Pris og levering – forstå reglerne

Der gælder forskellige regler for pris og levering alt efter, om du som erhvervsdrivende handler med virksomheder eller forbrugere.

Der kan opstå situationer, hvor der er fejl i varens pris, pakken bliver beskadiget under transporten, eller leveringen bliver forsinket. Her gælder der er en række regler, du skal overholde som erhvervsdrivende.

Forstå købeloven

Regler om købspris

Du vil som udgangspunkt have aftalt en pris med kunden, når I laver en handel. Derfor er du sjældent i tvivl om, hvor meget kunden skal betale.

Sker det alligevel, at I ikke har fået lavet en klar aftale om, hvor meget kunden skal betale for varen/ydelsen, skal kunden betale det, du efterfølgende kræver for varen/ydelsen, så længe prisen ikke er urimelig.

Husk altid at oplyse om prisen, når du handler med forbrugere

Som erhvervsdrivende, der handler med forbrugere, skal du huske altid at oplyse om varens pris (inkl. moms og alle afgifter), inden forbrugeren gennemfører købet.

Markedsføringsloven og oplysning af priser

Priser i fysiske butikker

Har du en fysisk butik, skal kunderne tydeligt kunne se, hvad alle varer koster. Du kan angive prisen med et prismærke på varen, et prismærke på hyldekanten eller et hængeskilt.

Er det ikke tydeligt, hvilken pris der hører til hvilken vare, kan kunden normalt forlange at købe varen til den pris, der står på prismærket – også selvom det skyldes en fejl.

Kunden kan dog ikke forlange at få varen billigere, hvis en anden kunde fx har flyttet en vare fra dens oprindelige hylde, eller hvis det er åbenlyst, at der er tale om en fejl.

Priser på hjemmesider

Når du sælger varer via en hjemmeside, har dine kunder krav på at få prisen på varen eller ydelsen oplyst. Du skal desuden oplyse om eventuelle leveringsomkostninger, gebyrer, afgifter mv.

Dine kunder har, ligesom i fysiske butikker, ret til at købe varerne til de oplyste priser, også selvom de er forkerte, medmindre der er tale om en åbenlys fejl i prisen.

Hvis du vil have mulighed for at kontrollere en ordre, før den bliver bindende, kan du udforme din hjemmeside sådan, at aftalen først indgås, når du manuelt har godkendt ordren – og ikke allerede, når kunden lægger varen i kurven eller trykker 'Bestil'. Det kan du fx gøre ved at skrive på webshoppen:

”Når du har afgivet din ordre, vil vi manuelt gennemgå den og sende dig en ordrebekræftelse. Først når du modtager ordrebekræftelsen, er aftalen bindende."

Priser i annoncer og tilbudsaviser

Hvis du ved en fejl oplyser en forkert pris i en trykt annonce eller tilbudsavis, vil den forkerte pris ikke være bindende for dig. Det er dog en forudsætning, at du retter fejlen, før kunden køber varen.

Har du brug for sparring om din senkarriere?

Vores erfarne rådgivere står klar til at guide dig videre i din karriere. Hvis du har brug for en dybdegående samtale om din karriere, så er du velkommen til at booke en sparring.

Regler om levering

Når du udbyder varer eller ydelser, skal du som erhvervsdrivende levere det købte på den aftalte adresse til det aftalte tidspunkt.

Opstår der en situation, hvor I ikke har en klar aftale om enten tid eller sted, gælder købeloven. Se, hvad købeloven siger om levering herunder.

Hvis der ikke er aftalt leveringstid

Hvis du og din kunde ikke har lavet anden aftale, skal varen leveres inden for rimelig tid. Hvad der er rimelig tid, afhænger af varen og situationen.

Hvis der ikke er aftalt leveringssted

Har I ikke aftalt leveringssted, er det vigtigt at vide, hvem der har ansvaret for varen. Her gælder der forskellige regler afhængigt af, om du handler med forbrugere eller erhvervsdrivende.

Handler du som erhvervsdrivende med virksomheder (B2B), er udgangspunktet, at risikoen overgår til din kunde, når varen er overgivet til transportfirmaet – medmindre andet er aftalt.

Handler du med forbrugere (B2C) er udgangspunktet, at risikoen overgår til din kunde, når varen er leveret til kunden. Hvis varen bliver væk eller ødelagt under transporten, er det altså dit ansvar som virksomhed.

Har køber ret til at hæve en handel?

Kom godt videre

Arbejdsmand med hjelm taler i telefon

Kundens rettigheder

Er der fejl og mangler i en vare eller bliver leveringen forsinket, kan din kunde kræve pengene tilbage, ombytning eller afslag i prisen.

Mand reparerer cykel på cykelværksted

Kend købeloven

Som virksomhedsejer bør du kende til købeloven. Den giver dig og din kunde nogle vilkår at falde tilbage på, hvis jeres købsaftale ikke er nok.

Gravid_kvinde_i_stue_article-card_576x324

Reklamationsret

Reklamationsretten giver dine kunder 2 år til at klage over fejl og mangler ved en vare. Du har som erhvervsdrivende pligt til at håndtere klagen.