En mulighedserklæring er et skema, som du udfylder sammen med din medarbejder.
I udfylder skemaet ud fra en dialog om, hvordan din medarbejder kommer godt tilbage på arbejdet.
I erklæringen kommer I mere specifikt ind på:
- Hvilke udfordringer sygdommen giver din medarbejder.
- Hvordan sygdommen påvirker din medarbejders indsats.
- Din og din medarbejders forslag til ændringer i vedkommendes arbejde.
Der er ikke nogen krav for, hvor lang tid medarbejderen skal have været syg, før I laver en mulighedserklæring. Det kan dog tage lidt tid at få erklæringen færdigbehandlet.
Mulighedserklæringen består af to dele:
I første del beskriver du og din medarbejder, hvordan sygdommen begrænser medarbejderen i sine normale arbejdsopgaver. Hvis I har lavet nogle tiltag for at skåne medarbejderen, som fx ændrede arbejdsopgaver, hjemmearbejde eller fysisk træning, skal de også skrives med i den første del.
Husk: Du har stadig ingen ret til at få oplysninger om selve sygdommen.
Den anden del af erklæringen udfyldes af en læge. Lægen kigger her på oplysningerne i den første del og afholder med medarbejderen. I denne del vurderer lægen, om jeres aftaler i del 1 er forsvarlige ift. medarbejderens helbred. Lægen skriver også, om medarbejderen bør have fravær på grund af sygdommen.
Det er dig, der betaler omkostningerne til lægen, når I udfylder mulighedserklæringen.
Læs om mulighedserklæringen på Star.dk
Download mulighedserklæring fra Star.dk (pdf)