdrivende levere det købte på den aftalte adresse til det aftalte tidspunkt.
Opstår der en situation, hvor I ikke har en klar aftale om enten tid eller sted, gælder købeloven. Se, hvad købeloven siger om levering herunder.
Hvis der ikke er aftalt leveringstid
Hvis du og din kunde ikke har lavet anden aftale, skal varen leveres inden for rimelig tid. Hvad der er rimelig tid, afhænger af varen og situationen.
Hvis der ikke er aftalt leveringssted
Har I ikke aftalt leveringssted, er det vigtigt at vide, hvem der har ansvaret for varen. Her gælder der forskellige regler afhængigt af, om du handler med forbrugere eller erhvervsdrivende.
Handler du som erhvervsdrivende med virksomheder (B2B), er udgangspunktet, at risikoen overgår til din kunde, når varen er overgivet til transportfirmaet – medmindre andet er aftalt.
Handler du med forbrugere (B2C) er udgangspunktet, at risikoen overgår til din kunde, når varen er leveret til kunden. Hvis varen bliver væk eller ødelagt under transporten, er det altså dit ansvar som virksomhed.